مجید شاکری

آمریکا به دنبال لاکربی سازی از حادثه سقوط هواپیما

کدخبر: 2344257

آمریکا بی پرده پوشی بدنبال لاکربى سازی پرونده هواپیماست. ادامه یافتن اعتراضات ولو در همین حد محدود فعلى( در قیاس با وقایع اخیر و قبل از آن) سوخت لازم برای تسریع لاکربی سازی است

نسیم آنلاین : دکتر مجید شاکری، پژوهشگر حوزه اقتصاد سیاسی در رشته توییتی نوشت:

آمریکا بی پرده پوشی بدنبال لاکربى سازی پرونده هواپیماست. ادامه یافتن اعتراضات ولو در همین حد محدود فعلى( در قیاس با وقایع اخیر و قبل از آن) سوخت لازم برای تسریع لاکربی سازی است. شاید به همین خاطر علیرغم محدودتر بودن ابعاد اعتراضات نسبت به قبل ، ترامپ فورا و تمام قد حمایت می کند.

پرونده لاکربی لیبى فصل جدیدی از ادبیات تحریم بود که شکل و عملکرد تحریم مالى را عمیقا قوام بخشید.

در ۲۱ دسامبر ۱۹۸۸ هواپیمای خطوط مسافری پان امریکن بر فراز دهکده لاکربی در اسکاتلند منفجر شد و تمام ۲۷۰ مسافر و خدمه آن جان باختند.

فاجعه هوایی لاکربی در آن سال‌ها به بزرگترین جریان تحقیق و بازجویی تاریخ انگلستان تبدیل شد. این حادثه تروریستی را عموماً حمله‌ای به آمریکا تلقی کردند، چون ۱۸۹ نفر از قربانیان آمریکایی بودند. ماجرای لاکربی تا پیش از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مرگبارترین حمله به شهروندان آمریکایی تلقی می‌شد.

دولت‌های آمریکا و بریتانیا، لیبی را مسئول بمب‌گذاری در این هواپیما معرفی کردند که به وضع تحریم‌های بین‌المللی علیه لیبی منجر شد. در سال ۲۰۰۳ دولت لیبی رسماً مسئولیت بمبگذاری در یک هواپیمای مسافربری شرکت پان امریکن در سال ۱۹۸۸ را قبول کرد.

ارسال نظر: