دود تعلل ۴۰ روزه روحانی در چشمان سیل‌زدگان

کدخبر: 2344483

انتخاب رئیس هلال احمر همچنان در کش و قوس تعیین تکلیف رئیس توسط رئیس‌جمهور قرار دارد و این در حالیست که نامه شورای عالی جمعیت ۴۰ روز است روی میز دفتر روحانی خاک می‌خورد.

بازداشت رئیس، برخی معاونان و مدیران سازمان جمعیت هلال احمر شاید از بهت‌آورترین و غم‌انگیزترین خبرهایی باشد که در چند ماه اخیر شاهد آن بوده‌ایم؛ سوءاستفاده مالی از نهادی مردمی با خدماتی ملی و بین‌المللی که وظیفه خطیر امداد و نجات را در کشور برعهده دارد. خواستگاه جمعیت هلال احمر هم یک انتخاب مردم پایه و مشارکت محور است برای همین اساس است که مردم به تلاش‌گران هلال احمر ارج می نهند.

بازداشت پیوندی آغازی بر بی‌ثباتی در هلال احمر

با دستگیری علی اصغر پیوندی و تنی چند از معاونان و مدیران وی در این نهاد مردمی شاهد یک برهم ریختگی در ساختار مدیریتی این سازمان عریض و طویل خدمت‌رسان در کشور هستیم.

بررسی تخلفات در سازمان جمعیت هلال احمر با سرعت و دقت و برخورد با متخلفان در هر رده و منصبی انتظار آحاد مردم به خصوص داوطلبان و کارکنان خدوم و زحمتکش این سازمان امدادی توسط قوه قضائیه است. این سازمان که در شرایط بحران، نوک پیکان انتظارات در حوادثی چون سیل و زلزله متوجه اوست، با حجم وسیعی از مسئولیت‌ها همچنان در کش و قوس تعیین تکلیف رئیس خود از سوی حسن روحانی رئیس جمهوری قرار دارد. نامه شورای عالی هلال احمر حدود ۴۰ روزی است روی میز دفتر رئیس جمهور خاک می‌خورد.

دو گزینه شورای عالی جمعیت روی میز روحانی خاک می‌خورد

شورای عالی هلال احمر به عنوان عالی ترین شورای تصمیم‌گیر و سیاستگذار این جمعیت که انتخاب و معرفی دو نفر فرد اصلح آن هم در قامت برگزاری انتخابات یکی از مهمترین وظائف آن است، در آذرماه با برگزاری انتخابات و از میان کاندیداهای مختلف، «سید سلمان سامانی» و «محمد رضا نوروزی» را به عنوان دو نفر انتخابی این شورا به رئیس جمهور معرفی کرد و بر اساس قانون و اساسنامه این جمعیت، رئیس جمهور نیز باید از بین این دو نفر یکی را به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر انتخاب کند.

با اعلام نفرات انتخابی شورای عالی هلال احمر برای تصدی پست ریاست جمعیت هلال احمر اعتراضاتی از سوی دیگر کاندیداها مطرح شد و در کنار این اعتراضات، عده‌ای سعی کردند موضوع انتخاب سرپرست برای جمهیت هلال احمر را مطرح کنند.

معطلی؛ عاقبت پیگیری حقوقی رئیس جمهور

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری ۲۵ آذرماه خود در جمع خبرنگاران اعلام کرد که رئیس جمهوری برای بررسی شکایت کاندیداهایی که رای نیاورده اند به معاونت حقوقی دستور پیگیری داده است و وعده داده بود ظرف یکی دو روز این موضوع توسط معاونت حقوقی تعیین تکلیف شود اما اکنون با گذشت یک ماه مشخص نیست که نتیجه این پیگیری ها به کجا رسیده است!

از سوی دیگر بر اساس قانون و اساسنامه این جمعیت و ماهیت حقوقی آن، انتخاب سرپرست، امری غیر قانونی است و رئیس جمهور باید از بین دو نفر معرفی شده از سوی شورای عالی هلال احمر که نمایندگان و افراد ذی صلاحی همچون 7 نفر از اعضای منتخب مجمع عمومی، چهار نفر از شخصیت‌های برجسته معرفی شده از سوی رئیس جمهور، نماینده ولی فقیه و ...در آن حضور دارند، یکی را به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر انتخاب کند.

تعیین سرپرست غیر قانونی است

فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات کشور در نامه‌ای مورخ 7 دی ماه در پاسخ به استعلام محمد حسین صوفی بازرس منتخب مجمع عمومی جمعیت هلال احمر اعلام کرد که با لحاظ قانون اساسنامه جمعیت هلال‌احمر و ماهیت حقوقی آن جمعیت که یک موسسه خیریه غیرانتفاعی و دارای شخصیت مستقل از دولت و قوه مجریه است. شورای مذکور جهت اجرای سیاست‌های اتخاذی دو نفر را جهت تصدی منسب ریاست جمعیت به رییس جمهور معرفی می‌کنند تا با حکم رییس جمهور یکی از آنها به مدت چهار سال در منصب مورد بحث انتخاب و منصوب شود، لذا انتخاب رئیس و یا سرپرست برای جمعیت هلال‌احمر خارج از فرآیند مذکور در فوق مبنا و وجاهت قانونی ندارد و چنین صلاحیت و اختیاری برای هیچ یک از مقامات کشوری پیش‌بینی و تجویز نشده است.

فریدون نورى عضو شورای عالى جمعیت هلال احمر هم در گفت‌ وگویی در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب سرپرست برای هلال قانونی است یا خیر؟ اظهار کرد: موضوع سرپرستی فاقد وجاهت قانونی است و در اساسنامه مصوب مجلس هیچ اشاره‌ای به تعیین سرپرست نشده است.

وى گفت: بحث سرپرستی قانوناً منتفی است و موضوع تعیین و معرفی نامزدهای پیشنهادی ریاست جمعیت هلال احمر به رئیس جمهور از اختیارات قانونی شورای‌عالی به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری و سیاستگذاری است که در حال حاضر این کار انجام شده است.

نوری در پاسخ به این سوال که آیا شورای عالی جمعیت هلال احمر پیگیر این موارد است؟ تاکید کرد: شورای عالی مطابق وظیفه قانونی خود عمل کرده و نفرات برگزیده را تعیین و معرفی کرده است. این شورا پیگیر مطالبات به حق خیل عظیم داوطلبان و بدنه جمعیت هلال احمر است.

عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر یاد آور شد: انتظار این است که ان شاء الله برابر موازین قانونی اقدامات لازم صورت پذیرد تا هر چه سریعتر به وضعیت بلاتکلیفی موجود خاتمه داده شود.

سازمان بدون فرمانده؛ متولی نجات مردم از سیل سیستان و بلوچستان

با گذشت قریب به ۴۰ روز از معرفی دو نامزد پیشنهادی شورای عالی جمعیت هلال احمر برای تصدی ریاست این سازمان امدادی و خدمات‌رسان، به رئیس جمهور جهت امضای حکم و از طرفی با وقوع سیل در استان های جنوبی و استان سیستان و بلوچستان و عدم هماهنگی مناسب در امدادرسانی به مناطق حادثه دیده، انتقادات زیادی از مردم، کارشناسان و فعالان اجتماعی را در برداشته و خواهان تعیین تکلیف این موضوع به واسطه بی تدبیری مدیریتی صورت گرفته، هستند.

با توجه به اینکه رئیس جمهوری تاکنون نسبت به امضای حکم ریاست هلال احمر بین دو گزینه معرفی شده اقدامی نکرده برخی صاحبنظران در این عرصه بر این باورند شاید دولت در نظر دارد با اعمال نفوذ در این انتخابات، فرد دیگری را در این سمت گمارد، در حالی که جمعیت هلال احمر طبق قانون مصوب مجلس یک موسسه غیر انتفاعی خیریه بوده است و بر اساس اصول هفت گانه صلیب سرخ جهانی حفظ استقلال جمعیت ها از اصول اولیه آنهاست، لذا لازمه حفظ استقلال جمعیت و تقید به استقلال این جمعیت این است که دولت ها در حدود مصرح قانون در جمعیت ورود کنند. هر چند همین دخالت‌ها باعث نفوذ افرادی چون علی اصغر پیوندی به سازمان هلال احمر و ایجاد فساد در این جمعیت مردمی شد.

امید است رئیس‌جمهور جهت قوت بخشیدن به امر امدادرسانی سازمان جمعیت هلال احمر در این شرایط خطیر کنونی هر چه زودتر تکلیف ریاست این سازمان را مشخص کنند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: