تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات شکر برای ۱۵۰ نفر رانت ایجاد کرده است!

کدخبر: 2342888

دبیرانجمن قند و شکر کشور با اشاره به اینکه شکرهای وارداتی از هفته آینده وارد کشور می شود و برداشت نیشکر نیز از یک الی دو روز آینده آغاز می شود، گفت: قیمت شکر در روزهای آینده متعادل می شود.

بهمن دانایی با اشاره به افزایش قیمت شکر در بازار گفت: افزایش قیمت این کالا طی روزهای گذشته جزئی بوده است.

وی با بیان اینکه شکر جزو کالاهایی است که از مالیات ارزش افزوده معاف بوده است، افزود: حدود سه هفته قبل مجلس تصمیم به اصلاح این قانون گرفت و قرار بود شکر را هم از لیست این کالاها خارج کنند. که همین مساله باعث شد قیمت شکر در بازار بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یابد ما بعد از گرانی کالا بلافاصله وارد ماجرا شدیم و با پیگیری‌هایی که قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی انجام داد و مذاکراتی که با کمیسیون اقتصادی مجلس صورت گرفت این طرح از دستور کار مجلس خارج شد و همین مساله باعث افت قیمت شکر شد اما هنوز قیمت با نرخ مصوب مقدار کمی فاصله دارد که پیش بینی می‌کنیم این گپ قیمتی نیز طی روزهای آینده از بین برود.

دانایی با اشاره به اینکه الان فصل کم مصرف شکر و مصرف این کالا از نیمه بهمن و اسفندماه بالا می‌رود، گفت: در حال حاضر نیاز کشور به شکر ماهی حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن و در ایام پرمصرف حدود ۲۰۰ هزارتن است.

وی اضافه کرد: با این حال به دلیل هیجانی که بازار دارد ما طی ماه‌های اخیر بین ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزارتن شکر را ماهیانه به بازار عرضه کرده ایم تا مشکلی بوجود نیاید.

این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت ذخایر شکر را بسیار مطلوب توصیف کرد و گفت: به دلیل تأخیری که سال گذشته در واردات رخ داد و باعث نابسامانی بازار شد امسال به موقع برای این کار اقدام کردیم.

دانایی با بیان اینکه تاکنون ۹۰۰ هزارتن شکر ثبت سفارش شده است، افزود: در مدت مشابه سال گذشته میزان ثبت سفارش‌ها صفر بود و ما اواخر اسفند اقدام به این کار کردیم.

شکرهای هندی از هفته آینده وارد کشور می‌شوند

وی ادامه داد: برای ۳۰۰ هزارتن از شکرهای ثبت سفارش شده تخصیص ارز صورت گرفته و امیدوار هستیم که این میزان از هفته آینده به تدریج وارد کشور شود ضمن اینکه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزارتن ثبت سفارش دیگر نیز انجام خواهد شد که امیدواریم همه این محصولات تا آخر سال وارد کشور شوند.

دانایی با بیان اینکه این میزان واردات برای تأمین نیاز بازار داخلی به شکر تا پایان تابستان ۹۹ است، افزود: طی یکی دو روز آینده اولین محموله شکرهای وارداتی وارد کشور می‌شود و همه این واردات از هند انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به ذخایر استراتژیک کشور نیز گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران حدود ۵۰۰ هزارتن شکر را برای این منظور وارد کرده است.

دانایی ادامه داد: تمام مصرف کنندگان حقیقی و حقوقی که شکر می‌خواهند می‌توانند درخواست خود را به سازمان صنعت و معدن استان‌ها یا شرکت‌های غله هر استان ارائه کنند آنها نیز لیست را تحویل ما می‌دهند و ما نیز از کارخانجات می‌خواهیم که شکر مورد نیاز آنها را تحویل دهند.

میزان تولید چغندر قند بهاره از پیش بینی بخش خصوصی هم کمتر شد

دبیر انجمن قند و شکر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مقدار تولید چغندر قند در کشور برای اولین بار حتی از میزان پیش بینی شده توسط بخش خصوصی نیز کمتر شده است، گفت: ما پیش بینی می‌کردیم میزان تولید بین ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تا ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن باشد اما در نهایت حدود ۳.۲ میلیون تن چغندر بهاره در کشور تولید شد که با احتساب تولید حدود ۷۰۰ هزار تن چغندر پاییزه مجموع تولید به ۳.۹ میلیون تن می‌رسد.

دانایی دلیل کاهش تولید چغندر قند را کاهش عملکرد در هکتار عنوان کرد و ادامه داد: اواخر سال گذشته و اوایل امسال بارندگی‌های شدید باعث ایجاد مشکلاتی در کشت و در نهایت کاهش تناژ محصول شد امسال عملکرد در واحد سطح به کمتر از ۵۰ تن در هکتار کاهش یافت.

وی اضافه کرد: امسال ۵۰۰ هزار تن شکر از نیشکر نیز در کشور تولید می‌شود که تا کنون ۱۰۰ هزار تن از آن تولید شده و حدود ۴۰۰ هزار تن دیگر تولید خواهد شد و ان‌شاءا… با خشک شدن زمین بعد از بارندگی‌های اخیر، طی امروز و فردا برداشت آن مجدداً آغاز خواهد شد.

تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات شکر برای ۱۵۰ نفر رانت ایجاد کرده است!

دانایی با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از شکر، گفت: ما از این مساله استقبال می‌کنیم چرا که اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات شکر منجر به ایجاد رانت برای عده‌ای محدود شده است.

وی اضافه کرد: عمده شکر وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی تبدیل به محصولات دیگر و از کشور صادر می‌شود. بنابراین مصرف کننده نفع چندانی از این مساله نمی‌برد ضمن اینکه به دلیل ارزان بودن شکر وارداتی با ارز دولتی، انگیزه قاچاق این محصول به کشورهای همسایه زیاد می‌شود.

دبیر انجمن قند و شکر کشور گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی میزان شکر مصرفی یک خانواده ۴ نفره ۸ کیلوگرم و انواع قند ۱۵ کیلوگرم است ضمن اینکه این آمار مربوط به سال ۹۶ است و ما اطمینان داریم که در حال حاضر میزان مصرف کمتر شده است.

دانایی توضیح داد: حتی اگر مجموع قند و شکر مصرفی خانوار را ۲۴ کیلوگرم در نظر بگیریم سهم هر نفر شش کیلوگرم می‌شود بنابراین نیاز کشور به مصرف مستقیم شکر بین ۴۸۰ تا ۵۰۰ هزار تن است.

وی ادامه داد: به عبارتی از مجموع ۲.۲ میلیون تن شکر وارداتی، ۱.۷ میلیون تن آن در صنوف و صنایع مصرف می‌شود که عمده آن نیز از کشور صادر می‌شود. بنابراین در این میان ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از رانت ایجاد شده نفع می‌برند نه مردم و مصرف کنندگان نهایی.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات شکر به زودی اتفاق نمی‌افتد

دانایی با اشاره به اینکه در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات شکر، راهکارهای مختلفی برای کنترل بازار آن وجود دارد، گفت: به عنوان مثال می‌توان شکر را به صورت مستقیم عرضه کرد یا اینکه آن را در بسته بندی‌های مختلف ارائه نمود. اما مساله اینجاست که در حال حاضر شکر اثر چندانی در سبد هزینه خانوار ندارد. هم اکنون نرخ مصوب آن ۴,۰۵۰ تومان است و پیش بینی می‌شود در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبدیل آن به ارز نیمایی قیمت شکر به ۴۸۰۰ تا ۴,۹۰۰ تومان برسد.

وی با بیان اینکه قیمت شکر شهریور هر سال بعد از اعلام نرخ خرید تضمینی چغندر قند و دستمزد تعیین می‌شود و تا شهریور سال آینده ثابت می‌ماند، اضافه کرد: باید این نکته را متذکر شوم که با توجه به شرایط جامعه و قدرت خرید مردم این اتفاق بزودی رخ نمی‌دهد و حداقل تا قبل از عید شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: