در حال تکمیل

سردار حاجی‌زاده: مسئولیت حادثه را می‌پذیرم/ پس از شنیدن ماجرا آرزوی مرگ کردم

کدخبر: 2344030

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه امروز (شنبه) در نشست خبری با اشاره به سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، گفت: حادثه دلخراش سرنگونی هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین را در غرب کشور بعد از اجرای عملیات ضربتی موشکی علیه پایگاه‌های آمریکا شنیدم و موقعی که اطمینان پیدا کردم این اتفاق افتاده واقعاً برای خودم آرزوی مرگ می‌کردم؛ ای کاش می‌مُردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.

حجم ویدیو: 3.09M | مدت زمان ویدیو: 00:01:45 دانلود ویدیو

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه امروز (شنبه) در نشست خبری با اشاره به سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، گفت: حادثه دلخراش سرنگونی هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین را وقتی در غرب کشور بودم، بعد از اجرای عملیات ضربتی موشکی علیه پایگاه‌های آمریکا شنیدم و موقعی که اطمینان پیدا کردم این اتفاق افتاده واقعاً برای خودم آرزوی مرگ می‌کردم؛ ای کاش می‌مُردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.

وی افزود: ما یک عمر خودمان را پیش مرگ مردم کردیم و امروز هم آبرویمان را با خداوند متعال معامله می‌کنیم و در این شرایط سخت در مقابل دوربین‌ها ظاهر شدیم تا توضیح دهیم. این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضائیه انشاالله بررسی و ارزیابی خواهد شد و اطلاعات کامل می‌شود؛ همین ابتدای صحبت عرض می‌کنم گردن ما از مو باریک‌تر است و همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هرگونه تصمیمی مسئولان بگیرند ما مطیع اجرای آن هستیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: در تشریح این حادثه باید بگویم همانگونه که مطلع هستید بیش از یک هفته است که شرایط و التهاب منطقه و احتمال درگیری بسیار بالا بود و شاید از ابتدای انقلاب تاکنون چنین شرایطی نداشتیم و احتمال درگیری بسیار بالا بود.

سردار حاجی زاده با بیان اینکه آمریکایی‌ها در آماده باش کامل بودند و نیروهای مسلح ما نیز در آماده باش صددرصد قرار داشتند، اظهار داشت: ضمن اینکه آمریکایی‌ها تهدید کرده بودند ۵۲ نقطه از ایران را می‌زنند، به خاطر همین همه یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش صددرصد بودند.

وی اضافه کرد: طبیعتاً سامانه‌های مستقر در تهران و پدافند تهران در همین شرایط بود، آنچه که در بررسی‌ها به دست آمده و بر اساس توضیحات دوستان ما در شب حادثه وضعیت را در حالت جنگی قرار داده بودند و شبکه یکپارچه پدافند در آماده باش کامل بود. در این شرایط تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافندی تهران اضافه شد.

وی ادامه داد: اولین سامانه در محدوده غرب تهران که همین حادثه توسط آن رقم خورده در اطراف بیدگنه مستقر می‌شود و در چندین مرحله آماده باش ۳-۳ که بالاترین سطح آماده باش است به همه شبکه پدافندی اعلام می‌شود. در چندین مرحله به شبکه پدافند از جمله همین سامانه اعلام می‌شود که موشک‌های کروزی به سمت کشور شلیک شده است و در یکی، دو مرحله تاکید می‌شود گزارشات واصله مبنی بر این است که این موشک‌های کروز در مسیر هستند و آماده باشید.

سردار حاجی زاده تصریح کرد: این سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی به سر می‌بردند، به آنها اعلام شده بود که موشک‌های کروز شلیک شده و در مسیر هستند. این سامانه که درگیر شده و شلیک موشک داشته که مصاحبه‌ای نیز با اپراتور آن انجام شده و در آینده منتشر خواهد شد.

فرمانده نیروی هوافضا سپاه اظهار داشت: اپراتور اظهار می‌کند پروازها متوقف شود؛ چندین بار تقاضا کردیم فضای کشور از پروازها متوقف شود که اصطلاحاً می‌گویند فضا باید «CLEAR» شود.

وی افزود: در آن لحظاتی که این اتفاق می‌افتد این سامانه در فاصله ۱۹ کیلومتر مواجه می‌شود با یک هدف که کروز تشخیص داده می‌شود.

سردار حاجی‌زاده در ادامه از روی نقشه‌ای که در محل نشست خبری نصب بود، جزئیات حادثه هواپیمای اوکراین را تشریح کرد و گفت: با توجه به اطلاعاتی که به این اپراتور سامانه پدافند هوایی داده بودند وضعیت جنگی است و اعلام کرده بودند موشک کروز شلیک شده است، این اپراتور هم هواپیما را موشک کروز تشخیص می‌دهد و موظف بوده است که در این شرایط تماس و تائیدیه بگیرد. خبط اپراتور هم در همین نکته است.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه گفت: در آن شرایط گویا سیستم ارتباطی‌اش با اختلال مواجه بوده یا سامانه‌های «جمینگ» موجب شده یا شبکه شلوغ بوده است. به هر ترتیب، نتوانسته است تماس بگیرد.

سردار حاجی‌زاده اظهار داشت: ۱۰ ثانیه فرصت داشته که تصمیم بگیرد و می‌توانسته بزند و هم می‌توانسته نزند و متأسفانه در چنین شرایطی این تصمیم بد را می‌گیرد و موشک شلیک می‌شود و هواپیما مورد اصابت قرار گرفته و نقطه اصابت به زمین هم در آن نقطه است.

حجم ویدیو: 3.09M | مدت زمان ویدیو: 00:01:45 دانلود ویدیو
ارسال نظر: