استعفای استراماچونی ربطی به FATF دارد؟

آمریکا علیه استقلال!

کدخبر: 2341742

ایران از سال ۸۸ تا ۹۵ در لیست سیاه FATF قرار داشته و تبادلات بانکی خود را نیز انجام می داده و در پرداخت وجه مربیان ورزشی و چنین مواردی مشکلی نداشته است. لذا این موارد به دلیل تحریم های ثانویه آمریکا است و در حقیقت آمریکا علیه باشگاه استقلال اقدام نموده است و ربطی به FATF ندارد

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی راد: یکشنبه (۱۷ آذر) خبری در رسانه ها منتشر شد که مربی ایتالیاتی باشگاه استقلال استعفا کرده است و وی صبح دوشنبه(۱۸ آذر) ایران راترک کرد. آنچه علت استعفای ناگهانی «آندره آ استراماچونی» اعلام شده مسدودشدن حساب بانکی او در ایتالیا است.

گویا باشگاه استقلال برای پرداخت دستمزد استراماچونی از طریق یک صرافی اقدام کرده و این صرافی مبلغ مذکور را طی چند مرحله بصورت پشت سرهم به حساب مربی استقلال در یکی از بانک های ایتالیا واریز کرده است. که بعد از این اقدام توسط صرافی ایتالیایی، مرکز مبارزه با پولشویی ایتالیا حساب بانکی استراماچونی را به ظن پولشویی مسدود می کند.

در همین حین عده ای با موج سواری و سوءاستفاده از احساسات طرفداران باشگاه استقلال و مردم به غلط بیان کنند که اتفاق مذکور به دلیل عدم تصویب لوایح درخواستی گروه ویژه اقدام مالی( FATF ) یعنی پالرمو و CFT می باشد و اگر این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب نشوند شرایط تبادلات بانکی ما بدتر نیز خواهد شد.

اما مشکل کجاست؟ به دلیل اینکه ایران تحت تحریم های ثانویه آمریکا قرار دارد و کشورهای اروپایی و به تبع بانک های اروپایی از این تحریم ها تبعیت و در راستای فشار تحریمی آمریکا عمل می کنند، امروز تقریبا هیچگونه ارتباط بانکی رسمی میان ایران و اروپا وجود ندارد. بانک های اروپایی بدلیل تبعیت از تحریم های آمریکا حتی در تراکنش های مربوط به اقلام بشردوستانه چون غذا و دارو نیز با ایران همکاری نمی کنند.

لذا ایران برای انتقال و واریز دستمزد استراماچونی ناچارا مجبور به استفاده از کانال های غیر رسمی چون استفاده از صرافی ها شده است، که همین اقدام یعنی دور زدن تحریم ها که البته با اشتباه آن صرافی ایتالیایی بوده است موجب شده مرکز مبارزه با پولشویی ( FIU ) ایتالیا به دلیل ظن پولشویی حساب را مسدود کند.

اداره FinCEN که نهاد مبارزه با جرایم مالی آمریکاست بصورت مداوم دستورالعمل ها و آئین نامه هایی برای بانک های خارجی منتشر می کند. که دور زدن تحریم ها و استفاده از صرافی را مصداق پولشویی معرفی کرده و به اصطلاح با پرچم های قرمز( (Red Flags شناخته می شود. لذا انتقال دستمزد استراماچونی از طریق صرافی بدلیل تحریم های آمریکا توسط بانک ایتالیایی با ظن پولشویی شناخته شده و حساب مربی استقلال مسدود شده است.

نهایتا اینکه دور زدن تحریم های آمریکا مستلزم استفاده از روش هایی است که از نظر بانک های اروپایی مصداق پولشویی است. FATF دقیقا از ایران همین را می خواهد یعنی در صورت پذیرش لوایح استعماری FATF همین راه های دور زدن تحریم ها نیز مسدود خواهد شد و با دست خودمان کشور را در زنجیر خود تحریمی گرفتار خواهیم کرد.

لازم به ذکر است ایران از سال ۸۸ تا ۹۵ در لیست سیاه FATF قرار داشته و تبادلات بانکی خود را نیز انجام می داده و در پرداخت وجه مربیان ورزشی و چنین مواردی مشکلی نداشته است. لذا این موارد به دلیل تحریم های ثانویه آمریکا است و در حقیقت آمریکا علیه باشگاه استقلال اقدام نموده است و ربطی به FATF ندارد و بالاتر اینکه در صورت پیوستن به FATF راه های دور زدن تحریم ها را نیز با دست خودمان خواهیم بست.

ارسال نظر: