فرانسه؛ لبنان باید «سعد الحریری» را مأمور به تشکیل دولت جدید کند

کدخبر: 2341031

یک روزنامه عربی اعلام کرد، فرانسه به رئیس‌جمهور لبنان گفته یا باید «سعد الحریری» را مأمور به تشکیل دولت جدید کند یا اینکه دولت نظامی تنها گزینه است.

قصد دولت لبنان برای افزایش مالیات در برخی بخش‌ها صدای مردم این کشور را در بیست و پنجم مهرماه در آورد و تظاهرات علیه دولت آغاز شد.

با ادامه اعتراض‌ها «سعد الحریری» در هفتم آبان ماه استعفا داد و دولت عملا به دولت پیشبرد امور تبدیل شد. گرچه بیشتر طرف‌های لبنانی بر تشکیل هر چه سریعتر دولت جدید اصرار دارند اما این مهم تا کنون محقق نشده و مشورت‌ها به جایی نرسیده است.

الحریری هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای صریح اعلام کرد، قصد نخست‌وزیری دوباره را ندارد تا به گفته رسانه‌ها توپ را در زمین «میشل عون» رئیس‌جمهور بیندازد.

از سوی دیگری برخی مقامات لبنانی از جمله سران حزب‌الله مداخلات خارجی در امور لبنان را محکوم کردند.

در همین زمینه «عمر حبنجر» خبرنگار روزنامه کویتی «الانباء» در لبنان گزارش داد: پاریس ریاست‌جمهوری لبنان را نصیحت کرده که سعد الحریری را برای تشکیل دولت مأمور کند وگرنه دولت نظامی تنها گزینه ممکن خواهد بود زیرا اوضاع در لبنان دیگر قابل تحمل نیست.

وی به نقل از منابع آگاه نوشت، آمریکا سرفصل‌های اصلی را که وضعیت لبنان باید از آن برخوردار باشد، بیان کرده و راه‌حل‌های تفصیلی را به پاریس واگذار کرده است.

حبنجر به نقل از تلویزیون دولتی لبنان تصریح کرد «آمریکا خواستار توسط مداخله حزب‌الله در بحران منطقه، توقف تکروی‌های جبران باسیل زیر خارجه در تصمیم‌های کابینه مربوط به نشست‌ها و مذاکرات خارجی، گرفتن پرونده نفت و گاز از دست رئیس پارلمان نبیه بری و منحصر کردن نشست‌ها، تماس‌ها و رایزنی‌ها به کابینه است».

هفته جاری «حسن فضل الله» یکی از نمایندگان فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان اعلام کرد، آمریکا برای پیش بردن پرونده‌های مهمی مانند ترسیم مرزی و «معامله قرن» در امور لبنان مداخله می‌کند تا دولتی مطابق میل این کشور روی کار آید.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: