خواندن نوشته‌های روی قبرها باعث فراموشی می‌شود؟

کدخبر: 2341871

آیا خواندن نوشته‌های روی قبرها باعث فراموشی و آلزایمر می‌شود؟ روایتی درباره خواندن قبرنوشته‌ها و فراموشی موجود است؟

جایی خوانده بودم که خواندن نوشته روی قبرها باعث فراموشی و آلزایمر می شود. می خواستم دقیق روایت را بدانم؛ ضمن این که منظور از نوشته روی قبرها چیست؟ آیا اسم و فامیل و شعرهای نوشته شده روی قبر مقصود است؟ و علت این که می گویند نخوانید چیست؟

روایاتی وجود دارد که خواندن نوشته های روی قبرها را موجب فراموشی و یا کُندذهنی اعلام می کنند.این روایات از جهت سندی ضعیف هستند. با فرض پذیرش و قطع نظر از ضعف سندی؛ شاید توصیه به نخواندن سنگ نبشته ها بدان دلیل باشد که انسان نباید در قبرستان ها به جای تفکر در مرگ و یا قرائت قرآن بر سر قبر آشنایان، با خواندن سنگ نبشته های قبرهایی که به او مرتبط نیستند، ذهن خود را درگیر کند.

این روایات عبارتند از:

1. پیامبر اسلام صلوات الله علیه فرمود: «ده خصلت فراموشى می آورد: خوردن پنیر، نیم خورده موش، خوردن تخم گشنیز، حجامت بر پشت سر، راه رفتن میان دو زن، نگاه بر دار زده، انداختن شپش، و خواندن نوشته گورستان».

2. امام موسى بن جعفرعلیه السلام فرمود: «نُه چیز است که فراموشى می آورد: خوردن سیب ترش، خوردن گشنیز، خوردن پنیر، خوردن نیم خورده موش، در آبی که جریان ندارد بول نمودن، خواندن نوشته سنگ هاى قبر، در میان دو زن راه رفتن، شپش را نکشته دور انداختن و از گودى پس گردن حجامت نمودن».

گفتنی است؛ با توجه به ضعف سند این روایات؛ فقها به کراهت خواندن نوشته های روی قبور فتوا نداده اند.. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 73، ص 321، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403. شیخ صدوق، الخصال، ج 2، ص 422 ٓ 423، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش.

«اسلام کوئست»

ارسال نظر: