رها شدن فنر دلار از سال ۹۶ به بعد/ پراید هم تابع دلار شد

کدخبر: 2342969

تقریبا از نیمه دوم سال ۹۶ بازار ارز حالت صعودی به خود گرفته و از دلار ۳۸۰۰ تومانی تا بهار سال ۹۷ به قیمت ۵۰۰۰ تومان رسید، در آن برهه اقتصاد ایران بعد از رکود در صنایع مختلف که حاصل سیاست های اقتصادی انقباضی دولت بود به یک باره به صورت وحشتناکی چهره عوض کرد و تورم‌های سنگینی بر اقتصاد ایران تحمیل شد.

نسیم آنلاین: تقریبا از نیمه دوم سال 96 بازار ارز حالت صعودی به خود گرفته و از دلار 3800 تومانی تا بهار سال 97 به قیمت 5000 تومان رسید، در آن برهه اقتصاد ایران بعد از رکود در صنایع مختلف که حاصل سیاست های اقتصادی انقباضی دولت بود به یک باره به صورت وحشتناکی چهره عوض کرد و تورم‌های سنگینی بر اقتصاد ایران تحمیل شد.

تحلیلگران در پاییز و زمستان 96 می گفتند آستانه تحمل اقتصاد ایران که بتواند تورم و نقدینگی را کنترل کند 7000 تومان بوده و دولت نباید قیمت دلار را بیش از آن افزایش دهد، در همان زمان فیلمی از اظهارات مهدی خزعلی از افراد منتسب به جریان اصلاحات در زمان انتخابات سال 96(دور دوم ریاست جمهوری دکتر روحانی) منتشر شد که در آن فیلم به سیاست های اقتصادی رئیس جمهور انتقاد کرده و به صراحت گفته بود: آقای روحانی به مردم ایران خیانت می کنند زیرا با زور قیمت دلار را کنترل کرده تا بتواند رئیس جمهور شود و بعد از آن با رهاسازی یک باره قیمت فشار تورمی سنگینی را بر دوش مردم بگذارد»

در آن برهه تمام رسانه های طرفدار و حامی دولت به انتقاد از این سخنان پرداخته و اعتقاد داشتند دولتی که چهار سال می تواند قیمت ارز را کنترل کند چهار سال دیگر هم این کار را به خوبی انجام خواهد داد، افرادی منتسب به جریان اصلاحات مانند دکتر صادق زیباکلام نیز از رویه دولت در آن زمان حمایت کرده بود و مخالفت ها با دولت را سیاسی ارزیابی می کردند و مخالفان این رویه را با نام دلواپس معرفی می‌کردند.

بهای دلار در اول فرودین 96 به قیمت 3776 تومان رسیده بود تا مرداد 96 بهای دلار در نوسان قیمت 100 تومانی قرار داشت و در مرداد96 به قیمت 3811 تومان رسید، اما یکباره در شهریور 96 قیمت دلار به 3880 تومان رسید، دلار در دی ماه 95 نیز به سقف تاریخی آن زمان یعنی 3900 تومان رسیده بود و این افزایش قیمت در آن برهه نگرانی زیادی را ایجاد نکرد. زمانی که دلار در آذر و دی 96 قیمت 4000 تومان را رد کرد، نگرانی های مردم و کارشناسان اقتصادی آغاز شد، زیرا مردم به نوسان قیمتی پایین عادت کرده بودند و این نوسان هیچ مشکلی را به وجود نمی آورد ، بیشتر طرفدران دکتر حسن روحانی به این دستاورد رئیس جمهور افتخار می کرده و مطمئن بودند دولت می تواند امور را سر و سامان دهد.

این پایان ماجرا نبود و دلار از ابتدای سال 97 باز هم شروع به پرواز کرد و در فرودین ماه 97 در محدوده قیمتی 4250 تا 5860 تومان نوسان کرد، در این زمان بسیاری از مردم نگران بودند تا دلار بتواند به 6000 تومان برسد، نگرانی ها و تدابیر بانک مرکزی در زمان ریاست سیف فایده ای نداشت و قیمت دلار در اردیبهشت ماه به قیمت 6600 تومان رسید. دلار در خرداد97 به سقف 7400 تومان، دقیقا همان قیمتی که بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده بودند رسید، اما باز هم در تیر ماه برای خود سقف جدیدی ساخته و به قیمت 9370 تومان رسید. دلار به روند افزایشی شدید خود ادامه داد و در مهر ماه 97 به قیمت 18500 تومان رسید.

در این زمان دکتر همتی که به تازگی به ریاست بانک مرکزی رسیده بود توانست با کنترل شدید بازار قیمت را از 18500 تومان در مهر ماه به 13600 تومان در اسفند ماه برساند. در آن زمان « قیمت دلار در ایران امروز چنده ؟»، یکی از سوالات پرتکرار در صرافی ها بود و برخی از این افزایش سودکلان برده و اقتصاد ایران و طبقه متوسط از این افزایش به شدت آسیب دیده و قدرت خرید آنان یک سوم شد.

قیمت خودرو تابع قیمت دلار در ایران

قیمت خودرو نیز تابعی از افزایش قیمت دلار در دو سال اخیر بوده و شعار اینکه ما خودروسازی داخلی داریم در این میان به بدترین وجهی زیرسوال رفته و مشخص شد خودروسازی بومی و خودکفا نداریم، بعد از ورود قوه قضائیه به این موضوع مشخص شد بسیاری از قطعه سازان بزرگ کشور نظیر عظام خودرو با وارد کردن قطعات خود فقط با عوض کردن مارک و برچسب آن محصول، آن را بومی سازی می کردند!

قیمت پراید که یکی از پرکاربردترین خوردوها برای قشر متوسط جامعه است نیز با افزایش قیمتی عجیب مواجه شد و این ماشین را به خودروی طبقه متوسط به بالا معرفی کرد، قیمت پراید131 در مهر ماه سال 96 و با شروع روند افزایش قیمت دلار از 21 میلیون تومان به بالاتر رفته و در زمستان سال 96 به قیمت 29 میلیون تومان در بازار آزاد رسید.

روند افزایش قیمت پراید همچنان ادامه داشت و خودرو کاملا دو نرخی شده بود یک نرخ کارخانه و یک نرخ بازار. در سال 97 قیمت پراید صفر از مرز 30 میلیون تومان گذشت اما نرخ کارخانه همان 21300000 تومان بود اما با اجازه وزارت صنعت به خودروسازان و قانون 5 درصد کمتر از نرخ بازار آزاد قیمت کارخانه نیز به شدت افزایش یافته و تفاوت زیادی با قیمت کارخانه ندارد. امروز قیمت پراید مرز 50 میلیون تومان را نیز رد کرده و باید دید با افزایش قیمت در آینده مواجه خواهد شد یا خیر؟

ارسال نظر: