رمزگشایی از قیمت گازوئیل در بودجه ۹۹

کدخبر: 2342576

در شرایطی که مسئولان سازمان برنامه بر ثابت بودن قیمت کالاها و خدمات (دولتی) از جمله گازوئیل در سال آینده تاکید دارند، نگاهی به اعداد و ارقام لایجه بودجه سال آینده، نشان دهنده ابهام درباره افزایش قیمت این فراورده هاست.

در شرایطی که مسئولان سازمان برنامه بر ثابت بودن قیمت کالاها و خدمات (دولتی) از جمله گازوئیل در سال آینده تاکید دارند، نگاهی به اعداد و ارقام لایجه بودجه سال آینده، نشان دهنده ابهام درباره افزایش قیمت این فراورده هاست.

یکی از سوالات مهمی که مردم این روزها می پرسند این است که آیا پس از بنزین که قیمت آن آبان افزایش یافت، قیمت گازوئیل در سال آینده افزایش می یابد یا خیر؟ تاکنون مسئولان سازمان برنامه این موضوع را رد کرده اند. نوبخت رئیس این سازمان در آخرین جلسه ستاد بودجه اظهارکرد: در سال آینده هیچ نوع افزایش قیمتی در کالاها و خدمات اعمال نخواهد شد. از سوی دیگر پورمحمدی معاون وی نیز در نشست خبری جزئیات بودجه 99 گفت: هیچ پیش بینی درباره افزایش قیمت سوخت از جمله گازوئیل در بودجه ۹۹ وجود ندارد. اگر چه این اظهارات صریح را باید ختم کلام درباره نرخ گازوئیل در سال آینده قلمداد کرد، اما در جدول هدفمندی یارانه ها در بودجه بندهایی وجود دارد که حداقل جای توضیح را برای مسئولان سازمان برنامه باز خواهد گذاشت.

در لایحه بودجه 99 و درباره درآمدهای ناشی از فروش فراورده های نفتی، جدولی در تبصره 14 وجود دارد که نشان می دهد سال آینده درآمدهای حاصل از فروش داخلی فراورده های نفتی (بنزین، گازوئیل، نفت سفید، گاز مایع و قیر) در داخل کشور، حدود 77 هزار میلیارد تومان دیده شده است. با توجه به این که بخش اعظم این درآمدها ناشی از فروش بنزین و گازوئیل خواهد بود، اگر رقم فروش بنزین را محاسبه کنیم، میزان فروش گازوئیل به دست می آید. بر این اساس پیش بینی ها حاکی از این است که در سال آینده 63 میلیون لیتر بنزین سهمیه ای و 17 میلیون لیتر بنزین آزاد فروخته خواهد شد که با احتساب نرخ های جدید بنزین، چیزی در حدود 53 هزار میلیارد تومان خواهد شد. این بدان معناست که درآمد حاصل از فروش دیگر فراورده های نفتی (که عمدتاً هم گازوئیل است) حدود 24 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

حال اگر این ارقام را با ارقام بودجه سال 98 مقایسه کنیم، می توان پی برد که درآمدهای حاصل از فروش گازوئیل با افزایش همراه شده است یا نه؟

در لایحه بودجه سال 98، درآمدهای حاصل از فروش کلیه فراورد ه های نفتی در حدود 45 هزار تومان در نظر گرفته شده بود. در این میان، درآمدهای حاصل از فروش بنزین (با احتساب مصرف متوسط روزانه 90 میلیون لیتر)، حدود 33 هزار میلیارد تومان بوده است. از این رو می‌توان گفت که درآمدهای فروش دیگر فراورده های نفتی امسال حدود 12 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. مقایسه این 12 هزار میلیارد با 24 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش دیگر فراورده های نفتی در لایحه بودجه سال آینده نشان می دهد که این درآمدها در سال آینده 12 هزار میلیارد تومان افزایش یافته اند. به این ترتیب سوال مهمی که در این جا باقی می ماند این است که آیا این افزایش درآمد از محل رشد قیمت گازوئیل، نفت سفید و ال پی جی ایجاد خواهد شد یا مصرف آن ها؟ و در صورت افزایش مصرف، چه تغییری در ترکیب مصرف این سوخت ها ایجاد خواهد شد؟

«روزنامه خراسان»

ارسال نظر: