«اعدام سیاسی» نتانیاهو

کدخبر: 2340416

سپهر سیاست داخلی اسرائیل طی یک سال گذشته بسیار پرهیجان دنبال شده است؛ از فروپاشی ائتلاف راست گرایان به رهبری لیکود در آذرماه سال گذشته تا برگزار شدن دو انتخابات بی نتیجه و اعلام جرم رسمی علیه نتانیاهو.

محمدمحسن فایضی: سپهر سیاست داخلی اسرائیل طی یک سال گذشته بسیار پرهیجان دنبال شده است؛ از فروپاشی ائتلاف راست گرایان به رهبری لیکود در آذرماه سال گذشته تا برگزار شدن دو انتخابات بی نتیجه و اعلام جرم رسمی علیه نتانیاهو.پنج شنبه نتانیاهو به صورت رسمی به دریافت رشوه و سوءاستفاده از اعتماد عمومی متهم شد. این برای نخستین بار است که دادستان اسرائیل علیه یک نخست‌وزیر مستقر اعلام جرم می کند. نتانیاهو بیش از دو سال است با پرونده های فساد خود درگیر است و تاکنون توانسته با فشارهای گوناگون از آن‌ها فرار کند اما همان گونه که پیش بینی می‌شد درصورتی که نتانیاهو در انتخابات پیروز نشود پرونده های فساد وی به جریان می افتد. این اتفاق در حالی رخ داد که گانتس رقیب نتانیاهو هم از تشکیل ائتلاف برای دولت اعلام ناتوانی کرده است.

احزاب و رقبای نتانیاهو نتوانستند به رغم دو دور انتخابات وی را از قدرت برکنار کنند. برخی علت این ناکامی را عبورنکردن لیبرمن از خواسته هایش و ائتلاف با گانتس می دانند. بنابراین، هرچند نتانیاهو پیروز نشد اما فعلا نخست وزیر خواهد بود. در این وضعیت نتانیاهو تا چند ماه دیگر بازنخست وزیر خواهد ماند تا انتخابات تکرار شود. برگزاری سومین انتخابات طی یک سال گذشته نشان دهنده بن بست سیاسی در اسرائیل است.البته ناگفته نماند که این توقع از لیبرمن کمی دور از انتظار بود. زیرا حزب وی باید در دولتی قرار می گرفت که حزب اعراب جایگاه دوم را داشتند و راست گرایانی چون حزب اسرائیل بیتنا و رهبر آن یعنی لیبرمن بارها علیه اعراب و دشمن نامیدن آنان سخنرانی داشته اند. بنابراین منصفانه است که چالش و شکاف های هویتی درون رژیم صهیونیستی را مانع تشکیل ائتلاف میان چپ ها و لیبرمن برای شکست دادن نتانیاهو دانست تا خود لیبرمن. این شکاف هویتی موجب شده تاکنون به رغم برگزار شدن دو انتخابات طی یک سال گذشته و ناتوانی لیکود و نتانیاهو در تشکیل ائتلاف اکثریت، مخالفان نخست وزیرکنونی هم نتوانند وی را بعد از 12 سال از قدرت برکنار کنند.

اما گویا راه برکناری نتانیاهو از کنارگذاشتن خودش می گذرد نه ائتلاف مخالفان! نتانیاهو معتقد است کار اخیر دادستان و اعلام جرم رسمی، کودتایی علیه وی برای کنارگذاشتن اش است. او در یک نطق تلویزیونی گفت: «این اتهامات نوعی تلاش برای کودتاست که بر اساس مسائل ساختگی و یک روند تحقیقاتی آلوده و مغرضانه مطرح شده‌اند.»همچنین بی بی گفت که به ‌رغم اعلام جرم علیه او از سمت خود استعفا نخواهد کرد. گانتس، اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی نتانیاهو هم در واکنش گفت: «هیچ کودتایی در کار نیست جز این که او می‌خواهد به قدرت بچسبد.»بر اساس گزارش دادستانی نتانیاهو در سه پرونده اساسی محاکمه می شود. ابتدا در پرونده ای که به 1000 معروف است و شامل اتهامات نتانیاهو برای به دست آوردن منافع شخصی از ثروتمندان و بازرگانان از جمله جیمز باکر و ارنون دو تولید کننده بزرگ سینما می شود. دوم در پرونده ای که به 2000 معروف است و در بردارنده اتهامات نتانیاهو برای بستن تفاهم با روزنامه یدیعوت آحارونوت است و سوم هم در پرونده4000که به نظر می‌رسد جنجالی ترین اتهام وی و دربردارنده دادن مزایا و تسهیلات مالی به شرکت ارتباطات بیزک در مقابل پوشش مثبت در رسانه‌های تحت نفوذ این شرکت است.

ذکر این نکته ضروری است که اصلی ترین و جنجالی ترین فساد و اتهام نتانیاهو که به پرونده 3000 معروف است در این اعلام جرم، آورده نشده است. پرونده 3000 مربوط به خرید سه زیر دریایی از آلمان است که جنجال زیادی به راه انداخت. در این پرونده نتانیاهو به پرداخت رشوه برای خرید زیردریایی و قربانی کردن امنیت ملی اسرائیل متهم است.در پایان ذکر این نکته هم ضروری است که همان گونه که نتانیاهو تشکیل پرونده و اعلام جرم رسمی علیه خودش را تاکنون با فشار سیاسی به تاخیر انداخته بود، برگزار شدن دادگاه ها و صدور حکم احتمالی علیه وی هم ممکن است ماه ها طول بکشد و نباید این اعلام جرم را به معنای پایان زودهنگام عمر سیاسی نتانیاهو دانست هر چند به قول عطوان،تحلیل‌گر سرشناس جهان عرب،متهم شدن نتانیاهو از سوی دادستان کل رژیم صهیونیستی را می توان به منزله صدور حکم اعدام سیاسی نتانیاهو دانست.

«روزنامه خراسان»

ارسال نظر: