زنگنه: نیازمند ۱۰ میلیارد دلار هستیم

کدخبر: 2344176

وزیر نفت گفت: برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی نیازمند اعتباری ۱۰ میلیارد دلاری هستیم، اما نمی‌توان در شرایط تحریم این اعتبار را تامین کرد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در نشست علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مورد تامین نفت کوره کم‌سلفور با توجه به استاندارد های IMO از ابتدای سال ۲۰۲۰ برای کشتی ها و نفتکش های ایرانی،‌ اظهار داشت: در اردیبهشت امسال نیز یکبار دیگر به این سوال پاسخ داده ام.

وی افزود: در سال ۲۰۱۷ تولید نفت کوره جهان حدود یک میلیون تن در روز بوده که کمتر از ۲ درصد آن را نفت کوره با سلفور ۰.۵ درصد تشکیل می داده و با استانداردهای بین المللی مطابقت داشته است. همچنین حدود دو سوم تولید نفت کوره جهان با گوگردی بالای ۲.۵ درصد تولید شده که با توجه به این استانداردها،‌ میزان گوگرد باید به زیر ۰.۵ درصد کاهش پیدا کند. همین امر سبب شده تا قیمت نفت کوره با سولفور بالا به نصف کاهش پیدا کند و در مقابل نفت کوره کم سلفور به قیمت های گازوئیل نزدیک شود.

به گفته زنگنه، در ایران در شرایطی که پالایشگا ها در شرایط عادی کار کنند، مقدار نفت کوره تولید ۴۰ هزار تن خواهد بود که ۱۳ هزار تن آن در پالایشگاه آبادان تولید و البته دوباره تصفیه می شود. وزیر نفت ادامه داد: راه حل اصلی برای تامین گوگرد با سولفور پایین، بهینه سازی پالایشگاه های کشور است که در این زمینه اینکار در پالایشگاه آبادان در دست اجرا است اما در پالایشگاه اصفهان نیمه کاره رها شده است.

زنگنه با بیان اینکه پالایشگاه های دیگر نیز طرح های بهینه سازی دارند،‌ تاکید کرد: برای اجرای طرح های بهینه سازی نیازمند اعتباری ۱۰ میلیارد دلاری هستیم اما نمی توان در شرایط تحریم این اعتبار را تامین کرد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: