شورای نگهبان: اساسنامه صندوق بازنشستگی نفت غیرقانونی است

کدخبر: 2341166

دکتر هادی طحان، عضو حقوقدان شورای نگهبان از غیرقانونی خواندن اساسنامه صندوق بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، توسط اعضای شورای نگهبان خبر داد.

نسیم آنلاین : دکتر هادی طحان، عضو حقوقدان شورای نگهبان از غیرقانونی خواندن اساسنامه صندوق بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، توسط اعضای شورای نگهبان خبر داد. این حقوقدان عضو شورای نگهبان که گزارش جلسه ۶ آذر شورای نگهبان را در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرده بود،‌ پیرامون اساسنامه این صندوق بازنشستگی نوشت:

" ... به اساسنامه صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت اشاره کردم و گفتم که اخیرا به تصویب هیات وزیران رسیده و بدون ارسال جهت اظهارنظر شورای نگهبان و بررسی از جهت انطباق با قانون اساسی و شرع ابلاغ گردیده است! و این اقدام خلاف قانون اساسی است. حالا که چنین اتفاقی افتاده و تشریفات قانونی آن طی نشده، این اساسنامه هیچ اثر قانونی ندارد. سایر اعضا نیز این نظر را تأیید کردند و مقرر شد این موضوع رسما به دولت اعلام گردد"

اشاره هادی طحان نظیف به اصل ۸۵ قانون اساسی است که در آن صراحتا ذکر شده است که مجلس شورای اسلامی می‌‏تواند تصویب دایمی اساسنامه سازمان­‌ها، شرکت‌‏ها، مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت را به دولت واگذار نماید. در همین اصل، تأکید شده است که «در این صورت، مصوبات دولت نباید با اصول و احکام مذهب رسمی کشور و یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد. تشخیص این امر به ترتیب مذکور در اصل نود و ششم با شورای نگهبان است».

به نظر می‌رسد دولت پیش از آنکه مسیر قانونی تصویب اساسنامه صندوق بازنشستگی نفت را طی کند، آن را ابلاغ کرده است که بر طبق نظر اعضای شورای نگهبان، اقدامی خلاف قانون اساسی است.

اساسنامه این صندوق که به طور غیرقانونی توسط هیات مدیره شرکت ملی نفت تهیه شده بود،‌ یکبار نیز مرداد امسال با حکم دیوان عدالت اداری ابطال شده بود. دیوان عدالت مرجع تصویب اساسنامه این صندوق را هیات وزیران و نه هیات مدیره شرکت نفت، دانسته بود. با این حکم، اساسنامه جدید با تغییراتی نسبت به نسخه پیشین اوایل مهر در هیات وزیران تصویب شد و یک ماه بعد برای اجرا ابلاغ گردید.

ارسال نظر: