۲۹ فعال در اعتراضات عراق ترور شدند

کدخبر: 2342711

یک کمیته مرتبط با پارلمان عراق اعلام کرد که طی دو ماه اعتراضات خیابانی، ۲۹ فعال ترور شده‌اند که بیست‌وشش نفرشان جان خود را از دست داده‌اند.

«کمیساریای حقوق بشر عراق» مرتبط با پارلمان این کشور، از ترور ۲۹ فعال عراقی طی دو ماه گذشته خبر داد.

عراق از ابتدای ماه اکتبر شاهد آغاز تظاهرات در چند استان مرکزی و جنوبی خود بود که مردم در آن به بیکاری، فساد و فقدان خدمات مناسب دولتی در حوزه‌های مختلف بخصوص در حوزه انرژی اعتراض داشتند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، «علی البیاتی» عضو کمیساریا امروز یکشنبه در کنفرانسی خبری گفت، تاکنون و از زمان آغاز اعتراضات در ابتدای اکتبر گذشته، ۲۹ نفر ترور شده‌اند.

البیاتی همچنین یادآوری کرد که سه مورد از ترورهایی که اتفاق افتاده، نافرجام بوده است: «بیست‌وشش مورد به مرگ منتهی شده و سه مورد نافرجام بوده و سیزده مورد آن فقط در بغداد رخ داده است».

به گفته این سیاستمدار عراقی «مقامات دولتی تاکنون هیچ یک از جانیان را بازداشت نکرده‌اند».

این کمیساریا روز جمعه از وزارت کشور عراق خواسته بود تا مانع عملیات‌های ترور یا ربایش فعالان در اعتراضات مردمی علیه دولتمردان شوند.

کنفرانس خبری امروز در پارلمان عراق و با حضور «یاسین الیاسری» وزیر کشور، رئیس کمیته بحران ویژه اعتراضات و عقیل الموسوی رئیس کمیساریایی حقوق بشر برگزار شد.

در این کنفرانس خبری، مسئولیت حمایت از معترضان بر عهده دستگاه‌های امنیتی دولت عراق اعلام شد.

دولت عراق از روزهای آخر ماه نوامبر با استعفای عادل عبدالمهدی مستعفی تلقی می‌شود. پارلمان عراق اول دسامبر استعفای نخست‌وزیر را پذیرفت تا کابینه فعلی به دولت پیشبرد امور تبدیل شود. رایزنی احزاب سیاسی عراقی هنوز به انتخاب نخست‌وزیر جدید منجر نشده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: