ایجاد شفافیت در بازارمسکن از مسیر تکنولوژی

کدخبر: 2341278

یکی از مهمترین ابزارهای سیاستگذاران برای اتخاذ تصمیم‌های کلان برای یک بخش، داشتن اطلاعات است. اطلاعاتی که واقعی و شفاف باشد، نقش اساسی را برای اعمال سیاست‌های یک حوزه به همراه دارد. یکی از دلایل ایجاد رونقی که در سالهای اخیر، بازارسرمایه برای شرکت‌ها و سهامداران ایجاد کرده، به واسطه قوانین سختگیرانه متولیان این بخش برای ارائه صورت های شفاف مالی است.

نسیم آنلاین : یکی از مهمترین ابزارهای سیاستگذاران برای اتخاذ تصمیم‌های کلان برای یک بخش، داشتن اطلاعات است. اطلاعاتی که واقعی و شفاف باشد، نقش اساسی را برای اعمال سیاست‌های یک حوزه به همراه دارد. یکی از دلایل ایجاد رونقی که در سالهای اخیر، بازارسرمایه برای شرکت‌ها و سهامداران ایجاد کرده، به واسطه قوانین سختگیرانه متولیان این بخش برای ارائه صورت های شفاف مالی است. بازارمسکن نیز همچون سایر بازارهای موازی خود نیاز به بستری جامع و کاربردی دارد تا اطلاعات کامل از روند معاملات و نوسانات قیمت‌ها ارائه دهد. به طور مثال رصد دقیق نرخ خریدآپارتمان در کاشانک یا حتی در واحدهای استیجاری، آگاهی از نرخ اجاره آپارتمان در قیطریه می‌تواند سیاستگذاران را برای اعمال تصمیم‌های کاربردی در خصوص اعمال سیاست‌های تشویقی یا بازدارنده در آن مناطق راهنمایی کند.

در دهه پیش، این فرآیند را سرشماری نفوس و مسکن انجام می‌داد و می­توانست آماری از تعداد واحدهای مسکونی به معاونت‌ها و سازمان‌های مربوط ارائه دهد که نیروی انسانی و ضریب خطای سرشماری و عوامل دیگر، باعث شد نتوان به راحتی به این آمار متکی بود و طبق آن برنامه‌ریزی کرد. از طرفی ارزش ملک و تعداد معاملات منطقه سوالی بود که پاسخ دادن به آن برای بسیاری از مردم سخت و صحت اطلاعات دریافتی مبهم بود.

در خصوص اطلاعات بازار املاک نیز، وزارت راه و شهرسازی بستری با عنوان سامانه اطلاعات بازار املاک(سابا) ایجاد و مشاورین املاک را موظف کرد، اطلاعات معاملات خود را از طریق کدرهگیری در این سامانه واردکنند. این اطلاعات در دسترس همگان است و همه می‌توانند به راحتی آنها را مشاهده کنند.

اما این اطلاعات کافی نبوده و نمی‌توان میزان تقاضای موثر و مصرفی را در این بازار ارزیابی کرد. از طرفی اطلاعات جزئی از واحدها در این سامانه وجود ندارد و نمی‌توان با استناد به آن اطلاعات، برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن که همیشه هزینه زیادی را به خود اختصاص می‌دهد تصمیم‌گیری کرد. از این رو نیاز بود برنامه‌ای جامع‌تر که بتوان روی تعداد و ارزش معاملات تحلیل بلند مدت داشت، ایجاد شود.

در این راستا مجموعه‌ای دانش بنیان با عنوان کیلید مدتی است که به بازار مسکن ورود کرده و توانسته مباحث فوق را در بخشی از فعالیت‌های خود ببیند و با راه‌اندازی سامانه‌ای جامع، پاسخگوی نیازمتولیان وسیاست‌گذاران بخش مسکن باشد.

«کیلید» درابتدا تسریع و افزایش کیفیت درجستجوی خانه برای مردم را دردستورکارخود قرارداده واین مبحث را به مرحله‌ای رسانده که محتواهایی ازاین فرآیند تولید و دربخش فرصت‌های سرمایه‌گذاری بازارمسکن در اختیارکاربران قرار‌‌دهد. از این رو سیاست‌گذاران نیزمی‌توانند برای رصد دقیق بازارمسکن و شناسایی دقیق عرضه وتقاضا از ابزارهای کیلید بهره ببرند.

از سوی دیگر شفافیت درمعاملات، ارزش‌افزوده‌های بیشتری به همراه دارد که می‌توان از مهم‌ترین آنها به جلوگیری ازسوداگری درمعاملات مسکن اشاره کرد. البته این یک سمت مزایای ایجاد شفافیت در بازار است و سمت دیگرازاهمیت بیشتری برخوردار است. چراکه کمک کردن به مردم برای یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها که همانا خرید یا اجاره خانه است اهمیت فعالیت استارت‌آپ‌های اینچنینی را دوچندان می‌کند.

هنگامی که قصد خرید یا اجاره خانه‌ای را دارید، المان‌های مختلفی را برای انتخاب محل سکونت بررسی می‌کنید. بعداز آن باید خانه‌ای متناسب با میزان بودجه و سلیقه شما پیدا شود که تمام پارامترهای لازم برای سکونت را داشته باشد. خب این مباحث نیاز به جستجو و رفت آمد زیاد دارد. اما کیلید به راحتی کاربران را نسبت به شرایط مالی و اجتماعی محلات مختلف آگاه می‌کند تا بتوانند درنهایت بهترین گزینه را در میان گزینه‌های بی شمار موجود پیدا کنند.

به عنوان مثال کاربری که قصد اجاره آپارتمان در میدان فردوسی را دارد و بودجه محدودی برای این کار درنظر گرفته، با وارد شدن به کیلید و وارد کردن مشخصات مورد نیازخود برای سکونت و تعریف حدودی مبلغی که دراختیار دارد، بهترین گزینه‌ها از سوی کیلید پیشنهاد می‌شود و فایل‌هایی که در بازه قیمتی و شرایط کاربر است را نمایش می‌دهد. حتی اگر محله خاصی را در نظر دارد، با وارد کردن همان کلمه تمام فایل‌هایی که در تمام مشاورین املاک آن منطقه برای فروش یا اجاره گذاشته شده است نشان داده می‌شود. گفتنی است تمام فرآیندهای کیلید توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود و می‌توان این سامانه را بروزترین سامانه در بازار مسکن دانست. همچنین کیلید در مجله خبری خود با عنوان (KiliDmag) گزارش‌ها مطالب تخصصی مرتبط با بخش مسکن تولید و به انتشار می‌رساند.

ارسال نظر: