افزایش نقدینگی ناشی از کمک معیشتی دولت تورم را بالاتر خواهد برد

کدخبر: 2342049

درست که در برابر افزایش قیمت بنزین با تخصیص یارانه و طرح معیشتی به دنیال این هستیم که به نفع طبقه پایین جامعه عمل کنیم اما در واقع به ضرر مردم است زیرا با نقدینگی تورم ایجاد می‌شود.

رضا بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت:با بیان اینکه قیمت بنزین زمانی واقعی می‌شود که اقتصاد، نرخ تورم، پایه پولی و نرخ ارز را تحت‌تاثیر قرار ندهد، اظهار داشت: ما تجربه هدفمندی را داریم، هرچه قیمت‌ها را افزایش دادیم نرخ ارز نیز چند برابر شد و علیرغم فشاری که بر مردم داشت فاصله قیمتی نه تنها از بین نرفت بلکه عمیق‌تر هم شد.

وی ادامه داد: بنابراین تحلیل و بررسی و مدل‌های ما در حوزه انرژی نشان می‌دهد که افزایش قیمت باید تدریجی باشد نه جهشی و از طرفی منابع و عواید حاصل از این طرح‌ها برای توسعه زیرساخت‌های همان حوزه صرف شود نه اینکه صرف پول‌پاشی شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: درست که در برابر افزایش قیمت بنزین با تخصیص یارانه و طرح معیشتی به دنبال این هستیم که به نفع طبقه پایین جامعه عمل کنیم اما در واقع به ضرر مردم است زیرا با نقدینگی تورم ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر دولت می‌خواست به دهک‌های پایین جامعه کمک کند باید به صورت کالا پرداخت می‌کرد. تصمیم افزایش قیمت به این شکل بنزین ناپخته و نسنجیده بوده است.

«نود اقتصادی»

ارسال نظر: