ائتلاف اوپک و متحدانش برای کاهش ۵۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت توافق کردند

کدخبر: 2341420

وزیر نفت عربستان گفت عربستان سعودی به همراه تولیدکنندگان اوپک و متحدان غیر اوپک به رهبری روسیه قراردادی را امضا کردند که طی آن ۵۰۰ هزار بشکه در روز علاوه بر توافق قبلی، از تولید نفت کاسته می شود.

عربستان سعودی قراردادی را در روز جمعه رهبری کرد که طبق آن تولیدکنندگان نفت ائتلاف اوپک + بیشترین کاهش نفت را طی یک دهه گذشته اجرایی می کنند و هدف آن ها جلوگیری از عرضه بیش از حد نفت به بازار و حمایت از قیمت آن است.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان گفت عربستان سعودی به همراه تولیدکنندگان اوپک و متحدان غیر اوپک به رهبری روسیه قراردادی را امضا کردند که طی آن 2.1 میلیون بشکه در روز از تولید نفت کاهش می یابد.

پس از اعلام این قرارداد، قیمت نفت برنت 2 درصد افزایش یافت و به 64 دلار در هر بشکه رسید.

طبق این قرارداد، 500 هزار بشکه دیگر در روز از تولید نفت این ائتلاف کاسته می شود تا به هدف 1.7 میلیون بشکه در روز معادل 1.7 درصد تقاضای نفت جهان برسند. عربستان سعودی همچنان 400 هزار بشکه در روز بیشتر از سهمیه اش تولید خود را پایین می آورد.

آمریتا شن، یکی از موسسان انرژی اسپکتس گفت:« هدف عربستان لزوماً بالابردن قیمت نفت نیست بلکه قرار دادن یک حداقل قیمت برای نفت طی سه ماهه اول سال میلادی جدید در جهت تعدیل پایین بودن فصلی قیمت است».

ائتلاف اوپک که از بیش از 20 تولید کننده تشکیل می‌شود، بیش از 40 درصد نفت جهان را تولید میکند. آنها سعی می کنند قبل از افزایش تولید کشورهایی که از این قرارداد پیروی نمی کنند مانند آمریکا، ابتکار عمل را در دست بگیرند.

شاهزاده عبدالعزیز در پایان این اجلاس با تولیدکنندگان ائتلاف اوپک+ گفت تولیدکنندگان یکبار دیگر در اوایل مارس برای تصمیم‌گیری در مورد اقدام بعدی گرد هم می آیند. وی اضافه کرد همکاری این گروه مطمئنا ادامه می یابد.

از 500 هزار بشکه در روزی که به کاهش تولید اضافه شده ، 372 هزار بشکه در روز برعهده اوپک است و تولید کنندگان غیر اوپک مسئول 131 هزار بشکه‌ ی باقی مانده هستند.

گری راس، موسس بلک گلد اینوسترز گفت:« این بهترین پیامدی است که می توانستیم انتظار داشته باشیم. این قرارداد باعث می‌شود قیمت نفت برنت از 60 دلار در هر بشکه پایین تر نرود. احتمالاً تا زمان بهبود اقتصاد جهان، بازار نفت برنت بین 60 تا 65 دلار در هر بشکه باقی می‌ماند و بعد در سه ماهه دوم سال 2020 شاهد نفت 65 تا 70 دلاری خواهیم بود».

شاهزاده عبدالعزیز تاکید کرد تولید کنندگانی مانند عراق و نیجریه باید تعهد خود را به این کاهش تولید افزایش دهند و اضافه کرد اگر این اتفاق نیفتد، ریاض به صورت یکجانبه تولیدش را بالا نمی برد و منتظر مشورت با سایر تولیدکنندگان در ماه مارس می ماند.

11 عضو از 14 تولید کننده عضو اوپک این قرارداد را امضا کرده اند در حالی که ایران، لیبی و ونزوئلا معاف شده اند.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: