لاوروف: اروپا به تعهداتش در برجام پایبند نبود

کدخبر: 2343256

وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از تلاش آمریکا برای از بین بردن توافق هسته‌ای، اعلام کرد که همکاری تجاری تهران و مسکو بر خلاف تحریم‌ها، رشد خواهد کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه لاوروف که امروز میزبان «محمد جواد ظریف»‌ همتای ایرانی بود، در کنفرانس خبری مشترک حاضر شد و در خصوص رایزنی‌اش با ظریف توضیحاتی ارائه کرد.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه «ما در حوزه‌های مختلف، با ایران روابط داریم»، اعلام کرد که «همکاری تجاری ما با ایران بر خلاف وجود تحریم‌ها، رشد خواهد کرد».

به گزارش شبکه «روسیا الیوم»، سرگئی لاوروف از اینکه برخی کشورها از برخی اصول بین‌المللی خارج شوند و تلاش کنند که در امور دیگر کشورها دخالت کنند، ابراز نگرانی کرد.

او مشخصا به آمریکا و توافق هسته‌ای ایران و مجموعه ۱+۵ اشاره کرد و گفت، در حالی که روسیه برای حفظ توافق هسته‌ای تلاش کرد، آمریکا سعی کرد که آن را از بین ببرد.

به گفته وزیر خارجه روسیه، وضع سوریه و مذاکرات آستانه و مسائل مربوط به منطقه خلیج فارس و ثبات در آنجا در دیدار با محمد جواد ظریف بررسی شده است.

لاوروف در پاسخ به سوالی در خصوص خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفت، رفتار آمریکا بر خلاف کل قواعد بین‌المللی است و در زمانیکه از طریق مذاکرات، به راه حل میانه‌ای دست یافته شده، آمریکا از آن خارج شد... یا آمریکا به اجرای همه تعهداتش برمیگردد و ایران در چنین حالتی همانطور که بارها اعلام کرده است به صورت داوطلبانه به اجرای تعهداتش باز می‌گردد... اتحادیه اروپا هم به تعهداتش در توافق هسته‌ای با ایران عمل نکرده و ما نگران فروپاشی توافق هستیم... ما خواستار حفظ توافق هستیم و به دیپلماسی و گفت‌وگو اعتقاد داریم.

محمد جواد ظریف نیز در این کنفرانس خبری با انتقاد از سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان، اعلام کرد که ایران به همه تعهداتش در قالب توافق هسته‌ای عمل کرده و نمی‌توان انتظار داشت که یک طرفه به آن عمل شود. ظریف گفت: نمی‌شود که این توافق را فقط ایران یا روسیه و چین اجرا کنند. اروپایی ها به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند».

وزیر خارجه ایران گفت، در حقوق بین‌الملل اولین چیزی که به شما می‌گویند این است که کسی نمی‌تواند در مقابل راهکارهای قانونی اقدامات تنبیهی انجام دهد. اگر اروپا چنین اندیشه‌ای علیه ایران در سر دارد، در اشتباه است و در این صورت ابتدا باید به اقدامات آمریکا بپردازد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: