روحانی: جبران شهادت سردار سلیمانی رفتن آمریکا از منطقه است

کدخبر: 2344320

حسن روحانی: در عین حال یک جبران بزرگ مد نظرمان است و آن تلاش ملت های منطقه برای رفتن آمریکا از این منطقه است و باید آن را دنبال کنیم.

حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه صبح امروز چهارشنبه هیأت وزیران، اظهار داشت: گرچه حوادث روزهای گذشته برای ما تلخ بود، اما درس هایی هم برای ما داشت. شرایط بسیار سخت و ناگوار است، اما در این شرایط امکان به وجود آمدن فرصت های بزرگ هم وجود دارد و باید تلاش کنیم از این غم و اندوه فرصتی را به نفع کشور و منافع ملی بیافرینیم.

وی افزود: سردار عزیز ما از دستمان رفت و ما بعد از سوگواری به حقی که برای او داشتیم، باید از این به بعد به فکر میراث سردار سلیمانی باشیم. او مرزبان ایران بود، اما هیچوقت نمیخواست بین ایرانیان مرزی را به وجود بیاورد. ما همه صاحبان یک سرزمین و یک نظام هستیم و منافع ما منافع مشترک است.

ایران برای همه است و متعلق به جناح و افکار خاصی نیست

روحانی ادامه داد: در کشور ما سبک های زندگی و سلیقه های مختلف حاکم است، باید به سلیقه ها و اندیشه های مردم احترام بگذاریم. همه ایرانی هستند و ایران از آن همه است و این سرزمین به جناح و افکار خاصی مرتبط نیست، بلکه به همه ارتباط دارد. در این شرایط احساس مان این است که جان هر فرد ایرانی جان همه ماست و همانطور که قرآن به ما آموخته از دست رفتن یک نفر بیگناه به معنای از دست رفتن انسانیت است.

رئیس جمهور با اشاره به حوادث اخیر، تاکید کرد: این عروج ها بسیار مظلومانه بود؛ هم شهادت شهید سلیمانی، هم از دست رفتن جان عزیزان در کرمان و هم از دست رفتن عزیزان ما در پرواز هواپیما بسیار مظلومانه بود و این مظلومیت دل همه را آتش زده است و مردم را بی قرار کرده است.

وی با بیان اینکه فکر نمی‌کردیم آمریکا در کشور دیگری مهمان آن کشور را با موشک مورد هدف قرار دهد، اظهار داشت: این سبک و سیاق برای ما غیرمنتظره بود و مظلومانه او را به شهادت رساندند. البته شهید سلیمانی همواره نماد شجاعت، شهامت و شهادت بود و مسیر او نیز مسیر شهادت بود و شهادت او هم از مسیر شهامت و شجاعت او عبور کرد.

هدف قرار گرفتن هواپیما برایمان غیرمنتظره بود

روحانی با بیان اینکه از دست رفتن عزیزان ما در کرمان هم غیرمنتظره بود، گفت: اینکه یک هواپیمایی مردم عزیز از ملیت‌های مختلف هدف یک موشک به اشتباه قرار بگیرد این هم برای ما غیرمنتظره بود و فکر نمی‌کردیم چنین اشتباهی صورت بگیرد، البته کسانی که این اشتباه کردند کسانی بودند که همیشه امنیت کشور را تامین کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: البته حادثه سیل و گرفتاری مردم سیستان و بلوچستان در روزهای اخیر هم اضافه شده، در برابر این حوادث ملت ما قادر است بایستد و جبران کند. شهادت سردار سلیمانی جبران دارد، در بخش نظامی انجام گرفت و نیروهای مسلح و سپاه پاسداران با موشک هایی که به عین الاسد زد، نشان داد در برابر آمریکا کوتاه نمی آییم و حتما پاسخ جنایتشان را می دهیم.

جبران شهادت سردار سلیمانی رفتن آمریکا از منطقه است

وی افزود: در عین حال یک جبران بزرگ مد نظرمان است و آن تلاش ملت های منطقه برای رفتن آمریکا از این منطقه است و باید آن را دنبال کنیم.

روحانی ادامه داد: در موضوع از دست رفتن جان عزیزان مان در کرمان حتما باید دنبال کنیم و روشن شود کسی که مسئولیت نظم را بر عهده داشته، می بایست مراقبت می کرد و آن مسئولین باید پاسخگو باشند و مردم این انتظار را دارند.

رئیس جمهور با اشاره به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، تصریح کرد: در داستان هواپیما که داغ بزرگی برای همه ما بود، کل دولت، ملت و نیروهای مسلح ما عزادار شدند و به یک تعبیر ما هم ولی دم آنها هستیم. این مسئله را باید جبران کنیم، قدم اول به این است که صادقانه مسائل به مردم گفته شود، درد مردم با پذیرش مسئولیت و صداقت حل می شود. اینکه زبانی تسلیت بگوییم خوب است اما غم مردم زمانی رفع می شود که بدانند احساس مسئولیت می کنیم و صداقت داریم.

سانحه هواپیما باید پیگیری دقیق قضایی شود

وی تاکید کرد: اولین جبرانی که باید برای هواپیما صورت بگیرد غیر از اقدامات معمول، پیگیری درست و صحیح و دقیق قضایی است که قوه قضائیه، دولت و نیروهای مسلح در آن مشارکت کنند و یک اقدام قضایی انجام دهند که اقناع کننده برای افکار عمومی و دنیا باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه قدم نهایی آن است که این حادثه دیگر قابل تکرار نباشد، عنوان کرد: آنقدر باید مقررات ما بازبینی، بازنگری و نحوه چینش سامانه های پدافندی مورد بررسی قرار بگیرد که دیگر این حادثه قابل تکرار نباشد.

مردم و دنیا باید مطمئن شوند این حادثه تکرار نمی‌شود

رئیس جمهور گفت: مردم و دنیا باید مطمئن شوند که این حادثه قابل تکرار نیست. نیروهای مسلح قدم اول را خوب برداشتند، قدم‌های بعدی را هم باید بردارند و باید منجر به نظارت و هماهنگی بیشتر شود؛ البته قدم بعدی تضعیف نیروهای مسلح نیست.جبران این حادثه این نیست که به عکس عمل کنیم و نیروهای مسلح تضعیف شوند، نیروهای مسلح را نیاز داریم و خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: این قدم جبرانی به این نیست که این نیرویی که برای امنیت کشورمان نیاز داریم، تضعیف شود. راه این است که با هماهنگی بیشتر نیروهای مسلح به گونه ای به مردم و جهان اطمینان دهند که این حادثه قابل تکرار نخواهد بود.

روحانی با تاکید بر اینکه در حادثه شهادت سردار سلیمانی خشم مردم در اوج بود و در سانحه هواپیما داغ و حسرت به اوج رسید، خاطرنشان کرد: در همه این حوادث آن چیزی که باید در نهایت به دست بیاید، انسجام و هماهنگی ملی است و نتیجه نهایی نباید شکاف ملی باشد.

رئیس جمهور گفت: مسائل را جناحی نکنیم، نه موضوع شهادت شهید سلیمانی و نه موضوع هواپیما به جناح خاصی ارتباطی ندارد؛ اینها داغی برای همه ملت ما بوده است و همه عزیزان و فرزندان خود را از دست داده ایم. مردم می‌خواهند مطمئن شوند که مسئولین با آنها با خلوص سخن می‌گویند که اگر نقصی دارد باید برطرف شود. اگر در اطلاع رسانی تاخیر داریم، باید جبران کنیم.

وی ادامه داد: از ستادکل نیروهای مسلح خواهش می‌کنم که از زمان وقوع حادثه تا اعلام سانحه برای مردم بگویند که چه مواردی بررسی شده است.

مردم ولی نعمتان ما هستند

روحانی با بیان اینکه تاخیر به دلیل این است که موضوع قابل باور نبود، اظهار داشت: هیچکس نمی‌توانست قبول کند که هواپیمایی از فرودگاه بین المللی در پایتخت برخاسته و در مسیر خود پرواز کرده، هدف قرار بگیرد. در عین حال اگر تاخیری شده باید برای تاخیر هم عذرخواهی کنند. در عذرخواهی کردن در برابر ملت مان باید صادق و شفاف باشیم چراکه آنها ولی نعمت ما هستند و ما نوکر آنها هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به بیانات و مواضع مسئولین آمریکایی در خصوص این حادثه، تاکید کرد: آمریکا که قاتل صدها بیمار در ایران است که جلوی دارو و تجهیزات پزشکی را گرفته و مسئول رنج های ملت ایران در تمام 40 سال گذشته است، مسئول خون و قاتل صدها هزار نفر از مردم ما است.

ناامنی در منطقه غیرقابل تحمل است

وی با بیان اینکه ناامنی منطقه به نفع هیچکس نیست و اروپا، آسیا و حتی خود آمریکا از این ناامنی آسیب خواهند دید، تصریح کرد: این ناامنی غیرقابل تحمل است و در جو این ناامنی هر حادثه ای پیش می آید. راه جبران این حوادث انسجام و ایستادگی کل ملت‌های منطقه در برابر جنایتکاران واقعی است.

با یک جناح نمی‌شود کشور را اداره کرد

روحانی با تاکید بر اینکه در برابر فشار حداکثری نیاز به انسجام،دوستی و برادری حداکثری داریم، افزود: همه آنهایی که در انتخابات نقش دارید، آنجایی که روشن است صلاحیت یک فرد رد شود، رد کنید و آنجایی که احتمالات ضعیف است مردم را ناراحت نکنید.

رئیس جمهور ادامه داد: نگوییم برای هر صندلی مجلس 17 نفر کاندید شده است، 17 کاندید از چند جناح؟ از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی شود! مردم تنوع می خواهند، در میدان انتخابات بگذارید همه گروه ها و جناح ها شرکت کنند. با یک جناح نمی شود کشور را اداره کرد.

شهید سلیمانی جناحی و حزبی نبود

وی گفت: یک نفر مخالف برای ما زیاد است؛ شما یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف می کنید؟ پاسداشت خون شهید سلیمانی اتحاد است، شهید سلیمانی جناحی نبود، من با او چهل سال آشنایی داشتم و کار می‌کردم، او جناحی و حزبی نبود؛ بیایید سبک و فکر سلیمانی را در مملکت اجرا کنیم و در کنار هم قرار بگیریم.

اروپا و آمریکا در مشکلات منطقه ندمند

روحانی خطاب به آمریکا و اروپا با تاکید بر اینکه نباید در مشکلات منطقه بدمند، عنوان کرد: اروپا و آمریکا باید به تعهدات خود بازگردند. آنچه ما انجام دادیم، اولا قابل بازگشت است دوما هرکاری انجام می دهیم با نظارت آژانس است. کشوری هستیم که پادمان و پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند و بازرسان آژانس و دوربین های آنها در مراکز غنی سازی ماست.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر قدم اشتباهی بردارید ضرر خواهید کرد، راه درست این است که به برجام برگردید. آن نخست وزیر در لندن نمیدانم چگونه فکر می‌کند، می‌گوید برجام را بگذاریم کنار و طرح ترامپی را اجرا کنیم، ترامپ جز نقض عهد و قراردادهای بین المللی کاری نمیکند!

وی افزود: شما در آب و هوا، ناتو، شورای حقوق بشر و یونسکو که آمریکا خارج شد چه کاری توانستید انجام دهید؟ بگویید در یک مورد از اینها چه کاری کرده اید؟ شما در هیچ موردی نتوانستید به دلیل ضعف و ترستان در برابر آمریکا کاری انجام دهید.

روحانی با اشاره به علل حصول توافقنامه برجام، گفت: آمریکا در سال 90 و 91 فکر کرد تحریم اثر گذاشته است لذا فشار را افزایش داد؛ انتخابات 92 کاری کرد امید به مردم داده شد و همه چیز عوض شد. اوباما فکر کرد و دید به عکس دارد می شود و آنها تسلیم شدند. قدرت ملت ایران و ایستادگی بود که آنها را به تسلیم وادار کرد. اما چرا خارج شدند؟ وقتی برجام اجرا شد، ایران به اوج پرواز رفت؛ دیدند ایران اوج گرفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه بعد از برجام آمریکا در منطقه شکست خورد،‌ اظهار داشت: عربستان و اسرائیل و تندروهای آمریکا به ترامپ گفتند از برجام خارج شو تا کار نهایی را انجام دهیم و حکومت ایران را ساقط کنیم.

وی خطاب به آمریکا و اروپا گفت: امروز که همه فهمیدید در برجام اشتباه کردید، در ترور سردار سلیمانی اشتباه کردید، در منطقه اشتباه کردید، در یمن اشتباه کردید، در تحریم نفت ایران اشتباه کردید، بیایید دست از اشتباه بردارید. برگردید؛ شما اگر برگردید و راهی را انتخاب کنید که به نفع ثبات منطقه باشد ما آماده‌ایم.

ممکن است سربازان اروپایی در ناامنی قرار گیرند

روحانی با بیان اینکه امروز سرباز آمریکایی در ناامنی قرار دارد و فردا ممکن است سرباز اروپایی ناامن باشد، گفت: این امنیت را درست کنید. ما می‌خواهیم شما از منطقه بروید البته نه با جنگ، بلکه عاقلانه بروید و این به نفعتان است. راهی را طی کنید که به نفع جهان و منطقه باشد.

رئیس جمهور خطاب به ملّت ایران گفت: این مشکلات یک هفته و ده روز اخیر و این غم بزرگ را مقدمه‌ای قرار دهیم برای یک تصمیم بزرگ. آن تصمیم بزرگ، آشتی ملّی باشد. بیایید همه با هم آشتی کنیم. کینه‌ها را از دل برداریم. روزهای آینده، قدم اوّل این آشتی باشد، 22 بهمن قدم اوّل این آشتی باشد و انتخابات، قدم اول این آشتی باشد.

وی با بیان اینکه امروز در جایگاهی در تاریخ ایستاده‌ایم که نمی‌توانیم از هم فاصله داشته باشیم،‌ تصریح کرد: ما یا متحدیم پس پیروز می‌شویم یا جدا هستیم و از هم فاصله داریم، پس شکست می‌خوریم. این انتخاب با ماست.

روحانی در پایان گفت: ملت اگر وحدت را انتخاب کرد، در برابر آمریکا پیروز می‌شود و اگر خدای ناکرده از هم جدا باشیم شکست می‌خوریم، هم در داخل هم منطقه و هم در صحنه جهانی. خدا توفیق تعاون و برادری و هماهنگی را به همه ما عنایت فرماید.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: