اسد: اروپا بازیگردان اصلی در ایجاد هرج و مرج در سوریه بود

کدخبر: 2341706

بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه با اشاره به این‌که ارتش سوریه پیشروی‌های چشمگیری در جنگ علیه تروریسم محقق ساخته است، تأکید کرد که اروپا در کنار آمریکا و برخی دیگر کشورها بازیگر اصلی ایجاد هرج و مرج در سوریه بود.

«بشار اسد» در مصاحبه با شبکه ایتالیایی «رای نیوز 24»، که روز 26 ماه اکتبر گذشته انجام شده بود و قرار بود روز 2 دسامبر روی آنتن برود ولی این شبکه ایتالیایی از بخش آن بدون ارائه دلایلی واضح خودداری کرد، اظهار داشت که اروپا به دلیل حمایت مستقیم از تروریسم در کنار آمریکا و ترکیه و برخی دیگر از کشورها مسبب اصلی ایجاد هرج و مرج و آشوب در سوریه و بروز مشکلات برای آوارگان است.

رئیس‌جمهوری سوریه با رد اتهامات مبنی بر استفاده ارتش این کشور از تسلیحات شیمیایی، گفت: «از همان آغاز داستان‌های مربوط به تسلیحات شیمیایی، سوریه تاکید کرد که اصلا از این نوع تسلیحات استفاده نکرده است و تمام مطالبی که اخیرا در خصوص گزارش سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی فاش شده است، ثابت می کند که تمام حرف‌های سوریه در طول سال‌های گذشته صحیح بوده و حق با سوریه است و آنها در اشتباه بوده‌اند.»

بشار اسد گفت: «سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی به گزارشات ساختگی و دستکاری‌شده در مورد بکارگیری تسلیحات شیمیایی متوسل شده بود فقط به خاطر اینکه آمریکا آن را خواسته است و این سازمان ثابت کرده که به عنوان ابزار دست آمریکا و غرب به منظور گسترش بی‌ثباتی بیشتر در منطقه فعالیت می‌کند.

وی در ادامه، خواستار توقف مداخله کشورها در امور سوریه و نیز توقف نقض قانون بین‌المللی و پایبندی همه طرف‌ها به قانون شد.

متن کامل مصاحبه رئیس‌جمهوری سوریه با شبکه ایتالیایی «RAI NEWS 24» به شرح ذیل است:

خبرنگار: جناب رئیس جمهور. از انجام مصاحبه با ما بسیار تشکر می‌کنیم. در ابتدا لطفا از حقیقت و ماهیت اوضاع فعلی سوریه حرف بزنید؛ اوضاع میدانی چگونه است، الان در کشور چه اتفاقاتی دارد می‌افتد؟

بشار اسد: «اگر بخواهیم در مورد جامعه سوریه حرف بزنیم، الان اوضاع نسبت به قبل خیلی بهتر شده است. درس‌های بسیاری از این جنگ آموخته‌ایم. من معتقدم که آینده سوریه امیدوارکننده است البته از این جنگ قدرتمندتر بیرون می‌آییم. در مورد اوضاع میدانی، ارتش سوریه طی سال‌های گذشته پیشروی قابل توجهی محقق ساخته است و برخی از مناطق را از لوث تروریست‌ها پاکسازی کرده و هنوز ادلب باقی مانده است. آنجا گروه تروریستی جبهه النصره- تحت حمایت ترک‌ها- حضور دارد. درخصوص شمال سوریه نیز، ترکیه ماه گذشته به خاک ما تهاجم کرد. در مورد اوضاع سیاسی نیز می‌توان گفت که اوضاع به دلیل وجود شمار زیادی از بازیگران درگیر در منازعه سوریه به منظور طولانی‌تر کردن عمر این بحران و تبدیل آن به یک جنگ فرسایشی، پیچیده‌تر شده است.

خبرنگار: در موقع صحبت تان در مورد آزادسازی، می‌دانیم که دیدگاه نظامی در این زمینه وجود دارد؛ اما کسانی که تصمیم گرفتند به جامعه برگردند آنها تکلیف‌شان چیست؟ روند آشتی به کجا رسیده است؟ موفقیت‌آمیز بود یا نه؟

بشار اسد: در حقیقت در زمان ایجاد فضای مثبت، رویکردی که ما اتخاذ کرده‌ایم آن را آشتی نام گذاشتیم. اما با هدف اینکه مردم دوباره در کنار هم زندگی کنند و آنهایی که در مناطق تحت کنترل زندگی می‌کردند امکان بازگشت به موسسات و حاکمیت قانون را داشته باشند. ما عفو عمومی صادر کرده‌ایم. آنها سلاح‌های‌شان را تسلیم خواهند کرد و متعهد به اجرای قانون خواهند شد. اوضاع درخصوص این مساله پیچیده نیست. شاید فرصت بازدید این مناطق برای شما مهیا بشود و خواهید دید که زندگی به روال طبیعی‌اش برگشته و اوضاع عادی است. مشکل مردمی که با هم داشتند می‌جنگیدند، نبود؛ و اوضاع -همچنان که رسانه‌های غربی به تصویر می‌کشیدند- نبود؛ به این می‌گویند «گمراه‌سازی افکار عمومی». اما حقیقت این است که تروریست‌ها کنترل آن مناطق را در دست داشتند و قوانین خودشان را پیاده می‌کردند. اما زمانی‌که این تروریست‌ها نباشند به طور حتم مردم زندگی معمول خود را از سر می‌گیرند و در کنار هم زندگی می‌کنند.( در سوریه) نه جنگ فرقه‌ای، نه جنگ قومی و نه جنگ سیاسی بوده بلکه تروریست‌های تحت حمایت قدرت‌های خارجی، این منطقه را اشغال می‌کردند.

خبرنگار: جناب رئیس‌جمهور اجازه بدهید برگردیم سراغ سیاست. شما به ترکیه اشاره کردید درست است؟ روسیه بهترین متحد شما در چند سال اخیر بود؛ این امر بر کسی پوشیده نیست. اما روسیه در حال سازش با ترکیه در مورد برخی مناطق که جزو خاک سوریه محسوب می‌شود، اسد شما چطور این مساله را ارزیابی می‌کنید؟

بشار اسد: برای درک نقش روسیه باید اصول روسیه را درک کنیم. روس‌ها قوانین بین‌المللی و نظام بین‌المللی که بر آن تکیه می‌کنند به نفع روسیه و تمام جهان می‌دانند. لذا حمایت از سوریه برای آنان به مثابه حمایت از قوانین بین‌المللی است. این یک نقطه است. نقطه دوم این است که فعالیت آنها بر ضد تروریست‌ها و به نفع مردم روسیه و تمام جهان است. بنابراین «سازش» آنها با ترکیه به این معنا نیست که آنها از تهاجم ترکیه حمایت می‌کنند. آنها می‌خواستند نقش‌آفرینی کنند و ترک‌ها را متقاعد کنند تا خاک سوریه را ترک کنند. روس‌ها از تُرک‌ها حمایت نمی‌کنند. آنها نمی‌گویند: این اوضاع مساعد است و ما این وضعیت را قبول می کنیم. وباید سوریه آن را قبول کند. آن‌ها این حرف را نمی‌زنند. ولی به علت نقش منفی آمریکا و غرب در مورد ترکیه و کُردها، روس‌ها به هدف ایجاد توازن با آن نقش وارد صحنه شده اند تا اینکه به اوضاع- من نمی‌گویم بهتر بشود بلکه بدتر نشود- بهبود بخشند. در حال حاضر نقش‌شان همین است. اما در آینده موضع‌شان بسیار واضح است: حاکمیت وسلامت ارضی سوریه با تهاجم آمریکا در تناقض است. این مساله بسیار روشن و آشکار است.

خبرنگار: بس شما می‌گویید روس‌ها شاید به دنبال سازش باشند. اما سوریه با ترکیه سازش نمی‌کند. منظورم روابط هنوز به طور کلی تنش‌زا است؟

بشار اسد: روس‌ها حتی در مورد حاکمیت سازش نکرده‌اند. آنها با واقعیت سر و کار دارند. الان واقعیت بد است لذا مجبوری وارد آن بشوی. من نمی‌گویم سازش کنی چون این راه‌حل نهایی نیست شاید سازش در مورد اوضاع کوتاه‌مدت انجام شود ولی برای طولانی‌مدت یا میانه‌مدت، باید ترکیه از خاک سوریه خارج شود. هیچ شک و تردیدی در مورد این مساله وجود ندارد.

خبرنگار: برای مدت زمان طولانی آیا طرحی برای برگزاری مذاکرات بین شما و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه وجود دارد؟

بشار اسد: اگر مجبور بشوم روزی این کار را انجام بدهم، مفتخر نخواهم شد بلکه احساس انزجار شدید از تعامل این‌چنینی با امثال این اسلام‌گراهای فرصت‌طلب خواهم داشت. اینها مسلمان نیستند بلکه اسلامگرا هستند. این یک اصطلاح دیگر، اصطلاح سیاسی است ولی همواره می‌گویم وظیفه خودم ربطی به احساسات ندارد که در خصوص کاری که انجام می‌دهم بخواهم خوشحال باشم یا ناراضی. وظیفه من با منافع سوریه مرتبط است. لذا هر جا این منافع باشد من به سمت آن می‌روم.

خبرنگار: در حال حاضر وقتی که اروپا به سوریه نگاه می‌کند بدون توجه به اغراض سیاسی آن در این کشور؛ دو قضیه کلیدی مطرح می‌شود: اولی مرتبط به آوارگان و دومی متعلق به خود جهادگراها یا جنگجویان خارجی وب ازگشت آنها به اروپا. به نگرانی‌های اروپا چطور نگاه می‌کنید؟

بشار اسد: اولا باید از یک سوال ساده شروع کنیم: مسبب مشکل کنونی چه کسی بوده است؟ چرا شما در اروپا آوارگان دارید؟ این سوالی ساده است؛ چون تروریسم از طرف اروپا البته از سوی آمریکا و ترکیه و دیگران حمایت شده است اما اروپا مسبب اصلی ایجاد این هرج و مرج در سوریه بوده است. انسان هر چه می کارد، همان را درو می‌کند.

خبرنگار: چرا می گویید اروپا مسبب اصلی بوده است؟

بشار اسد: چون اتحادیه اروپا از روز اول یا بگذار بگوییم از همان هفته اول، از تروریست‌ها در سوریه علنا حمایت می‌کرد. اما از آغاز، مسئولیت کار را به گردن دولت سوریه انداخت و بعضی کشورها از جمله فرانسه تسلیحات برای آنها ارسال کردند. یکی از مقام‌های مسئول در فرانسه این حرف را زده بود. فکر کنم «لوران فابیوس» وزیر خارجه( سابق) فرانسه گفته بود: «ما داریم تسلیحات برای آن‌ها ارسال می‌کنیم.» اروپایی‌ها اقدام به ارسال تسلیحات به سوریه کردند و هرج و مرج به راه انداختند. لذا عده زیادی از مردم یعنی میلیون‌ها نفر دیگر توان زندگی کردن در سوریه نداشتند وناگزیر شدند کشور را ترک کنند.

خبرنگار: شما در مورد تحولات لبنان نگرانی دارید و این کشور همسایه نزدیک شما محسوب می شود؟

بشار اسد: مطمئنا لبنان بر سوریه بیشتر از دیگر کشور دیگر تاثیر خواهد داشت؛ چون همسایه مستقیم ماست. اما اگر تحولات اخیر خودجوش ومرتبط به اصلاحات و از بین بردن نظام سیاسی فرقه‌ای در این کشور است این مساله برای لبنان مفید است. بار دیگر می‌گویم که این مسئله به اراده مردم لبنان مرتبط است و نباید اجازه دخالت طرف‌های خارجی داده شود یا اینکه از تظاهرات خودجوش لبنان سوء‌استفاده کنند.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: