همه چیز را گران کنید، کار دیگری که بلد نیستید!

کدخبر: 2340712

غلامحسین حسنتاش: میلیون‌ها نفر از سیاست‌های اقتصادی دولت ناخشنود و شاکی هستند اما فریبشان را نباید خورد و باید همان راه را ادامه داد. حداقل خوب بود ایشان هم مثل بعضی ها این اعتراضات را از جانب مردم نمی دانستند و واژه مردم را بکار نمیبردند!

غلامحسین حسنتاش،‌ تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی نوشت: در خبری خواندم که یک عضو شورای مرکزی کارگزاران به دولت توصیه فرموده است که فریب اعتراضات مردم و سمت و سوء و شدت آن را نخورد و به گران کردن ادامه دهد.

این فرمایشات من را به یاد نظریات همفکران ایشان در جریان سیاست های تعدیل ساختاری دوران سازندگی می‌اندازد . وقتی سیاست های تعدیل ساختاری دوستان ایشان موجب بحران اجتماعی و اعتراضات مردمی شد و به دنبال وقایع اسلامشهر و مشهد و بعضی جاهای دیگر، مرحوم هاشمی رفسنجانی کمی و البته کمی متوجه شد که چه پوست خربزه ای زیر پایش گذاشته‌اند این طیف را تا حدوی کنار گذاشت و اندکی هم به فکر مساله توزیع درآمدی و مساله فقر افتاد.

حرف این طیف در آن زمان هم نزدیک به این مفهوم و مضمون بود که آقای هاشمی نباید فریب اعتراضات مردم را میخورد و باید همان سیاست‌ها را ادامه میداد. بعدها هم مرحوم هاشمی را سرزنش می کردند که اگر فریب مردم را نخورده بود و همان سیاست های تعدیل ساختاری را ادامه میداد و مردم و طبقات فقیر را له تر و له تر می‌کرد بعدا انشاء الله قرار بود بر روی جنازه های طبقات مستضعف (که ظاهرا برای آنها انقلاب کرده بودیم) ساختمان توسعه کشور بنا می شد! چه پارادوکس غریبی، مردم را له کنیم برای آینده ای خوب! مصلحت مردم را از خودشان بهتر می دانیم، میلیون ها نفر از سیاست های اقتصادی دولت ناخشنود و شاکی هستند اما فریبشان را نباید خورد و باید همان راه را ادامه داد. حداقل خوب بود ایشان هم مثل بعضی ها این اعتراضات را از جانب مردم نمی دانستند و واژه مردم را بکار نمیبردند! بعد هم آقایان دستورالعمل‌هایی می‌دهند، گویا دارند با دولت سوئیس صحبت می کنند! "دولت با برنامه جلو برود و منافع مردم را تضمین کند"، حتما مردم هم به چنین چیزی و به چنین قابلیتی از حاکمیت باور دارند و تحمل خواهند کرد!! قیمت گاز را هم بالاببرید، قیمت همه چیز را بالاببرید! کار دیگری که بلد نیستید!

«نود اقتصادی»

ارسال نظر: