راشاتودی: مداخله‌جویی اروپا، اعتماد تهران را از بین می‌برد

کدخبر: 2340185

کارشناس راشاتودی معتقد است بیانیه مداخله‌جویانه آلمان و برخی دیگر از کشور‌های اروپایی باعث می‌شود ایران دیگر اعتمادی به اروپا به عنوان شریک نداشته باشد.

ایگور ژدانوف، کارشناس شبکه آر تی در ارتباط با حوادث اخیر ایران گفت: سرانجام اروپا به آنچه که در ایران روی می‌دهد واکنش نشان داد. آلمان اولین کشور اروپایی بود که واکنش نشان داد؛ برلین از دولت ایران خواست آنچه را که نامش را «نگرانی‌های مشروع» گذاشته بود، به رسمیت بشناسد.

وی افزود: برلین تنها پایتخت اروپایی نبود که واکنش نشان داد؛ واشنگتن اولین کشور خارجی بود که پیش آمد و در کنار آشوبگران قرار گرفت، در واقع علی رغم همه خشونت ها، آشوبگری‌ها و غارتگری ها که در این میان وجود دارد، واشنگتن این اقدامات را اعتراض‌هایی «آشتی جویانه» تلقی کرده است!

سخنگوی کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد: «ایالات متحده از مردم و اعتراضات مسالمت آمیز آن‌ها علیه حکومت حمایت می‌کند. ما استفاده از نیروی کُشنده و محدودیت‌های شدید علیه اعتراضات را محکوم می‌کنیم.»

ژدانوف گفت: «چنین اظهاراتی مایه خشم تهران شده و رئیس جمهور ایران گفت کشورش اجازه مداخله هیچ نیروی خارجی را که ایران را با تحریم‌ها به گروگان گرفته، نخواهد داد. روحانی همچنین گفت مردم اجازه نمی‌دهند خارجی‌هایی که بر آن‌ها فشار‌های اقتصادی وارد کرده اند، از این وضعیت سوء استفاده کنند.»

این کارشناس ادامه داد: این فقط بخش انرژی یا هسته‌ای نبوده که هدف تحریم‌های آمریکاست بلکه حتی نظام بهداشت و درمان ایران نیز هدف قرار گرفته و از این مجازات‌ها به شدت آسیب دیده است. برای مثال ایران با کمبود دارو‌های حیاتی روبروست. تحریم‌ها از سال گذشته بازگشته‌اند، زمانی که دونالد ترامپ تصمیم گرفت به صورتی یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شود. این اقدام با انتقاد دیگر طرف‌های امضاکننده این توافق روبرو شد. این طرف‌ها از جمله اتحادیه اروپا و روسیه بودند.

وی افزود: با این همه، اتحادیه اروپا که متحد آمریکا نیز به شمار می‌آید، در کنار انتقاد از تصمیم آمریکا قادر نشد کاری انجام دهد. آن‌ها نتوانستند به تعهداتشان پایبند باشند. حالا با واکنشی که از اروپا در قبال اغتشاشات اخیر ایران شاهد بودیم و بیانیه‌ای که برلین به تازگی منتشر کرد، تهران دیگر امید و اعتمادی به اروپا به عنوان شریک نخواهد داشت.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: