داغ‌ترین پرونده‌ها:

آیت الله جوادی آملی: کدام طب سنتی؟

۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
نویسنده/خبرنگار: نسیم آنلاین
کلیپی از آیت الله جوادی آملی در فضای مجازی در خصوص طب سنتی در حال انتشار است که باری دیگر به دعوای مخالفان و موافقان این دو طیف دامن زده است.

نسیم آنلاین: کلیپی از آیت الله جوادی آملی در فضای مجازی در خصوص طب سنتی در حال انتشار است که باری دیگر به دعوای مخالفان و موافقان این دو طیف دامن زده است.

آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید در خصوص طب سنتی پیش از این در سال ۹۶ گفته بودند: طب سنتی باید به معنای دقیق کلمه علمی شود و صرف این که فلان گیاه برای درمان فلان بیماری است کافی نیست؛ باید بدانیم تا مطلبی صد در صد علمی نباشد دینی نیز نخواهد بود. دینی بودن علم، به دینی بودن موضوع علم است، بنابراین معیار دینی بودن طب به طبیب و بیمار و بیماری نیست، بلکه به فهم دقیق و عمیق موضوع و مساله است.

 اگر پزشکی بدون شناخت بیماری و از روی آزمون و خطا دارو تجویز کند ضامن خواهد بود، پزشکی که نتوانست بیماری را تشخیص دهد باید بگوید من بیماری تو را نفهمیدم و بیمار را ارجاع بدهد به طبیب دیگر؛ این می شود طب اسلامی. وی با بیان این که اکثر بیماری های بشر ریشه در پرخوری و بدخوری دارد، گفت: پرهیز از پرخوری و بدخوری که ریشه اکثر بیماری های بشر است به ادب دینی بر می گردد، دین فرمود تا گرسنه نشدید غذا نخورید و قبل از سیر شدن دست از خوردن بکشید؛ رعایت این گونه نکات بهداشتی می تواند خارج از نظام پزشکی و با ارتقاء سطح فهم دینی و اخلاقی مردم حل شود.

اخبار مرتبط
کلید واژه
آیت الله جوادی آملی طب اسلامی طب سنتی
نظرات
  • مجید
    ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
    20 16

    خب آیت الله جوادی آملی طب اسلامی را قبول ندارن مشکلی نیست؛ اما آیات نوری همدانی، علوی گرگانی، بهلول گنابادی، آل هاشم، قریشی، بوشهری و چندین عالم دیگر طب اسلامی را قبول دارن...!

  • ناشناس
    ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
    18 21

    این هم نظر ایشون درباره طب جدید: اینکه می‌بینید تمام این بیماری‌ها و داروها را روی موش آزمایش می‌کنند، بعد در انسان پیاده می‌کنند، خیال می‌کنند انسان همان موش ناطق است‌! برای خیلی از اینها حل نشد که انسان جنبه ملکوتی هم دارد، این داروئی که می‌دهی، برای جان او خوب نیست. گفتند این شربت‌هایی که می‌دهند، سابقاً یک ۵ درصد شراب در آن‌ها بود؛ این یک تیرگی شعور می‌آورد. آن‌ها می‌بینند چه برای موش خوب است، همان را برای انسان تجویز می‌کنند. دیگر نمی‌دانند انسان حیوان ناطق نیست، انسان «حیّ متألّه» است. آزمایشگاه شان این است، طب شان این است، دارو سازی شان این است. اینچنین نیست که مسائل مشترک انسان و دام واقعاً برای انسان هم نافع باشد! هر داروئی که برای دام خوب است، برای انسان بد است. اگر به این‌ها بگوئید: آقا! شما این که در آزمایشگاه حساب کردی، برای موش خوب بود، انسان هم همان است؟ انسان حیوانی است که حرف می‌زند؟! این دارو برای بدن او خوب است، برای جان او هم خوب است یا نه؟! مرحوم بوعلی در آن رسالۀ عهد این حرف ها را زده که «من تعهد کردم لب به شراب نزنم، ولو بیمار بشوم.» چون در روایات دارد: «لا شفاء فی الحرام» خدا در حرام شفا قرار نداده. این که در شربت ها قبلاً یک چند درصدی، کمتر و بیشتر شراب می‌ریختند، بالأخره یک تیرگی شعور می‌آورد. از آزمایشگاه سئوال بکنیم، می‌گوید: بله، این برای موش خوب است. اگر برای موش خوب است، برای انسان هم خوب است؟! انسان همین بدن است یا یک روح ملکوتی هم دارد، یک غذای دیگر هم دارد، یک چیز دیگر هم باید باشد! آنها اصلاً نمی‌دانند انسان چیست! برای آنکه شما طبیب باشید … باید مواظب باشید که انسان را با آزمایش موش نمی‌توان درمان کرد زیرا انسان کرامتی دارد و حلال و حرام بر او مؤثر است و تاثیر داروی حلال و حرام بر او یکسان نیست پس برای معالجه او باید فکر دیگری کرد.

  • علی جاودانی
    ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
    0 0

    عزیزی که فرمودید اقای جوادی نمیداند انسان حی متاله است حیوان ناطق نیست بد نیست بدانید خود ایت الله جوادی کلمه حی متاله را برای اولین بار بیان فرمودند!!!