آماده‌باش آبی در هرمزگان

کدخبر: 2344081

شدت بارش‌های سیل‌آسا در هرمزگان که باعث آبگرفتگی معابر و ورود سیلاب به برخی خانه‌ها و معابر عمومی در برخی شهرهای این استان شده بود اکنون کاهش یافته، با این وجود استان هرمزگان برای مقابله با تبعات سیل در آماده‌باش کامل به سر می‌برد.

شدت بارش‌های سیل‌آسا در هرمزگان که باعث آبگرفتگی معابر و ورود سیلاب به برخی خانه‌ها و معابر عمومی در برخی شهرهای این استان شده بود اکنون کاهش یافته، با این وجود استان هرمزگان برای مقابله با تبعات سیل در آماده‌باش کامل به سر می‌برد.
مشکل آبگرفتگی در برخی شهرهای هرمزگان که در پی بارش‌های شدید اخیر اتفاق افتاد، توسط نیروهای امدادی و شهرداری رفع شد. بنا بر اعلام هواشناسی هرمزگان، از ابتدای فعالیت سامانه بارشی اخیر در هرمزگان تا ظهر دیروز بیش از 207 میلیمتر باران در قشم و 164 میلیمتر باران در بندرعباس باریده بود. همچنین در سیریک نیز 8/132 میلیمتر و در رودان 134 میلیمتر و در میناب 5/104 میلیمتر بارش گزارش شده بود و بارش‌ها در شرق هرمزگان نیز تا پایان دیشب ادامه داشت.
استاندار هرمزگان دیروز در این باره گفت: خوشبختانه سیل تاکنون در استان تلفات جانی در پی نداشته و در حال بررسی میزان خسارات هستیم. تمام نیروی‌های امدادی و ستادی استان نیز در حالت آماده‌باش و مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند. فریدون همتی با اشاره به اینکه سیل به برخی زیرساخت‌های استان از جمله راه‌ها خسارات زیادی وارد کرده است که در حال بررسی میزان خسارات هستیم، افزود: از مردم سراسر استان تقاضا داریم تا خروج سامانه بارشی، نکات ایمنی را رعایت کنند و از نزدیکی به رودخانه‌ها و ترددهای غیرضروری خودداری کنند.
معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس نیز در این باره اظهار کرد: لایروبی خورهای شهر بندرعباس کمک بزرگی به تخلیه آب‌های سطحی در بارندگی سیلابی روزهای اخیر کرد و یگان‌های مختلف شهرداری نیز در 3-2 روز اخیر بیش از 130 نقطه دچار آبگرفتگی را رفع کردند.
اسماعیل موحدی افزود: در طول سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم نقاط مختلف بحرانی شهر را شناسایی کنیم و برای آنها تدابیری به منظور تخلیه سریع‌تر آب‌های ناشی از بارش‌های سیلابی بیندیشیم اما بارش اخیر در بندرعباس بی‌سابقه بود به طوری که بیش از 164 میلیمتر باران بارید که زیرساخت‌های شهر توان انتقال این حجم رواناب را در ساعات اوج بارش نداشت.
یک منبع آگاه در ستاد مدیریت بحران استان هرمزگان گفت: شدت بارندگی‌ها که از صبح روز جمعه در این استان شروع شد، باعث مسدود شدن برخی راه‌های مواصلاتی و ورود آب به برخی خانه‌ها در بافت‌های فرسوده و آبگرفتگی معابر شد که با کمک نیروهای امداد‌رسان و شهرداری‌ها این مشکل رفع شده است. وی افزود: ستاد مدیریت بحران و نیروهای امدادی در حال آماده‌باش کامل هستند اما شدت بارندگی نسبت به 2 روز گذشته کم شده است. همچنین روابط عمومی هلال‌احمر هرمزگان اعلام کرد: 150 امدادگر جمعیت هلال‌احمر در شهرستان‌های بندرعباس، قشم، بندرلنگه، میناب، سیریک و رودان نسبت به امدادرسانی و رفع آبگرفتگی منازل مردم در قالب 70 عملیات اقدام کرده‌اند و همچنان این واحدها برای امدادرسانی به مردم در وضعیت آماده‌باش قرار دارند.
تداوم بارش‌ها در شرق هرمزگان
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: سامانه بارشی از غرب و مرکز هرمزگان عبور کرده و به سمت شرق استان بارش‌ها شدت یافته است. محور میناب به جاسک در شرق هرمزگان در روز جمعه برای ساعاتی مسدود شد که با تلاش راهداران گشایش یافت اما با شدت گرفتن بارش‌ها، بار دیگر از صبح شنبه، شاهد مسدود شدن این مسیر بودیم. رضا مدرس تأکید کرد: بتدریج با فروکش کردن رواناب‌ها، شاهد بازگشایی مسیرهای غربی استان خواهیم بود اما در شرق استان، ترددها با احتیاط انجام می‌شود و از دهیاران و بخشداران و فرمانداران خواسته‌ایم درباره عبور از آبنماها به مردم هشدار داده و اطلاع‌رسانی کنند تا شاهد تلفات در این زمینه نباشیم.
فرماندار جاسک: محور جاسک - بشاگرد و برعکس همچنان مسدود است
فرماندار بندرجاسک دیروز در گفت‌وگویی اعلام کرد: جاده جاسک به بشاگرد به دلیل طغیان رودخانه شریفی همچنان مسدود است. محمد رادمهر افزود: در طول مسیر چندین آبنما قرار دارد که به دلیل بارش سیلابی از حوالی صبح جمعه با طغیان رودخانه شریفی، امکان تردد در این مسیرها مختل شده است. به محض کاهش بارش‌ها، اکیپ‌های راهداری برای مناسب‌سازی مسیر اقدام خواهند کرد اما عاجزانه از تمام مردم می‌خواهیم به هیچ‌وجه با خودرو اقدام به عبور از عرض آبنماها نکنند، چرا که در سال‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی به این مسأله شاهد تلفات جانی بوده‌ایم. رادمهر اضافه کرد: بارندگی‌ها برای شرق هرمزگان تا یکشنبه (امروز) پیش‌بینی شده است و با کاهش بارش‌ها، بتدریج طغیان رودخانه‌ها نیز فروکش خواهد کرد ولی با این حال از یکشنبه (امروز) موضوع تامین نیازهای اولیه و اساسی روستاها را در دستور کار قرار خواهیم داد.
وزیر کشور وضعیت هرمزگان را در پی بارش‌های سیلابی بررسی کرد
وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار هرمزگان، آخرین وضعیت این استان در پی بارش‌های سیلابی را مورد ارزیابی قرار داد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در تماس تلفنی با فریدون همتی استاندار هرمزگان، آخرین وضعیت شهرهای مختلف استان به‌ دنبال بارش‌های سیل‌آسا را جویا شد. وی بر ضرورت بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها به منظور جلوگیری و کاهش خسارات ناشی از سیل به مردم تاکید کرد و از استاندار هرمزگان خواست رسیدگی ویژه به مردم در معرض آسیب را مورد توجه قرار دهد. استاندار هرمزگان نیز با ارائه گزارشی از میزان بارش‌ها و خسارات موجود، خواستار تخصیص منابع کافی برای تکمیل آن دسته از پروژه‌هایی شد که می‌تواند با تامین منابع کافی منجر به مهار خشکسالی شود.
ورود آب به منازل قشمی‌ها
بارندگی‌های ناشی از بارش‌های روز جمعه در هرمزگان باعث ورود آب به منازل مسکونی در محله چابهاری‌های قشم شد و مردم را با مشکل مواجه کرد. یکی از اهالی این محله گفت: از اولین لحظه بارندگی باید نظاره‌گر ورود آب به منازل‌مان باشیم تا آخرین لحظه‌ای که آب خارج می‌شود. وی افزود: این وضعیت تلخ هر ساله تکرار می‌شود و از مسؤولان هیچ‌گونه اقدامی را در این باره ندیده‌ایم. این فرد اظهار کرد: منطقه آزاد فقط در حد یک نام است و تاکنون پیشرفتی را در سطح محلات قشم شاهد نبوده‌ایم. نمی‌دانیم پول‌ها و درآمدهای منطقه آزاد کجا خرج می‌شود. به گزارش فارس، برخی از محلات قشم بر اثر بارندگی‌های روز جمعه در هرمزگان شاهد وقوع سیل بود و محله چابهاری‌های این جزیره را به استخر شنا تبدیل کرد.

«روزنامه وطن امروز»

ارسال نظر: