ابوذر گوهری مقدم

چند گزاره درباره هدف آمریکا از حمله به نیروهای مقاومت عراق

کدخبر: 2343292

هدف واشنگتن کاهش حضور و نفوذ منطقه‌ای ایران و مشغول سازی به داخل است و به این نتیجه رسیده است که فشار و تحریم اقتصادی به‌تنهایی برای این مهم کافی نیست و لذا ترکیبی از سیاست تحریم  و فشار همراه با اقدام منطقه‌ای ضد ایران را در دستور کار قرار داده است

نسیم آنلاین ؛ دکتر ابوذر گوهری مقدم* :‌ حمله آمریکا به مواضع حشدالشعبی و حزب‌الله در عراق و سوریه به بهانه اقدام تلافی‌جویانه به حملات پایگاهی در کرکوک در شرایط فعلی، بر اساس ارزیابی مسائل زمینه‌ای زیر توسط آمریکا صورت پذیرفته است:

آمریکا بر اساس بیانیه منتشرشده خود معتقد است حملاتش در پاسخ به اقدامات پراکسی‌های ایران صورت گرفته و انگشت اتهام به سوی ایران نشانه برده است. با این تحلیل آمریکا درنهایت به دنبال واکنش و خروج از انفعال در برابر ایران در پی تحولات منطقه‌ای ماه‌های اخیر بوده و عملاً پاسخی برای حفظ حیثیت و پرستیز خود داد در واقع ترامپ که مترصد پاسخگویی به ایران بود، شرایط فعلی را برای این منظور آماده دید.

اولاً؛ ارزیابی مقامات آمریکایی آنست که در شرایط فعلی ایران درگیر تحولات داخلی و آشوب‌هایی است که توان این کشور و سرمایه اجتماعی آن را کاهش داده و لذا تمرکز منطقه‌ای خود را از دست داده و در موضع ضعف قرارگرفته است.

ثانیاً؛ آمریکا تحولات ماه‌های اخیر عراق و کاهش قدرت نرم و حمایت مردمی از ایران را فرصتی برای قدرت‌نمایی می‌داند.

هدف واشنگتن کاهش حضور و نفوذ منطقه‌ای ایران و مشغول سازی به داخل است و به این نتیجه رسیده است که فشار و تحریم اقتصادی به‌تنهایی برای این مهم کافی نیست و لذا ترکیبی از سیاست تحریم و فشار همراه با اقدام منطقه‌ای ضد ایران را در دستور کار قرار داده است. آمریکا به دنبال فعال‌سازی پراکسی‌های منطقه‌ای خود نظیر رژیم صهیونیستی و ظرفیت کشورهای عربی ضد ایران است برای این منظور گام اول را خود برداشته است. هدف اصلی آمریکا به عقب راندن ایران به محیط داخلی و تغییر مناسبات منطقه‌ای ضد تهران است تا درنتیجه فشارهای داخلی و منطقه‌ای ایران را مهار نماید. در این مسیر آمریکا زمان را به سود خود می‌داند و حاضر به هیچ مصالحه‌ای نیست.

در چنین شرایطی ضرورت تداوم مقاومت فعال و پاسخ قاطع، فوری، متناسب و بازدارنده تنها راه بازگرداندن آمریکا از مسیر فعلی است. آمریکا باید بداند روندی را آغاز نموده که می‌تواند امنیت مستقیمش را به خطر انداخته و تبعات آن فراتر از انتظار باشد.

*-هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)

ارسال نظر: