محمد محسن فایضی

۸۰ روزی که برای نتانیاهو ۱۴ سال خواهد گذشت!

کدخبر: 2341875

دور از انتظار نیست که نتانیاهو تمام تجربه و سیاست و نیرنگ‌های ۱۴ ساله را در ماه‌های پیش رو به میدان بیاورد. یاوه‌گویی‌های روزهای اخیر نفتالی بنت وزیر جنگ و کاتص وزیر خارجه نتانیاهو علیه ایران و مقاومت در منطقه می‌تواند شروع ماه‌های پرتنش از سوی نتانیاهو برای عبور از ۸۰ روز پیش رویش باشد.

محمد محسن فایضی: تشکیل کابینه در اسرائیل به انتخابات سوم کشیده شد. دیروز چهارشنبه کنست طی یک رأی‌گیری و طرح صوری حکم به انحلال خود داد. از آن جهت این تصمیم صوری بود که دیروز مهلت گانتز رهبر حزب آبی- سفید، اصلی‌ترین حزب چپ‌گرا و رقیب نتانیاهو با وجود آن که دو هفته هم بیشتر از مهلت نرمال (۲۸ روزه) از رئیس‌جمهور اسرائیل برای مذاکره و ائتلاف‌سازی طلب کرده بود؛ به پایان می‌رسید و این ناکامی در تشکیل دولت به معنی انحلال کنست و بن‌بست سیاسی در انتخابات است.

بر این اساس قرار است سومین انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی طی یک سال در تاریخ دوم مارس ۲۰۲۰ (۱۲ اسفند ۱۳۹۸) برگزار شود. ۸۰ روز باقی مانده تا انتخابات سوم را می‌توان برای مردی که حدود دو ماه پیش تولد ۷۰ سالگی‌اش را با حضور وزیرانش جشن گرفت برابر با ۱۴ سالی دانست که بر صندلی نخست‌وزیری تکیه زده بود!نتانیاهو از ۲۰۰۹ تاکنون به رغم عوض شدن پنج کنست هنوز نخست‌وزیر مانده است. گفتنی است نتانیاهو طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ هم بر صندلی ریاست جمهوری تکیه زده بود. در آن برهه برخلاف اکنون سیستم اسرائیل ریاست جمهوری بود که با رأی مستقیم انتخاب می‌شد. از این رو با احتساب آن دوره می‌توان گفت، نتانیاهو ۱۴ سال درمجموع در رأس قدرت رژیم صهیونیستی بوده است.

اما حالا نتانیاهو تا قبل از انتخابات با دو چالش روبه رو خواهد شد؛ انتخابات درون‌حزبی و دادگاه‌های محاکمه فسادش. پرونده‌های چهارگانه فساد نتانیاهو که از هزارتا چهار هزار شماره‌گذاری شده چند سالی است که نتانیاهو را تعقیب می‌کند. اما بالاخره دادستان رژیم در تاریخ ۲۱ نوامبر(۳۰ آبان) بود که به‌صورت رسمی برای نتانیاهو کیفرخواست صادر کرد. کیفرخواستی که در میان آن‌ها از مهم‌ترین فسادش یعنی پرونده ۳۰۰۰ که مربوط به خرید سه زیردریایی از آلمان است که جنجال زیادی به راه انداخت خبری نبود. در این پرونده نتانیاهو به پرداخت رشوه برای خرید زیردریایی و قربانی کردن امنیت ملی اسرائیل متهم است. اما همین تصمیم دادستان بسیار حائز اهمیت بود زیرا این برای نخستین بار است که دادستان اسرائیل علیه یک نخست‌وزیر مستقر اعلام‌ جرم می‌کند. اعلام‌ جرمی که هرچند قانونا مانع پست نخست‌وزیری نتانیاهو نیست اما کار را برای او سخت خواهد کرد.

دومین چالش برای نتانیاهو، مخالفان درون‌حزبی اوست. طی دو ماه اخیر خبرهای مختلفی از نارضایتی برخی از اعضای لیکود نسبت به رهبری نتانیاهو در این حزب به گوش رسیده است. گدعون ساعر از جدی‌ترین رقیبان نتانیاهوست. حال با رفتن انتخابات به دور سوم، نتانیاهو چاره‌ای جز برگزاری یک انتخابات درون‌حزبی ندارد. شبکه عبری زبان کان دیروز اعلام کرد که بر اساس توافقات صورت گرفته میان نتانیاهو و حاییم کاتس رئیس مرکز حزب لیکود، انتخابات داخلی حزب لیکود تا دو هفته آینده برگزار خواهد شد. بلافاصله پس از این خبر گدعون ساعر از تصمیم خود برای مشارکت در انتخابات داخلی لیکود و رقابت با نتانیاهو بر سر تصدی ریاست این حزب خبر داد.

ضمن آن که باید در نظر داشت این دو چالش تنها پیش از انتخابات است؛ نتانیاهو اگر از این دو به سلامت عبور کند باید تازه به فکر ایجاد شرایطی بیفتد که مانند دو انتخابات پیشین به بن‌بست و ناتوانی در تشکیل ائتلاف منجر نشود. بنابراین دور از انتظار نیست که نتانیاهو تمام تجربه و سیاست و نیرنگ‌های ۱۴ ساله را در ماه‌های پیش رو به میدان بیاورد. یاوه‌گویی‌های روزهای اخیر نفتالی بنت وزیر جنگ و کاتص وزیر خارجه نتانیاهو علیه ایران و مقاومت در منطقه می‌تواند شروع ماه‌های پرتنش از سوی نتانیاهو برای عبور از ۸۰ روز پیش رویش باشد.

«روزنامه خراسان»

ارسال نظر: