در دادگاه خاشقچی، عدالت قربانی شد

کدخبر: 2342790

«سازمان گزارشگران بدون مرز» عدم صدور حکم برای عوامل اصلی دخیل در قتل «جمال خاشقچی» را به باد انتقاد گرفت.

سازمان گزارشگران بدون مرز در واکنش به احکام صادره در عربستان سعودی در پرونده قتل جمال خاشقچی ضمن انتقاد از این احکام اعلام کرد در این دادگاه «عدالت» قربانی شده است.

سخنگوی دادستانی عربستان سعودی امروز (دوشنبه) در یک کنفرانس خبری در خصوص آخرین مراحل پرونده عاملان قتل «جمال خاشقچی» گفت که تا کنون احکام اولیه ۱۱ نفر صادر شده که پنج نفرشان به اعدام محکوم شده‌اند.

دادستانی سعودی با تکرار ادعاهای گذشته، به خبرنگاران گفت که طی تحقیقات ثابت شده است که قصد پیشین برای قتل خاشقچی وجود نداشته است.

او ادعا کرد که از تمامی کسانی که احتمال داشت در این قتل دست داشته باشند، تحقیق به عمل آمده و در بازجویی از سرکنسول عربستان در استانبول مشخص شده است که او در زمان قتل در ساختمان کنسولگری حضور نداشته است.

این درحالی است که عوامل و عامران اصلی این قتل از جمله «احمد عسیری» مشاور محمد بن سلمان و «سعود القحطانی» نیز که به گفته رسانه‌های غربی و فعالان حقوق بشر بازوی سرکوب محمد بن سلمان محسوب می‌شوند، تبرئه شده اند.

خاشقچی، ستون‌نویس روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۱۸ پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، به طرز فجیعی کشته و بدن اون تکه تکه شد. پس از این قتل و اثبات دست داشتن مقامات سعودی در این ترور، بحران دیپلماتیک و سیاسی وسیعی برای دولت سعودی و شخص «محمد بن سلمان» به وجود آمد.

«اگنس کالامارد»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام‌های خودسرانه، بارها در گزارش‌های خود «محمد بن سلمان» را به دست داشتن در این قتل متهم کرده است.

توضیحات دولت سعودی تا کنون مورد مقبولیت هیچ کدام از کشورها قرار نگرفته است؛ به طوریکه در ۲۵ آبان دولت آلمان به صراحت خواستار توضیح کامل و موثق در خصوص قتل جمال خاشقچی شد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: