ماجرای ابقای معاونان جنجالی نخست‌وزیر

معامله بزرگ مقتدی صدر بر سر میراث عادل عبدالمهدی

کدخبر: 2341363

علیرغم این‌که دو معاون جنجالی عادل عبدالمهدی روز جمعه همزمان با وی استعفا داده بودند، با گذشت یک هفته ز هم‌چنان استعفای آنان در پارلمان مطرح نشده و به نظر می‌رسد این دو نفر با قدرت سابق به کار خود ادامه می‌دهند. به راستی ماجرای ابقای این دو نفر چیست؟

نسیم آنلاین : علیرغم این‌که دو معاون جنجالی عادل عبدالمهدی روز جمعه همزمان با وی استعفا داده بودند، با گذشت یک هفته هم‌چنان استعفای آنان در پارلمان مطرح نشده و به نظر می‌رسد این دو نفر با قدرت سابق به کار خود ادامه می‌دهند. به راستی ماجرای ابقای این دو نفر چیست؟

رؤسای در سایه دولت عادل عبدالمهدی

عادل عبدالمهدی در دوره نخست وزیری، تصویر یک فرد محکم و با اراده قاطع از خود نشان نداد و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند یکی از علل سقوط وی، همین ضعف نشان دادن در برابر فراکسیون‌های پارلمان، وزرا و به خصوص دو معاون اصلی خود بود. بسیاری از ناظران و حتی فعالین درجه اول سیاسی عراق در محافل غیررسمی می‌گفتند دولت وی دارای دو قطب و چند جزیره مجزا شده است!

این دو قطب اصلی عبارتند از ابوجهاد الهاشمیرئیس دفتر نخست وزیر و حمید الغزی دبیر جلسات هیئت دولت.

پیرامون «ابو جهاد الهاشمی» گفته می‌شد: «تمام پرونده‌های امور نظامی، امنیتی و سیاسی در دفتر نخست‌وزیری زیر نظر رئیس دفتر یعنی «ابوجهاد الهاشمی» اداره می‌شود. در واقع تمام بخشنامه‌ها و دستوراتی که به نام فرمانده کل قوای مسلح صادر می‌گردد، توسط او انشا شده و در جلسات تصمیم‌گیری دفتر نخست وزیری نیز معمولا ابوجهاد الهاشمی بیش‌تر از نخست‌وزیر سخن می‌گوید! حتی گفته می‌شد در امور سیاسی نیز وزیر کشور و وزیر امور خارجه برای هماهنگی با نخست وزیر معمولا به رئیس دفتر وی ارجاع داده می‌شوند!»

در جریان اعتراضات اخیر عراق نیز گرچه عمده اعتراضات کف خیابانی شامل همه ارکان دولت و حکومت می‌شد؛ اما در سطوح سیاسی بیش‌ترین جنجال‌ها و مباحثه‌ها معطوف به ابوجهاد الهاشمی بود. حتی یک بار خبر استعفای وی منتشر شد و انتظار می‌رفت با استعفای وی، عادل عبدالمهدی چند ماه دیگر در پست نخست وزیری دوام آورد؛ اما بلافاصله رخدادها و تحولات پشت پرده و نشست‌های سیاسی به سمتی رفت که ابوجهاد به بقای خود امیدوار شد و مسأله کناره‌گیری یا حذف وی منتفی شد.

دومین قطب دولت عادل عبدالمهدی، «حمید الغزی» دبیر هیئت دولت بود. گفته می‌شود سکاندار اصلی امور اقتصادی و مالی دولت، حمید الغزی است و او پرونده‌های کلان فراوزارتخانه‌ای را دنبال می‌کند. در همین راستا اداره جلسات کابینه اقتصادی، دبیر جلسات دولت، رئیس کمیسیون اقتصادی دولت و... از مواردی است که توسط وی دنبال می‌شد.

لازم به ذکر است که ابوجهاد الهاشمی از چهره‌های قدیمی و پیشکسوت مجلس اعلاء اسلامی عراق و از معتمدین حاج قاسم سلیمانی در عراق محسوب می‌شد. در مقابل حمید الغزی، وابسته به جریان صدر بود و از سوی فراکسیون سائرون (فراکسیون تابع مقتدی صدر) به نخست‌وزیر تحمیل شد. حتی گفته می‌شد سیطره این دو قطب بر دولت، تمثیل مناسبی برای درک ساخت واقعی دولت عادل عبدالمهدی بود که در واقع توسط فراکسیون‌های «فتح» (تحت زعامت هادی العامری) و «سائرون» (تحت امر مقتدی صدر) تشکیل گردید.

راز ابقای دو رئیس در سایه

در خلال اعتراضات دو ماه اخیر، فشار زیادی برای کنار زدن ابو جهاد الهاشمی وارد می‌شد. گروه‌های سیاسی رقیب جریان صدر نیز با یادآوری سیطره حمید الغزی بر بخش اقتصادی کابینه، یکی از مقدمات ضروری مبارزه با فساد را کنار زدن این شخص می‌خواندند. حتی در روز نخست اعتراضات، گروهی از معترضین می‌خواستند خانه حمید الغزی را به آتش بکشند!

از سوی دیگر روز جمعه هفته گذشته همزمان با استعفای عادل عبدالمهدی، این دو رئیس در سایه نیز استعفا دادند تا برداشت جامعه سیاسی عراق و ناظران بر این باشد که کناره‌گیری نخست‌وزیر واقعی است و نباید نمایشی و موقت تلقی شود.

عبدالمهدی استعفای خود را روز یکشنبه در پارلمان قرائت کرد و مورد موافقت پارلمان قرار گرفت؛ اما استعفای این دو نفر خوانده نشد! فراتر از آن - برخلاف نص قانون اساسی - جلسه هیئت دولت تشکیل شد و هیئت وزیران با استعفای عبدالمهدی موافقت کردند! علی القاعده اداره این جلسه بر عهده حمید الغزی به عنوان دبیر جلسه بوده است. اما در این جلسه نیز اصلا استعفای این دو نفر مطرح نشد!

روز یکشنبه و چند ساعت پیش از جلسات کابینه و پارلمان با موضوع استعفای عبدالمهدی، «عدنان الطائی» در توییتی اعلام کرد «ولید الکریماوی» و نماینده ائتلاف فتح برای ابقای حمید الغزی و ابوجهاد الهاشمی توافق کرده‌اند! به این ترتیب، این دو رئیس در سایه تا اطلاع ثانوی همچنان اداره کنندگان واقعی دولت خواهند بود!

این خبر در ابتدا از سوی مصادر دیگر تأیید نشد! اما با گذشت سه روز از توییت وی، به نظر می‌رسد منبع آن موثق بوده است؛ زیرا نه استعفای این دو نفر در پارلمان مطرح شده و نه این دو نفر کار روزمره خود را رها کرده‌اند!

ولید الکریماوی، رئیس هیئت سیاسی جریان صدر و بازوی دست راست مقتدی صدر در امور سیاسی محسوب می‌شود. حال این سئوال مطرح است که مقتدی صدر چرا توافقات سری و پشت پرده خود را حاضر نیست افشا سازد؟ آیا او از یک طرف در عرصه عمومی بر طبل سقوط دولت می‌کوبید و از سوی دیگر در پشت پرده عوامل خود را در جایگاه اداره دولت حفظ می‌کند؟

ارسال نظر: