۳ فرضیه درباره اقدام آمریکا برای ترور سپهبد قاسم سلیمانی

چرا ترامپ به تصمیم ناشیانه «ترور مستقیم سردار مقاومت» رسید؟

کدخبر: 2343502

سردار مقاومت؛ سردار سلیمانی با شلیک مستقیم آمریکایی ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. ۳ فرضیه درباره اقدام آمریکا برای ترور سپهبد قاسم سلیمانی محتمل است.

نسیم آنلاین؛ محمدمحسن فایضی: خبر کوتاه بود و شوک برانگیز؛ سردار مقاومت؛ سردار سلیمانی با شلیک مستقیم آمریکایی ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

وزرات دفاع آمریکا هم با صدور بیانیه‌ای مسئولیت آن را برعهده گرفت . وزارت دفاع آمریکا درباره حمله به کاروان سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای مدعی شد: «ارتش آمریکا به دستور رئیس‌جمهور با کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام دفاعی قاطعی برای حراست از پرسنل آمریکا در خارج از کشور انجام داده است.»

پنتاگون در ادامه این بیانیه در ادعایی بی‌اساس گفته سردار سلیمانی در حال طراحی برنامه‌هایی برای حمله به دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکا در عراق و سراسر منطقه بود.

در ماه های اخیر منطقه و کشور عراق وضعیت پرتنش و پیچیده ای را پشت سر گذاشته بودند. از ناآرامی های آبان ماه تهران و فروپاشی دولت در عراق و سوریه و حمله آمریکا به پایگاه حدالشعبی و پاسخ معترضان عراقی به این اتفاق با تجمه مقاومت سفارت آمریکا در بغداد.

یکی از اتفاقات مهم ماه های اخیر حملات وترورهای مستقیم اسرائیلی ها به شخصیت های مقاومت در کشورهای مختلف بود. کاری که در کنار دیگر تحولات نشان از یک سناریو پیچیده می داد. روزنامه اورشلیم پست در اکتبرماه در گزارشی از سه شخصیت سر لیست ترور اسرائیل خبر داده بود. نفر سوم این لیست بهاء ابوالعطا رهبر جهاد اسلامی، (۲۱ آبان ماه) ترور شد و نفر دوم هم صبح امروز توسط نیروهای آمریکایی ترور شد. نفر اول این لیست هم سید حسن نصرالله است.

چرا ترامپ به این تصمیم ناشیانه رسید؟

اما حال سوالی که باید به آن پاسخ داد آن است که چرا آمریکا تصمیم به این انتحار بزرگ سیاسی و نظامی نمود. این در حالی است که بسیاری از تحلیل گران معتقد بودند با در پیش بودن انتخابات آمریکا در تابستان آینده و شروع شدن فرآیند رسمی تبلیغات انتخابات 2020 در ماه های پیش رو ترامپ به دنبال تنش در منطقه نخواهد بود. زیرا این تنش هم با شعارهای 4 سال گذشته اش در تضاد خواهد بود و هر تنشی می تواند بر قیمت انرژی که یکی از اصلی ترین مولفه های انتخاباتی است تاثیر بگذارد و آرا را علیه وی تقویت کند.

به نظر می رسد در حالی که ساعاتی از حمله هم نگذشته این فشارها علیه ترامپ شروع شده است. برنی سندرز نامزد ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در سخانی گفت: ترامپ با تشدید خطر؛ ما را به جنگ فاجعه آمیز دیگری در خاورمیانه نزدیکتر می کند که می تواند جان های بی شمار و تریلیون ها دلار بیشتر هزینه بگیرد. ترامپ قول داده است به جنگ های بی پایان خاتمه دهد اما این اقدام ما را در مسیر دیگری قرار می دهد.

همچنین جوبایدن معاون سابق اوباما و اصلی ترین رقیب انتخاباتی ترامپ هم گفته است: رئیس جمهور ترامپ یک دینامیت را به یک قوطی کبریت انداخت. ایران حتما واکنش نشان خواهد داد. ما ممکن است در آستانه یک درگیری بزرگ در خاورمیانه باشیم.

به نظر می رسد 3 فرضیه را در خصوص تصمیم ترامپ محتمل دانست:

سناریویی از تل آویو برای نجات نتانیاهو

اما یکی از سناریوهایی که به نظر می رسد دور از واقعیت هم نباشد؛ قرار گرفتن آمریکا در پازل یک سناریو پیشنهاد شده از سوی تل آویو برای به آتش کشیدن منطقه در ماه های پیش روست. دور از انتظار نیست که نتانیاهو تمام تجربه و سیاست و نیرنگ‌های ۱۴ ساله را در ماه‌های پیش رو به میدان بیاورد. یاوه‌گویی‌های روزهای اخیر نفتالی بنت وزیر جنگ و کاتص وزیر خارجه نتانیاهو علیه ایران و مقاومت در منطقه می‌تواند شروع ماه‌های پرتنش از سوی نتانیاهو برای عبور از چالش پیش رویش باشد. نتانیاهو برای رهایی از زندان حتی منطقه را هم به آتش خواهد کشیید.

اقدامی پیش دستانه پیش از خروج از عراق

با توجه به شرایط پیش آمده در هفته های اخیر و مطرح شدن امکان تصویب شدن قانون اخراج آمریکا از عراق در پارلمان این کشور و تصمیم احتمالی کاخ سفید برای خروج از عراق و کاهش نیروهایش در منطقه(که همواره از شعارهای ترامپ بوده) آمریکا پیش از خروج از عراق سعی کرده طی حرکتی انتحاری و ترور یکی از اصلی ترین دشمنانش؛ خروجش را آبرو مندانه جلوه دهد.

البته این سناریو کمی دور از واقعیت به نظر می رسد زیرا ترور فرمانده بزرگ ایران در خاک عراق هزینه هایی بیش از کسب یک پرستیز پیش از خروج از عراق به دنبال خواهد داشت. اما اگر ترامپ و تصمیم سازان آمریکایی واقعا به این نتیجه رسیده باشند که جایی در عراق ندارند این انتحار دور از انتظار نیست.

آغاز مرحله جدید فشار حداکثری بر ایران

دومین سناریویی را میتوان این گونه فرض گرفت که با تحولات رخ داده در آبان ماه پس از سهمیه بندی شدن بنزین و وضعیت اقتصادی ایران اکنون ترامپ و تیمش به این نتیجه رسیده باشند که وضعیت کنونی فرصت مناسبی برای آغاز مرحله جدیدی از فشار حداکثری علیه تهران با ضمینه سازی پرونده منطقه ای و محور مقاومت است. این سناریو با سخنان روزهای اخیر مسئولین آمریکایی به نظر می رسد به واقعیت نزدیک تر باشد.

ضمن آنکه نباید فراموش کرد ممکن است نوع کنش دولت در ماه اخیر در قبال موضوعات داخلی و چالش داخلی و ارز، دوات ترامپ را در رسیدن به این تحلیل کمک کرده باشد.

ارسال نظر: