تلاش پادوهای داخلی ترامپ برای خلع سلاح سپاه قدس

کدخبر: 2344502

در این شرایط که آمریکا بازی غرب آسیا را باخته می بیند، فرمانده ارشد نیروهای نظامی ایران در منطقه را هدف ترور قرار می دهد تا بلکه بتواند مانع از نفوذ منطقه ای ایران شود. در این حال مجلس شورای اسلامی براساس مصوبه ای تنها ۲۰۰ میلیون یورو که عدد بسیار ناچیزی محسوب می شود برای سال آینده سپاه قدس درنظر می گیرد و با کمال تعجب عده ای از جریانات غرب گرا نسبت به این امر اعتراض می کنند. که حقیقتا باید پرسید آیا اعتراضات این افراد و رسانه ها در داخل کشور چیزی جز پژواک حرف های ترامپ و نتانیاهو و بن سلمان در

نسیم آنلاین ؛ علیرضا ربیعی:‌ ترامپ از دوران رقابت انتخاباتی در ۲۰۱۶ تاکنون بارها اعتراف کرده که آمریکا طی این سالها ۷ تریلیون دلار در منطقه غرب آسیا هزینه کرده اما هیچگونه دستاوردی نداشته است. رسانه های آمریکایی بخصوص رسانه های جناح دموکرات این ادعا را رد کرده و عدد هزینه نظامی آمریکا در منطقه را از ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷ را ۴.۷۹ تریلیون دلار اعلام کردند.

روزنامه های نیویورک تایمز و واشنگتن پست با استناد به نتایج پژوهش های دانشگاه براون آمار ترامپ را زیر سئوال بردند و مجموع هزینه های نظامی آمریکا در منطقه را ۴.۷۹ اعلام کردند.

حال اگر فرض را بر این مقدار کمتر یعنی ۴.۷۹ تریلیون دلار بگذاریم و با درنظرگرفتن اینکه به اذعان مقامات آمریکایی از جمله ترامپ اینکه این هزینه ها در منطقه هیچ دستاوردی برای آنها نداشته است و امروز مردم منطقه به دنبال خروج آمریکا از کشورهایشان هستند، خروجی این حجم هزینه را چیزی جز فضاحت و رسوایی نظامی نمی توان نام گذاشت.

در مقابل جمهوری اسلامی ایران با کمترین سرمایه گذاری و هزینه در منطقه بیشترین دستاوردها را در منطقه داشته است و این روزها شاهد بودیم پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس تمامی مردم منطقه از عراق و سوریه و لبنان و پاکستان و افغانستان تا فلسطین عزادار و سوگوار فرمانده نظامی ایران می شوند و همگی یک صدا فریاد انتقام سر می دهند و در برابر آمریکا در یک صف واحد می ایستند.

کل بودجه نظامی و امنیتی ایران (یعنی تمام هزینه‌های مربوط به کلیه قوای نظامی و انتظامی و امنیتی، از خرید تجهیزات گرفته تا حقوق پرسنل و …) بر اساس بالاترین برآوردهای مؤسسات مطالعاتی-امنیتی بین‌المللی (مثلاً CSIS که وابسته به پنتاگون آمریکاست) ۱۶ میلیارد دلار در سال است .

هرچند این عدد کاملا غیرواقعی و اغراق آمیز است، اما براساس همین عدد هم اگر مقایسه ای انجام دهیم مجموع هزینه های نظامی آمریکا در منطقه معادل ۳۰۰ سال کل هزینه های نظامی و انتظامی و امنیتی در ایران است.

یا اگر مقایسه ای با کل بودجه عمومی کشور در سال ۹۹ نیز انجام دهیم، مشاهده خواهیم کرد از آنجا که بودجه عمومی کشور برای سال ۹۹ ، ۴۸۴ هزارمیلیارد تومان می باشد و هزینه نظامی آمریکا در منطقه نیز ۴.۷۹ تریلیون دلار که اگر براساس دلار ۱۳۰۰۰ تومانی محاسبه و تقسیم کنیم، تقریبا آمریکا در منطقه بیش از ۱۲۵ سال کل بودجه عمومی دولت ایران هزینه جنگ افروزی کرده و امروز نیز رسما اعتراف می کند دستاورد خاصی نداشته است و این روزها درگیر چالش چگونگی خروج از منطقه است.

حتی مضاف بر هزینه های نظامی آمریکا، هزینه های سرسام آور نظامی عربستان، عمان و قطر و امارات در منطقه را هم باید به هزینه های آمریکا در منطقه جهت کنترل نفود ایران اضافه کرد و با قیاسی ساده و نگاهی به دستاوردهای هر دو محور دید که امروز نیروهای نظامی ایران و بطور خاص سپاه قدس با کمترین هزینه بیشترین دستاورد را داشته اند.

در این شرایط که آمریکا بازی غرب آسیا را باخته می بیند، فرمانده ارشد نیروهای نظامی ایران در منطقه را هدف ترور قرار می دهد تا بلکه بتواند مانع از نفوذ منطقه ای ایران شود. در این حال مجلس شورای اسلامی براساس مصوبه ای تنها ۲۰۰ میلیون یورو که عدد بسیار ناچیزی محسوب می شود برای سال آینده سپاه قدس درنظر می گیرد. با کمال تعجب عده ای از جریانات غرب گرا نسبت به این امر اعتراض می کنند. حقیقتا باید پرسید آیا اعتراضات این افراد و رسانه ها در داخل کشور چیزی جز پژواک حرف های ترامپ و نتانیاهو و بن سلمان در داخل کشور نیست؟ چرا این افراد بی توجه به امنیت ملی و منافع ملی کشور در چنین شرایط خطیری آن هم بدون درنظرگرفتن مقدار هزینه و فایده مادی، این گونه علیه مراکز امنیت و قدرت آفرین جمهوری اسلامی موضع می گیرند؟ در حقیقت در شرایطی که سپاه و بطور خاص سپاه قدس مورد تحریم های شدید قرار دارد و با کمترین هزینه بیشترین دستاوردها را هم در منطقه در پی داشته است این قبیل از تحرکات چیزی جز دست و پا زدن عمله های داخلی ترامپ برای خلع سلاح سپاه قدس نمی باشد.

ارسال نظر: