جزییات دهمین جشنواره فیلم مردمی عمار

جشنواره عمار از «سرشار» و عوامل «گاندو» تجلیل می‌کند

کدخبر: 2342831

نشست خبری جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور مسؤولان این جشنواره و اهالی رسانه برگزار شد. وحید جلیلی گفت: کیفیت سینمای ایران زمانی بالا می‌رود که وجه رسانه‌ای آن جدی گرفته شود، جشنواره عمار تلاش دارد به این وجه توجه کند.

نشست خبری جشنواره مردمی فیلم عمار صبح امروز، سوم دی ماه با حضور نادر طالب زاده، دبیر ، وحید جلیلی، مسئول شورای سیاست گذاری و امین سردارآبادی، دبیر اجرایی جشنواره در حسینیه هنر برگزار شد.

سردار آبادی در ابتدای نشست آماری بدین شرح ارائه کرد: در بخش اکران مردمی پربیننده‌ترین‌هایی چون «عابدان کهنز» به کارگردانی مجید رستگار بیست هزار نفر بازدیدکننده داشت. در بخش پویانمایی «شهر هزار کبوتر» و بخش داستانی فیلم کوتاه «سوزن» پربیننده ترین اکران مردمی را داشتند.

وی با بیان اینکه سال قبل 138 فراخوان مردمی داشتیم، افزود: طرح آزمایشی سینما مردم نیز سال گذشته راه افتاد، امسال ما ۲۵درصد رشد تعداد آثار را هم داشتیم.

وی با بیان اینکه بخش کتاب جشنواره هم امسال به کار اضافه شده، افزود: افتتاحیه امسال یازدهم دی ماه ساعت هجده در سالن سرچشمه و دوازدهم دی ماه نیز در سینما فلسطین شروع رسمی اکران‌ها را خواهیم داشت. بیستم دی ماه نیز اختتامیه جشنواره خواهد بود. بخش‌های آموزشی، گروه تجربه و هنر و اندیشه و قصه اکران برنامه های ویژه ما هستند.

همچنین وحید جلیلی مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره نیز طی سخنانی گفت: ده سال گذشت و ما الان به یک نقطه قابل اتکا در جشنواره رسیدیم ، شاید کمتر کسی گمان داشت این جریان تثبیت و نقطه امیدی برای فیلمسازان انقلاب اسلامی شود.

وی در ادامه افزود: عناوینی که ما امسال در جشنواره در نظر گرفتیم بخشی شامل همت مومنانه که به حوزه جنگ اقتصادی و ملت قهرمان، بخش پایش و پالایش اجتماعی یا نقد درون گفتمانی که شاید برخی صراحت آنها را نپسندند اما ما می‌بایست در جریان فیلمسازی انقلابی به امر به معروف و نهی از منکر بپردازیم. البته هنوز با ایده آل ها فاصله داریم.

وی اظهار داشت: در بخش حافظه ملی چه تاریخ سیاسی، اجتماعی، دفاع مقدس و نگاه ایرانی‌ها آثاری را داریم بخش دیگر هم رویای ایرانی است. متاسفانه هرچقدر کشور پیشرفت می‌کند، انعکاسش در آینه سینما برعکس می‌شود. قاتل‌ها، قاچاقچی‌ها، کارتن خواب‌ها و‌ مفسدین سهم خود را دارند اما دانشمندان ایرانی سهمی از سینما در بیست سال گذشته ندارند.

سپس نادر طالب زاده دبیر جشنواره نیز عنوان کرد: تفاوت عمار با بقیه جشنواره‌ها مشخص است خود من به شخصه در برنامه‌هایم از فیلم‌های عمار استفاده می‌کنم. به طور مثال یکی از این فیلم‌ها به نام «داد» درباره کارگران معدن سنگ بود که حقشان را می‌خواستند.

وی در ادامه افزود: آیا ما حق داریم اعتراض کنیم؟ تظاهرات در کشور ما با برخوردهای قهری روبه رو می‌شود اما همه جای دنیا عادی است. شهید بهشتی در یکی از فیلم‌ها درباره همین موضوع صحبت می‌کند بنابراین چنین مسائلی در فیلم‌های عمار مطرح می‌شود. امروز ما با بحران بنزین روبه رو هستیم خب فیلمسازان ما کجا هستند این بحران باید بررسی شود چرا که ما در داخل کشور به سیستم پالایش مستندسازی بی ترمز و جهادی نیاز داریم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه فیلم‌های عمار در تلویزیون هم پخش شوند، گفت: عمار دکور نیست به روح انقلاب باز می‌گردد ما نیاز داریم این تحول و نفس تازه را در صدا و سیما هم ببینیم.

سپس سردارآبادی در بخش دیگری از ارائه آمارش گفت: ما اسال 2683 اثر برای جشنواره دریافت کردیم که ازاین تعداد 600 مستند،‌401 اثر فیلمنامه و بخشی نیز به داستان اختصاص داشت که نسبت به سال قبل 25 درصد افزایش را در بخش‌ها شاهد هستیم.

فیلم‌های جشنواره عمار از 12 تا 19 دی ماه اکران و مسابقه فیلم در سینما فلسطین برگزار خواهد شد.

در بخش دیگری از نشست وحید جلیلی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران مبنی بر ارائه مفاهیم قرآنی در جشنواره گفت: هر فیلمی که عمل صالح یا صبر را نشان دهد روایتگر یک فیلم قرآنی است. کل جشنواره عمار قرآنی است البته اینطور نبوده که اسامی قرآنی باشد بلکه عناوینی که قبلا گفتم نیز همین بدین مفاهیم قرآنی بازمی‌گردد و مشخص است.

طالب زاده نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش کیفیت آثار جشنواره گفت: کیفیت برای ما خیلی مهم است از فیلمبرداری و فیلمنامه بگیریم تا سایر مفاهیم و بازیگر و ...از ابتدای دوره اول تا دهم که الان رسیدیم کیفیت کارها نشان می‌دهد که چقدر پیشرفت داشتیم همین الان منطقه پرواز ممنوع با فروش بالا در سینما در حال اکران است. ما می‌بایست با همین دیدگاه به منطقه و اکران در غرب و شرق عالم فکر کنیم و این ظرفیتی است که ما داریم و می‌توانیم برایش برنامه ریزی کنیم.

سپس جلیلی نیز درباره کیفیت آثار گفت: اگر سینما را هنر، صنعت و رسانه تعریف کنیم بخش مهم سینمای ما نواقص زیادی دارد. در یک دوره در دهه شصت سینما را هنر می‌نامیدند، مرحوم شهید آوینی و دوستانش تلاش کردند سینمای ایران را تکمیل کنند تا وجه صنعتی، قربانی وجه هنری نشود امروز به نظر می‌رسد که این جریان متفاوت شده است درحالیکه ما معتقدیم باید وجه رسانه‌ای سینما پیشرو باشد.

وی با اشاره به فیلم جوکر که در دنیا مورد توجه قرار گرفته است، گفت: این فیلم بعد رسانه‌ای و با واقعیت‌های جامعه نسبت دارد. به نظر من کیفیت سینمای ایران زمانی بالا می‌رود که وجه رسانه‌ای آن جدی گرفته شود در سال های اخیر این اتفاق در حال رخ دادن است . خیلی‌ها به ما خرده می‌گیرند که ما فرم را جدی نگرفته‌ایم درحالیکه ما به وجه رسانه‌ای سینما توجه داریم.

بودجه جشنواره عمار

جلیلی درباره بودجه جشنواره عمار گفت: جایزه عمار حتی دیگر یک ربع سکه هم نیست، سال گذشته کارت بانکی هفتصد تومنی به برگزیدگان دادیم همان هم با پول رهن خانه آقای بامروت جور شد، یا یکی از جوایز مهم جشنواره دستکش ننه عصمت است. بنابراین ما براساس مسائل مالی جلو نرفتیم هرچند سال‌هایی کمک‌هایی از مجلس یا وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات به ما رسید که همان‌ها هم قطع شد.

وی افزود: برای ما امکاناتی که مردم برای سینما داوطلبانه آورده‌اند،‌ مهم است . مردم امکاناتی در اختیار اکران می‌گذارند آن هم برای فیلم‌هایی که مهجورهستند . این روزها جشنواره عمار تلاش می‌کند از مخاطب یابی به پیوستن به اقتصاد نیز نزدیک شود همین تجربه پرواز ممنوع که الان پنج میلیارد فروش کرده چنین چیزی را نشان می‌دهد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با به میدان آمدن مخاطب جدید به سینما ، این سینما تکیه گاه خوبی برای مردم شود، گفت: برطبق آمار تنها پنج درصد مردم ایران مخاطب سینما هستند و این خیلی کم است ما تلاش می‌کنیم آنهایی که با سینما قهر هستند یا آنهایی که ترجیح می‌دهند پول برای سینما ندهند را به هم به سمت سینمای شایسته ببریم.

جلیلی همچنین درباره نکوداشت‌های امسال افتتاحیه و اختتامیه نیز گفت:‌ما امسال دو نکوداشت اصلی از محمدرضا سرشار نویسنده و یک تجلیل ویژه از عوامل و دست اندرکاران سریال گاندو خواهیم داشت.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: