هیچ کس حریف سازمان توسعه تجارت نمی‌شود؟

کدخبر: 2341084

دستور وزیر کشور هم نتوانست مانع برگزاری نمایشگاه‌ها در محل دائمی نمایشگاه‌های شهر تهران شود.

دوباره برگزاری نمایشگاه در نمایشگاه بین‌المللی تهران، دوباره قانون شکنی، دوباره ترافیک، دوباره افزایش آلودگی و دوباره وزارت صنعت، معدن و تجارت عامل همه اینهاست.

دو هفته پیش (۱۸ تا ۲۱ آبان) که سه نمایشگاه به صورت همزمان در حال برگزاری در نمایشگاه بین المللی تهران بودند، میزان مراجعات به این نمایشگاه تا حدی افزایش یافت که موجب ایجاد ترافیک سنگین در مسیر بزرگراه چمران، خیابان سئول و سایر خیابان‌های اطراف آن شد.

کار به جایی رسید که سردار رحیمی رئیس پلیس تهران هم ساعتی گرفتار ترافیک ناشی از برگزاری این نمایشگاه ها، در بزرگراه چمران شد و یادآور شد که ناجا بار‌ها خواستار جلوگیری از برگزاری نمایشگاه در این محل شده، ولی گوش شنوایی نیست!

شکل گیری این وضعیت ترافیک سنگینی به وجود آورده بود، که لحظه لحظه به خاطر آن به آلودگی هوا هم افزوده می‌شد، اما با این حال نه مدرسه‌ای تعطیل شد و نه طرح زوج و فرد بازگشت! تا اینکه رحمانی فضلی وزیر کشور در روز سه شنبه ۲۱ آبان طی دستوری به شهردار تهران برگزاری هر نمایشگاهی در نمایشگاه بین المللی تهران را ممنوع کرد. در حالی که دستگاه متولی برگزاری نمایشگاه‌ها در این محل سازمان توسعه و تجارت، وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

حالا شرایط آلودگی هوا بدتر شده است. روز شنبه مدارس استان تهران تعطیل و مسابقات ورزشی لغو شده اند و طرح زوج یا فرد هم که یک گام به عقب رفته بود، حالا با دو گام رو به جلو، خود را به درب منازل شهروندان رسانده است.

در این شرایط که کاهش ترافیک و جلوگیری از افزایش منابع آلاینده مانند خودرو ها در شهر، به مراتب ضروری تر از دو هفته قبل است، دو نمایشگاه در حال برگزاری در نمایشگاه بین المللی تهران هستند. نمایشگاه هایی که در نگاه اول کم مخاطب هستند، اما برگزاری آنها به صورت همزمان، آثاری همچون نمایشگاههای پر مخاطب را برای خیابانهای اطراف به ارمغان می آورد.

البته ناگفته نماند، بعد از دستور وزیر کشور مبنی بر ممنوعیت برگزاری نمایشگاه در این محل، حتی اگر نمایشگاهی آثار سو ترافیکی هم نداشته باشد، نباید در این محل برگزار شود. ضمن اینکه شورای شهر تهران هم در سال ۸۳ مصوبه ای مبنی بر ممنوعیت برگزاری نمایشگاه پر مخاطب در تهران تصویب کرد، که به موجب آن، این گونه نمایشگاه ها فقط در شهر آفتاب مجاز به برگزاری هستند.

وزارت صنعت که طی این سالها عدم پایبندی خود به مصوبه شورای شهر را با برگزاری چند باره نمایشگاه الکامپ در سالهای اخیر نشان داده بود، حالا تمرد از دستور وزیر کشور را در دستور کار قرار داده است.

جالب اینجاست، در شرایطی که شهرداری تهران هم خواستار پایبندی وزارت صمت به قانون است، وزیر کشور به جای آنکه وزارت صمت را مکلف به همکاری با نهاد پایین دستی (شهرداری) کند، شهردرای را مکلف به جلوگیری کرده است، حال آنکه شهردرای، پیش از این پشتوانه مصوبه شورای شهر را داشته است ، ولی چون وزارت صنعت نگاه بالا به پایین دارد، شهرداری هم نتوانسته کاری از پیش ببرد.

زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شهرداری علی رغم دستور وزیر کشور، اقدام به جلوگیری از برگزاری نمایشگاه در این محل نمی کند، گفت: ما در این مورد کاره ای نیستیم، و فقط می توانیم اعتراض کنیم و خواستار جلوگیری از برگزاری آن شویم، زیرا این موضوع نیازمند قانون مجلس شورای اسلامی است.

او تصریح کرد: شورای شهر تهران مصوبه ای مبنی بر ممنوعیت برگزاری نمایشگاه های پر مخاطب در تهران دارد، اما قرار نیست همه از آن تبعیت کنند و زمانی هم که شورای شهر این قانون را مصوب کرده، هیئت تطبیق بی دقتی کرده و آن را تائید کرده است، در حالی که این مصوبه با قانون بالا دستی در تعارض است.

عضو شورای شهر افزود: پیرو این وضعیت از آقای پور سیدآقایی هم خواستم که مانع برگزاری نمایشگاه در محل شود که او گفت، این کار در اختیار شهرداری نیست و ما فقط می توانیم محدودیت ترافیکی ایجاد کنیم، که این کار هم با همکاری شورای عالی ترافیک مقدور است.

او در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه در شرایط فعلی دستور وزیر کشور هم به کمک مصوبه شورای شهر آمده و چرا وزارت صنعت همچنان از رعایت قانون سر باز می زند، گفت: دستور وزیر کشور هم قانون ندارد، چون وزارت کشور می تواند مدعی شود که مجوز این کار در اختیار وزارت صنعت است و به وزارت کشور هم ارتباطی ندارد، زیرا که وزارت کشور وزارتخانه ای هم عرض وزارت صنعت است و از آن دستور نمی گیرد.

پیروز حناچی شهردار تهران چهارشنبه ۶ آذر در اختتامیه نمایشگاه ساختمان پایدار گفت: نفسهای شهر تهران به شماره افتاده است.

حالا در این شرایط که نیازمند مصوبه فوری مجلس هستیم، اولویت مجلس مسائلی دیگر است و وزارت صنعت هم در این آب گل آلود ساز مخالف می زند.

پیروز حناچی شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا علی رغم دستور وزیر کشور در خصوص التزام شهرداری به جلوگیری از برگزاری نمایشگاه در نمایشگاه بین المللی تهران، دوباره شاهد برگزاری دو نمایشگاه به صورت همزمان در این مکان هستیم، گفت: شورای حمل و نقل و ترافیک دو هفته پیش مصوبه ای در این خصوص داشت، که بر اساس آن برنامه کلیه نمایشگاههای تهران برای سال آینده باید تا بهمن به شورای ترافیک ارسال ارائه شود تا اگر مشکلی ترافیکی ایجاد نمی کنند، به آنها مجوز داده شود.

آهنگ شمارش معکوس نفسهای تهران روز به روز تندتر می شود و شانه خالی کردن از مسئولیت جلوگیری از برگزاری نمایشگاه در داخل تهران، شهروندان تهرانی را با شیب تندتری به مرگ می رساند.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: