بودجه وزارت امور خارجه برای سال ۹۹ چقدر است؟

کدخبر: 2343336

مجموع اعتبارات هزینه‌ای تخصیص یافته به وزارت امور خارجه از جمله بخش مربوط به همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی، سهمیه حق عضویت و کمک دولت ایران بابت مخارج سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی و تعهدات و مرکز آموزش روابط بین‌الملل در سال ۱۳۹۹ معادل ۲۵، ۶۱۲، ۱۷۸ میلیون ریال تعیین شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور - وزارت امور خارجه» آورده است: مقایسه اعتبارات تخصیص یافته به وزارت امور خارجه در لایحه برنامه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور در قیاس با بودجه مصوب این وزارتخانه به‌نحوی‌که در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ منعکس شده است، در بخش اعتبارات هزینه‌ای (بدون در نظر گرفتن اعتبارات مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) از افزایش ۱۷/۳۹ درصدی بودجه وزارت خارجه نسبت به سال گذشته حکایت دارد.

بر اساس این گزارش روند رشد سالیانه اعتبارات این وزارتخانه برخلاف سال گذشته به شرایط متعارف و معمولی که تا پیش از سال ۱۳۹۸ جریان داشت بازگشته و درحالی‌که تا سال گذشته افزایش بودجه وزارت امور خارجه در یک محدوده مشخص محقق می‌شد، اعتبارات این نهاد در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ با فرا رفتن از این قاعده، رشد بیش از ۴۳ درصدی را تجربه کرد. این درحالی است که درصد افزایش بودجه نهاد اصلی حوزه روابط خارجی کشور به‌طور میانگین کمتر از ۲۰ درصد بود. بر اساس مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزایش ۱۷ درصدی اعتبارات وزارت خارجه حاکی از آن است که روند سابق رشد اعتبار این نهاد برای سال ۱۳۹۹ نیز تکرار شده است، البته باید خاطرنشان کرد که این افزایش تنها براساس محاسبه اعتبارات هزینه‌ای این وزارتخانه نسبت به سال قبل صورت گرفته است، حال آنکه اضافه کردن ارقام مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای آن، رشد اعتبارات آن را تنها تا ۶/۳۳ درصد تأیید می‌کند. این گزارش همچنین تصریح می‌کند که مجموع اعتبارات هزینه‌ای تخصیص یافته به وزارت امور خارجه ازجمله بخش مربوط به همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی، سهمیه حق عضویت و کمک دولت ایران بابت مخارج سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی و تعهدات و مرکز آموزش روابط بین‌الملل در سال ۱۳۹۹ مطابق با جدول ۱ ـ ۷ ماده‌واحده لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، معادل ۲۵، ۶۱۲، ۱۷۸ میلیون ریال تعیین شده است. مقایسه درآمد‌های وزارت امور خارجه در لایحه بودجه ۱۳۹۹ کل کشور و قانون بودجه ۱۳۹۸، نشان می‌دهد که «درآمد‌های حاصل از خدمات کنسولی» این وزارتخانه ۸۰ درصد افزایش داشته و دو ردیف درآمدی شامل «درآمد‌های حاصل از اجاره ساختمان‌ها و اراضی ازجمله امکانات، اماکن و فضا‌های آموزشی، فرهنگی، هنری و ورزشی کلیه دستگاه‌های اجرایی» و «درآمد حاصل از چاپ، توزیع و فروش کتب و نشریات و واگذاری آنها» به لایحه بودجه ۱۳۹۹ اضافه شده است، حال آنکه در قانون بودجه ۱۳۹۸ این دو ردیف درآمدی وجود نداشت. «درآمد حاصل از خدمات آموزشی و فرهنگی» نیز در مرکز آموزش روابط بین‌الملل ۲۰ درصد کاهش داشته است.

«خبرگزاری میزان»

ارسال نظر: