سوختی که بدلیل اطلاع‌رسانی دیرهنگام دود شد

کدخبر: 2344570

خارج کردن کارت سوخت در حین سوختگیری و پیش از اتمام روند، موجب از بین رفتن حداکثر ۳.۹۹ لیتر از سهمیه باقی مانده در کارت سوخت می شود.

بازگشت کارت سوخت به روند سوخت‌گیری که با هدف مدیریت مصرف انجام شده است، چالش‌هایی نیز به همراه داشته است. یکی از چالش‌های که اخیراً مطرح شده این است که از سهمیه موجود در کارت، بیشتر از میزانی که سوخت‌گیری انجام شده، کسر می‌شود. به عنوان مثال در حالی که فرد ۴۰ لیتر از سهمیه خود را سوخت‌گیری کرده و طبیعتاً باید موجودی سهمیه وی، ۲۰ لیتر باشد، اما در نوبت بعدی سوخت‌گیری متوجه می‌شود که میزان سهمیه باقیمانده در کارت کمتر از ۲۰ لیتر است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طی روزهای گذشته در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد و این مشکل را به یکی از ویژگی‌های سامانه هوشمند سوخت مرتبط دانست که تاکنون به آن اشاره‌ای نشده بود و مردم نیز به دلیل بی اطلاعی از این ویژگی، فرایند سوخت‌گیری را به گونه‌ای انجام می‌دادند که منجر به از بین رفتن بخشی از سهمیه سوخت شأن می‌شد.

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی می‌گوید طراحی سامانه هوشمند سوخت برای جلوگیری از تخلف حاصل از بیرون کشیدن کارت حین سوخت‌گیری بدین شکل است که با وارد کردن کارت هوشمند سوخت در کارت‌خوان و مشخص شدن مقدار سهمیه، با آغاز سوخت‌گیری، ابتدا ۳.۹۹ لیتر از سهمیه کسر می‌شود و سوخت‌گیری آغاز می‌شود؛ پس از پایان پیمانه نخست، ۳.۹۹ لیتر دیگر از سهمیه کم می‌شود و دوباره سوخت‌گیری ادامه می‌یابد و این فرآیند به‌صورت پیمانه پیمانه تا پایان سوخت‌گیری ادامه خواهد داشت.

اگر در حین سوخت‌گیری کارت از کارت‌خوان بیرون کشیده شود، مقدار باقیمانده از پیمانه ۳.۹۹ لیتری، از سهمیه آن کارت کسر می‌شود (برای نمونه اگر فرد ۲ لیتر سوخت‌گیری کرده است و کارت را بیرون بکشد، ۱.۹۹ لیتر بیشتر از سهمیه آن کارت کم می‌شود) و اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارت‌خوان شود، سهمیه‌ای که بیشتر از لیتراژِ برداشت شده از نازل کم شده است، به کارت بازگردانده می‌شود.

حقی که از مردم پایمال شد / سهمیه‌های سوخت شده، قابل بازگشت به کارت نیست

اطلاع رسانی دیرهنگام شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی درباره این ویژگی سامانه هوشمند سوخت در حالی است که بسیاری از مردم به دلیل بی اطلاعی از آن، طی ماه‌های گذشته بخشی از سهمیه خود را از دست داده‌اند و هیچ توجیهی برای این اطلاع رسانی دیرهنگام قابل پذیرش نیست.

در این میان سوالاتی مطرح می‌شود که این سهمیه‌های کسر شده بنزین در نهایت چه سرنوشتی در انتظارشان است؛ در پاسخ باید گفت این سهمیه از بین می‌رود و قابل بازگشت به کارت سوخت نیست و در سهمیه سوخت ماه بعد نیز محاسبه نمی‌شود.

مقادیر پایانی سوخت‌گیری را با سرعت کمتر انجام دهید

البته صاحب خودرو تنها هزینه سوختی که میزان آن بر نمایشگر پمپ بنزین مشخص می‌شود را پرداخت می‌کند. به این ترتیب تاکید می‌شود که متقاضیان در حین سوخت‌گیری ابتدا کارت سوخت خود را وارد کرده، رمز خود را وارد کنند و سپس عملیات سوخت‌گیری را انجام دهند. در تمام مدت سوخت‌گیری تا پایان روند از خارج کردن کارت سوخت از دستگاه نازل به شدت خودداری کنند. از سویی دیگر توصیه می‌شود که مقادیر پایانی سوخت‌گیری را با سرعت کمتری انجام دهند.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: