درگفتگو با نسیم آنلاین مطرح شد

مجلس آینده؛ باید دولت را تغییر دهد یا رفتارش را!؛ اختیارات روحانی در طول تاریخ بی سابقه است/ اصلاح طلبان به دنبال فرار به جلو

کدخبر: 2342370

فکر می کنم در مجلس آینده فارغ از اینکه آقای روحانی استیضاح بشود یا نشود راجع روند و رفتار دولت باید تغییر جدی ایجاد شود. یعنی مجلس آینده ان شالله اگر مجلسی مردمی باشد حتما یا باید این دولت را مجبور به تغییر رفتار بکند یا تغییر بدهد.

نسیم آنلاین : سید نظام الدین موسوی مدیر عامل سابق خبرگزاری فارس در گفتگوی اختصاصی با نسیم آنلاین پیرامون طرح مساله استعفای آقای روحانی توسط اصلاح طلبان گفت: مقام مسئول بطور طبیعی به دو دلیل می تواند درخواست استعفا دهد؛ اول اینکه به دلیل عدم توانمندی و توانایی در انجام مسئولیت و دیگری به دلیل فقدان اختیارات. از منظر اختیارات با توجه به سوابق امر، آقای روحانی تقریبا از همه روسای جمهور پیش از خودش به ویژه در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد اختیارات بیشتری داشته است. به عنوان مثال در حوزه مذاکره رو در رو با مسئولین آمریکایی، هیچگاه روسای جمهور سابق چنین مجوزی نداشتند اما آقای روحانی این مجوز را کسب کرد و در قالب برجام این کار را کرد حتی گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور سابق آمریکا آقای اوباما نیز انجام داد. برجام با اینکه مخالفین جدی داشت ولی مجموعه نظام بالاخره چون ایشان رئیس جمهور بود برجام را پذیرفت.

موسوی در ادامه به افزایش اختیارات دولت روحانی در مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: حتی در حوزه مذاکرات هسته ای به دلیل اینکه سطح مذاکرات، سطح کلان و سیاست گذاری است، کسی که مسئولیت مذاکرات هسته ای را برعهده داشت معمولا دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. چه در دوره آقای خاتمی که همین آقای روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی مسئول مذاکرات بود و چه در زمان دولت آقای احمدی نژاد که آقای جلیلی در جایگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی مسئول مذاکرات بود. اما در دولت آقای روحانی مسئولیت مذاکرات از دبیرخانه شورای عالی امنیت به خود دولت یعنی وزارت امور خارجه واگذار شد و مسئول مذاکرات نیز آقای ظریف بود.

مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس در ادامه به اختیارات گسترده آقای روحانی در حوزه اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه اقتصاد نیز تقریبا حوزه اختیارات آقای روحانی بی نظیر بوده است. برای نمونه همین مجوزهایی که توسط مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی صادر می شود را ملاحظه کنید. باتوجه به اینکه از جهت روش های عادی و قانونی این برداشت ها قانونی نیست، اما دولت با استفاده از اختیارات ولی فقیه درخواست می کنند و مجوزهای زیادی گرفتند و همین امروز حدود ۱۶درصد از پولی که علی القاعده از ۳۰ درصدی که باید به این صندوق واریز کنند، دولت مجوز گرفته است که برداشت کنند. یا در همین ماجرای بنزین و امثالهم مشاهده می کنید که نظام همراهی کاملی را با دولت آقای روحانی و شخص ایشان در حوزه اختیارات اقتصادی دارد. لذا ادعای نداشتن اختیار یک ادعای نادرستی است. مجوزهای متعددی کسب کرده اند. مجلس شورای اسلامی تقریبا در طول این مدت ریاست جمهوری اقای روحانی به واسطه اینکه آقای لاریجانی همسو و هم گرایش به ایشان بوده همسو با سیاست های دولت و آقای روحانی عمل کرده است. پس به لحاظ اختیارات آقای روحانی، اختیار و مجوز کمی در قیاس با سایر دولت ها نداشته است.

موسوی در ادامه مساله ناکارآمدی دولت را مطرح کرد و گفت: آنچه مساله استعفا را پیش می کشد ناتوانی و ناکارآمدی در انجام وظایف و مسئولیت ها می باشد. البته مسئولین دولتی خودشان این را قبول نمی کنند و تبعا مساله استعفا را نپذیرفته اند و می گویند آقای روحانی قصد استعفا ندارد. این استعفا از جانب جریان هم پیمان آقای روحانی یعنی اصلاح طلبان مطرح می شود. اصلاح طلبان هستند که بعد از مدت ها حمایت کامل از آقای روحانی، اکنون اعلام می کنند ایشان باید استعفا دهد. معنا و مفهوم اولیه این مساله این است که حتی سخت ترین لایه حامیان روحانی یعنی اصلاح طلبان هم به این نتیجه رسیده اند که ایشان و دولت آقای روحانی ناتوان و ناکارآمد است و چون جریان اصلاحات نمی خواهد به نوعی هزینه ناکارآمدی و ناتوانی دولت آقای روحانی را تحمل کند و به جای اینکه مسئولیت بپذیرد پیشنهاد می کنند که آقای روحانی استعفا بدهد. البته یک بار سیاسی هم این مساله دارد که اصلاح طلبان به دنبال فرار به جلو هستند و در فضای عمومی این تلقی را ایجاد کنند که آقای روحانی به دلیل اینکه اختیارات نداشته و نتوانسته بعضی از کارها را انجام دهد باید استعفا دهد.

وی در ادامه افزود: اکنون نظرسنجی های نهادهای منتسب به دولت و اصلاح طلبان هم حاکی از آن است که مقبولیت آقای روحانی به شدت افول کرده و تقریبا در تاریخ روسای جمهور این مقدار عدم اقبال بی سابقه است. به همین دلیل جریان اصلاحات به دنبال فرار به جلو است و می خواهد از این طریق از زیربار عملکرد دولت آقای روحانی شانه خالی کند. مخصوصا اینکه ما در اواخر امسال انتخابات مجلس را داریم به طور طبیعی اصلاح طلبان احساس می کنند که اگر بخواهند با تابلو و عنوان دولت آقای روحانی وارد این آزمون های ملی بشوند مردم به آنها اقبالی نخواهند داشت، لذا مساله استعفا را پیش کشیده اند هرچند در ماجرای استعفا نیز معتقدم خیلی صادق و جدی نیستند و عمدتا این را به عنوان یک مانور و نمایش سیاسی مطرح می کنند.

موسوی در پایان به مساله استیضاح آقای روحانی که توسط بعضی از جریانات طرح شده اشاره کرد و گفت: معتقدم اولا در این مجلس احتمال استیضاح آقای روحانی وجود دارد اما احتمال اینکه استیضاح ایشان رای بیاورد نیست. چرا که آقای لاریجانی کاملا همسو با دولت است و فراکسیون امید نیز کاملا همسو با دولت است. به طور طبیعی این ها اجازه استیضاح را نخواهند داد. اما از طرفی این مساله از جهت کلان یعنی شرایط نظام و منطقه و توطئه هایی که علیه ایران وجود دارد نظری وجود دارد که ورود به چنین پروژه کلانی چون استیضاح رئیس جمهور ممکن است موجب آشفتگی هایی در کشور بشود و بطور طبیعی شاید مصلحت کشور نباشد. اما من فکر می کنم در مجلس آینده فارغ از اینکه آقای روحانی استیضاح بشود یا نشود راجع روند و رفتار دولت باید تغییر جدی ایجاد شود. یعنی مجلس آینده ان شالله اگر مجلسی مردمی باشد حتما یا باید این دولت را مجبور به تغییر رفتار بکند یا تغییر بدهد.

ارسال نظر: