فرمانده دیروز مبارزه با داعش، ناجی امروز عراق

«عبدالغنی الاسدی» محتمل‌ترین نامزد نخست وزیری عراق کیست؟

کدخبر: 2343024

منابع غیررسمی نزدیک به فراکسیون البنا از نهایی شدن گزینه جدید این ائتلاف برای نخست وزیری خبر می‌دهند: «عبدالغنی الاسدی». به نظر می‌رسد این گزینه برخلاف گزینه‌های پیشین، واجد کلیه شروط تعیین شده برای نخست وزیری باشد و رئیس جمهور نتواند با انتخاب وی مخالفت کند!

نسیم آنلاین : منابع غیررسمی نزدیک به فراکسیون البنا از نهایی شدن گزینه جدید این ائتلاف برای نخست وزیری خبر می‌دهند: «عبدالغنی الاسدی». به نظر می‌رسد این گزینه برخلاف گزینه‌های پیشین، واجد کلیه شروط تعیین شده برای نخست وزیری باشد و رئیس جمهور نتواند با انتخاب وی مخالفت کند!

مهم‌ترین چالش تعیین نخست وزیر عراق طی هفته‌های گذشته سه فاکتور «شروط تعیین شده برای نخست‌وزیر آینده از طرف معترضین خیابانی»، «عدم اجماع گروه‌های سیاسی برای تعیین یک نخست‌وزیر توافقی» و «عدم تعیین فراکسیون بزرگ‌تر» بوده است. معضل سوم طی یک هفته اخیر با نامه رسمی رئیس پارلمان و تأیید ارسال این نامه از طرف رئیس جمهور حل شده است؛ اما مشکل این‌جا بود که فراکسیون بزرگ‌تر (البناء) نمی‌توانست گزینه‌ای را معرفی کند که واجد شروط تعیین شده از طرف معترضین باشد!

در همین رابطه نامه‌ای منتسب به ۱۷۰ نماینده پارلمان منتشر شد که بر تحقق شروط معترضین خیابانی و مخالفت با گزینه پیشنهادی از طرف رهبران فراکسیون‌ها - در صورت عدم استنکاف در برابر مطالبات معترضین - تأکید شده بود. مهم‌ترین شروط معترضین خیابانی نیز به ترتیب «نداشتن سابقه وزارت، استانداری و نمایندگی در ادوار پیشین»، «نداشتن سوء شهرت در زمینه فساد»، «عدم عضویت در احزاب سیاسی» و بالاخره «اراده جدی برای مبارزه با فساد» در کنار «استقلال نسبت به کشورهای خارجی» بوده است. گزینه‌های پیشین که از طرف ائتلاف البنا مطرح می‌شد مانند «محمد شیاع السودانی»، «قصی السهیل» و «اسعد العیدانی» واجد این شروط نبودند؛ اما عبد الغنی الاسدی واجد همه این شروط می‌باشد.

عبدالغنی الاسدی فرمانده کل نیروهای یگان ویژه مبارزه با تروریسم موسوم به «جهاز مکافحة الارهاب» بود که در آزادسازی عراق از اشغال داعش نقش بسیار پررنگی ایفا کرد. مهم‌ترین عملیات‌هایی که او به عنوان فرمانده کل یا فرمانده یکی از اصلی‌ترین یگان‌های حاضر در عملیات حضور داشت، آزادسازی شهرهای «آمرلی»، «بیجی»، «تکریت»، «الرمادی»، «فلوجه» و «موصل» بوده است. سابقه موفق او در زمینه مبارزه با داعش محبوبیت بسیاری را برای بعد الغنی الاسدی در طیف‌های مختلف ملت عراق ایجاد کرده است.

یکی از ویژگی‌های مهم عبدالغنی الاسدی، رابطه حسنه او با ایران و آمریکا به صورت توأمان است. آموزش نیروهای یگان ویژه مبارزه با تروریسم توسط آمریکا بوده و الاسدی از نزدیک با پنتاگون در ارتباط بوده است. از سوی دیگر او در مبارزه با داعش، همکاری بسیار نزدیکی با حشد الشعبی و مستشاران ایرانی داشته است.

به نظر می‌رسد کسانی که در پی آشوب و بی‌ثباتی در عراق هستند، تنها می‌توانند بر یک نقطه از ویژگی‌های عبدالغنی الاسدی دست بگذارند: «کهولت سن»! عبدالغنی الاسدی به دستور عادل عبدالمهدی در سال ۲۰۱۸ بعد از ۴۷ سال سابقه نظامی‌گری بازنشسته شد. ممکن است این سئوال مطرح شود که کسی در این سن و سال می‌تواند سکاندار قوه مجریه باشد؟

ارسال نظر: