تنش شدید میان ترامپ و ژنرال‌هایش!

کدخبر: 2340710

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به تنش میان پنتاگون و ترامپ در پی تصمیمات ناگهانی و مداخله‌های وی در امور نظامی آمریکا پرداخت.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت سربازانی که محکومیتشان به اتهام ارتکاب جرایم جنگی توسط رئیس جمهور آمریکا لغو شد و خروج نظامی واشنگتن از سوریه، از جمله تصمیمات دونالد ترامپ است که بیش از پیش برای پنتاگون بی‌ثبات کننده به نظر می‌رسد.

در ادامه این گزارش آمده است: برکناری فرمانده نیروی دریایی آمریکا در روز یکشنبه آخرین نمونه از روابط توفانی رئیس جمهور آمریکا با کسانی نیست که در اوایل دوران ریاست جمهوری خود آن‌ها را «ژنرال‌های من» می‌نامید.

اقدام اخیر دونالد ترامپ در عفو چند سرباز محکوم به اتهام جنایت جنگی چنان بحرانی در قلب دستگاه قضایی نظامی آمریکا ایجاد کرد که تلاش ناشیانه ریچارد اسپنسر، فرمانده نیروی دریایی برای نجات ظواهر به قیمت سمت وی تمام شد. اسپنسر پیشنهاد توافقی محرمانه با دونالد ترامپ را بدون در جریان قرار دادن مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا مطرح کرده بود که در نهایت اسپر با این احساس که به وی خیانت شده، اسپنسر را برکنار کرد.

با این حال مارک اسپر ناچار شد زمانی که رئیس جمهور دستور تبرئه کامل ادوارد گالاگر، سرباز آمریکایی را صادر کرد که از سوی شبکه محافظه کار فاکس نیوز نیز مورد حمایت قرار گرفت، به این دستور عمل کند.

کیتلین تالماج، کارشناس مسائل دفاعی دانشگاه جرج تاون می‌گوید ترامپ برای پیشبرد منافع سیاسی خود، دستگاه قضایی نظامی را تضعیف کرده است. وی افزود رئیس جمهور آمریکا که به راحتی از مستبدان تعریف می‌کند، کسانی که قوانین جنگی را نقض کرده‌اند، تحسین می‌کند.

اعلام تصمیم دیگر ترامپ درباره اعزام نظامی به مرز مکزیک برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی در برابر رسانه‌ها، پنتاگون را بار دیگر در عمل انجام شده قرار داد، همچنین خبر خروج نظامیان آمریکا از سوریه. نخستین بار که دونالد ترامپ به طور یک جانبه خبر خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه را در دسامبر سال ۲۰۱۸ مطرح کرد به استعفای پر سر و صدای جیمز متیس، وزیر دفاع سابق آمریکا منجر شد.

نشانه تنش دائمی میان دونالد ترامپ و جیمز متیس این است که ترامپ به تازگی در مورد وی گفت هیچ ژنرالی را در جهان اینقدر بی‌دلیل بزرگ نکرده‌اند.

رئیس جمهور آمریکا که بخشی از تحصیلات خود را در آکادمی نظامی نیویورک گذرانده، به لطف یک معافیت پزشکی به دلیل خار پاشنه از رفتن به جنگ ویتنام فرار کرد.

ترامپ بار‌ها به سیاسی کردن ارتش متهم شده است. به ویژه در ژوئن سال ۲۰۱۹ که کاخ سفید در جریان سفر وی به ژاپن خواست، نام ناو «جان مک کین» که ترامپ از او متنفر است، در دیدرس رئیس جمهور قرار نگیرد. همچنین کاخ سفیر به تازگی به طور علنی در مورد وفاداری الکساندر ویندمن، افسر ارتش آمریکا که در شورای امنیت ملی انجام وظیفه می‌کند و یکی از شاهدان کلیدی در تحقیقات مربوط به روند استیضاح دونالد ترامپ است ابراز تردید کرده است.

پیتر فیو،ر کارشناس نیرو‌های مسلح در دانشگاه دوک می‌گوید همواره در روابط میان غیرنظامیان و نظامیان شکاف‌هایی وجود دارد. اما حتی اگر مداخله رئیس جمهور برای لغو تصمیم دادگاه نظامی بخشی از امتیازات ویژه وی باشد انجام این کار عاقلانه نبود.

جک رید، سناتور دموکرات حتی فراتر از این رفته و مداخله‌های ترامپ را شرم آور و غیرمسئولانه و دولت وی را ناکارآمد می‌داند.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: