۵ گزاره در حاشیه تلاش دولت برای مذاکره با شیطان

تنفس مصنوعی در ژاپن!

کدخبر: 2342464

روحانی برای نجات خود و دولت و بطور خاص برگ برنده جریان غرب گرا در انتخابات پیش رو نیاز به یک توافق موقت دارد و ترامپ هم برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ یک عکس یادگاری با رئیس جمهور ایران برای او کافیست

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی راد: بازی قدیمی غرب‌گراها در جمهوری اسلامی به نقاط حساسی رسیده است. روحانی و غرب گراها که مجوز برجام را با گروگان گرفتن اقتصاد در داخل با فشار کسب کردند و شد آنچه شد حالا با همان ترفند به دنبال تصویب لوایح استعماری FATF و یک عکس یادگاری با ترامپ و نهایتا یک توافق موقت با آمریکا هستند تا موقتا تا انتخابات مستمسکی برای شوهای سیاسی خود داشته باشند.

۱. پس از ۶ سال وعده رفع تحریم و حل مشکلات اقتصادی، مردم شاهد بی سابقه ترین نرخ تورم، رکود و بیکاری و افزایش وحشتناک فاصله طبقاتی هستند. از آن طرف هم نه تنها تمامی تحریم ها بازگشته اند بلکه تحریم های جدیدی نیز علیه ایران اعمال شده است. در رآکتور هسته ای اراک بتن ریخته شده است. ورشکستگی کارخانه ها، اعتراضات فراوان کارگری، حاشیه نشینی و مشکلات اجتماعی و... به اوج خود رسیده، در همین حین دولت در تصمیمی شبانه ناگهانی چون شبیخونی به مردم قیمت بنزین را ۲۰۰ درصد افزایش می دهد. موج اعتراضات و سپس گرانی ها آغاز می شود. حالا که اقتصاد به سبب بی کفایتی دولتمردان به خاک سیاه نشسته نوبت تحرکات خارجی فرا می رسد تا همان بازی قدیمی تکرار شود.

۲. ۱۶ آذرماه در اولین قدم ماجرا با تبادل دکتر مسعود سلیمانی با ژیو وانگ جاسوس آمریکایی آغاز می شود. برایان هوک گام نخست ایران را خوب ارزیابی می کند و ترامپ در توییتی می نویسد: «از ایران بابت یک مذاکره بسیار منصفانه متشکرم. دیدید، می‌توانیم با هم معامله کنیم!» پمپئو نیز می گوید امیدوار است که تبادل صورت گرفته به گفتگوهای جامع تری در خصوص مسائل کنسولی منجر شود و نهایتا یکی از مقامات ارشد آمریکایی هم این تبادل را نشانگر آن دانست که ایران آماده گفتگو و بحث در مورد «تمام موضوعات» است.

۳. هنوز از یادنبرده بودیم نخست وزیر ژاپن با ماموریت آمریکا خردادماه وارد ایران شد و با منطق مقاومت فعال رهبر معظم انقلاب پروژه ترامپ و غرب گراهای داخلی به شکست انجامید. که، ۱۷ آذرماه خبرگزاری کیودو ژاپن به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت آمریکا موافقت خود را با سفر حسن روحانی به ژاپن اعلام کرده و از توکیو نیز خواسته نتیجه دیدار روحانی و شینزو آبه را به اطلاع آمریکا برساند. یک روز بعد شینزو آبه نخست وزیر ژاپن گزارش خبرگزاری کیودو را تایید می کند و می گوید درحال برنامه‌ریزی سفر حسن روحانی به توکیو است، ژاپن می‌خواهد در حل «بن‌بست هسته‌ای بین تهران و واشنگتن» و «کاهش تنش در خاورمیانه» نقش فعال تری ایفا کند. ژاپن تایمز هم طی گزارشی می نویسد سفر روحانی به توکیو با چراغ سبز آمریکا به ژاپن بوده است.

رسانه های زنجیره ای که سابقه درخوری در بزک کردن چهره آمریکا و جاده صاف کن مذاکره با آمریکا هستند در داخل فعال می شوند. روزنامه آرمان ملی با تیتر «اکنون با ترامپ بهتر می‌توان کنار آمد تا جایگزین او» به استقبال مذاکره با آمریکا می رود. این روزنامه می‌نویسد:‌ «قطعا ژاپن نماینده آمریکا در این مذاکرات است و قطعا پیام آنها را انتقال خواهد داد . ..هر دو کشور ژاپن را واسطه قرار داده‌اند زیرا مورد اعتماد طرفین است. شینزو آبه بدون اجازه آمریکا هیچ حرکتی در راستای کشور ما انجام نمی‌دهد . »

۴. آنچه از محتوای این سفر شنیده می‌شود احتمال معافیت محدود فروش نفت ایران به ژاپن برای مصارف خاص و محدود با مجوز آمریکا است. در همین راستا هم عراقچی پیش از سفر روحانی به ژاپن گفت: «ژاپن خریدار قدیمی نفت خام ایران است اما خرید نفت را به دلیل همراهی با تحریم های آمریکا متوقف کرده است. امیدوارم دولت توکیو خرید دوباره نفت از ایران را از سر بگیرد.»

۵. حالا در شرایطی که شاهد بی سابقه ترین دوران عدم مقبولیت یک دولت در طول تاریخ جمهوری اسلامی هستیم. با یک دولت ورشکسته ای روبرو هستیم که حتی حامیانش خواستار استعفا او هستند. از آن طرف هم ترامپ زیر تیغ استیضاح قرار دارد و رقبای دموکراتش مشغول تبلیغات انتخاباتی هستند، هر دو برای نجات خود نیاز به یک تنفس مصنوعی هرچند موقت دارند. روحانی برای نجات خود و دولت و بطور خاص برگ برنده جریان غرب گرا در انتخابات پیش رو نیاز به یک توافق موقت دارد و ترامپ هم برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ یک عکس یادگاری با رئیس جمهور ایران برای او کافیست.

آنچه شواهد نشان می دهد و نیازهای مقطعی دوطرف را نیز برطرف می کند، ردپای یک توافق موقت در میان است. توافق موقتی مانند توافق ژنو که تنها اثرش شرطی کردن اقتصاد کشور آن هم در شرایطی است که کشور از نقطه اوج فشار تحریمی عبور کرده و با شرایط تحریم منطبق شده و از طرفی آمریکا بیش از این شرایط اعمال تحریم و فشار اقتصادی ندارد و نمودار اثرگذاری تحریم ها بر اقتصاد کشور نزولی شده است. آمریکا برای از کارنیفتادن سازوکار تحریمی خود و از طرفی امتیازگیری بیشتر نیاز به چنین توافق موقتی دارد.

حال باید منتظر ماند و دید روحانی که اقتصاد کشور را به گروگان گرفته با یک توافق موقت بی حاصل آن هم با حفظ تحریم‌ها دولتش و جریان متبوعش در انتخابات پیش رو و همچنین ترامپ را نجات خواهد داد؟ آیا مذاکرات ژاپن در حکم یک تنفس مصنوعی برای روحانی و جریان غرب گرا در داخل خواهد بود؟

ارسال نظر: