نقشه‌ راه پیشنهادی «اندیشکده واشنگتن» برای دخالت در عراق

کدخبر: 2340238

اندیشکده واشنگتن با بیان این ادعا که روسیه در حال گسترش نفوذ در عراق است راهکارهایی را برای دخالت در امور داخلی عراق پیشنهاد داده است.

یک اندیشکده آمریکایی در تحلیلی مدعی شده نفوذ روسیه در عراق رو به گسترش است و بر همین اساس توصیه‌هایی را به سیاستمداران در واشنگتن برای دخالت در عراق مطرح کرده است.

اندیشکده واشنگتن در ابتدای این مطلب سفر ماه پیش «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه به عراق در رأس هیأتی متشکل از نماینده‌های شرکت‌های انرژی را در راستای برنامه‌‌های این کشور برای افزایش نفوذ در عراق عنوان کرده و نوشته این سفر نشان می‌دهد ایالات متحده با رقابت‌های فزاینده‌ای در آن کشور خاورمیانه روبرو خواهد بود.

طبق این تحلیل، این چالش به ویژه در شرایط خروج نیروهای آمریکایی از سوریه حائز اهمیت است؛ تصمیمی از سوی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که -به استدلال این اندیشکده- علاوه بر لطمه زدن به اعتبار آمریکا، عراق را مستعد شراکت با طرف‌هایی می‌کند که با آمریکا منافع مشترک ندارند. اندیشکده آمریکایی توصیه کرده است: «در چنین شرایطی، تعامل عمیق‌تر در عراق برای مقابله با نفوذ ایران و روسیه اهمیت حیاتی دارد.»

رسانه آمریکایی با بیان اینکه گستره این تعامل بایستی از ارائه کمک در زمینه مقابله با تروریسم و اعمال فشار بر بغداد در زمینه‌های اقتصادی و اعمال اصلاحات فراتر برود تصریح کرده روسیه در زمینه «قدرت نرم» عملکرد بهتری نسبت به آمریکا داشته است.

در این گزارش آمده است: «لازم است این تعامل از ارائه کمک در زمینه مقابله با تررویسم و اعمال فشار بر بغداد در زمینه‌های اقتصادی و ایجاد اصلاحات فراتر رود. مطمئناً، ادامه همکاری در این عرصه‌ها برای تقویت نیروهای امنیتی عراق، بهبود رابطه با آنها و مقابله با فساد دامنه‌داری که بخش‌های عمومی و دولتی را دربرگرفته حائز اهمیت است. اما اکنون روسیه با داشتن عملکردی بهتر در زمینه قدرت نرم ایالات متحده را در این بازی حیثیتی شکست داده است.»

«واشنگتن‌انستیتو» تأکید می‌کند: «به عنوان مثال، لاوروف ژانویه سال جاری ادعا کرد که نزدیک به 4000 عراقی در دانشگاه‌های روسیه تحصیل می‌کنند و دو کشور به دنبال افزایش این طرح‌های تحصیلی هستند. با آنکه تأیید ارقامی که لاوروف گفته دشوار است، مسئله‌ای که بیش از هر چیزی اهمیت دارد این است که مسکو علناً بر ارتباطاتش با عراق فراتر از انرژی و فروش سلاح تأکید می‌کند.»

از طرف دیگر آمارها نشان می‌دهند تا پایان سال تحصیلی گذشته تنها 1428 دانشجوی عراقی در آمریکا مشغول به تحصیل بوده‌اند. ممکن است حتی در همین آمارها هم مبالغه شده باشد، زیرا منبع آنها آن دسته از موسسات آمریکایی هستند که به صورت داوطلبانه اطلاعات خودشان را ارائه داده‌اند. یک مقام آمریکایی آگاه به «واشنگتن‌انستیتو» گفته که شمار واقعی دانشجویان عراقی متقاضی ویزا «به طرز مأیوس‌کننده‌ای پایین است.»

این اندیشکده در ادامه توصیه کرده آمریکا برنامه‌‌های بیشتری برای قرار دادن شهروندان عراقی در معرض دانشگاه‌های آمریکایی انجام دهد: «قرار دادن دانشجویان عراقی در معرض فرصت‌های آموزشی آمریکا به عراقی‌ها کمک خواهد کرد از نظامی که به جای تفکر مستقل بر محفوظات متکی بوده فاصله بگیرند. این روند همچنین به آنها کمک خواهد کرد روابط شخصی نزدیک‌تری با آمریکا ایجاد کنند. ایالات متحده هنوز ارتباطات قوی با کردهای عراقی دارد و باید این تجربه را زیربنا قرار دهد.»

در ادامه این مطلب آمده است: «گزینه دیگر، سرمایه‌گذاری برای حضور بیشتر در دانشگاه‌های آمریکایی در بغداد و سلیمانیه، از طریق تلاش‌های بخش خصوصی یا دولتی است. یک هدف جذب عراقی‌های بیشتر برای تحصیل در آنجا است- این گزینه‌‌ای است که برای بسیاری از عزیمت به ایالات متحده آسان‌تر است و موجب خواهد شد فارغ‌التحصیلان بیشتری در عراق ماندگار شوند.»

اندیشکده آمریکایی به عنوان راهکاری دیگر خواستار آن شده از ظرفیت رسانه‌های آمریکا برای انتشار اطلاعات علیه روسیه استفاده شود: «به انتشار پیام‌های بهتر از سوی رسانه‌های آمریکا هم نیاز است. رسانه‌ها باید درباره استبداد روسیه، مداخله‌گرایی خارجی، فساد گسترده و سایر مشکلات این کشور شفاف‌‌سازی کنند.»

«واشنگتن‌انستیتو» به طور مشخص از شبکه‌های وابسته به دولت‌های آمریکا و کشورهای غربی به عنوان رسانه‌هایی نام برده که باید نفوذشان در عراق گسترش یابد: «در ماه سپتامبر، دولت عراق دفتر محلی شبکه عربی الحره که مورد حمایت مالی آمریکا است را معلق کرد، اما عراقی‌ها هنوز می‌توانند به برنامه‌های این شبکه دسترسی داشته باشند. ایالات متحده می‌تواند از طریق شبکه‌هایی مانند بی‌بی‌سی عربی و رسانه‌های اجتماعی هم با عراق تعامل کند.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: