فردو چگونه مختل شد؟

کدخبر: 2344716

آمریکا بجای استفاده از بمب که به اذعان خودشان نه توانایی اش را داشتند و نه حتی در صورت اقدام نتیجه مطلوبی نمی گرفتند، به سادگی از طریق مذاکره و فریب مقامات ایرانی آن هم در ازای هیچ فردو را به یک مکان متروکه تبدیل کنند.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا ربیعی:‌ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مجلس گفته است :‌«آمریکایی‌ ها، برنامه انهدام (تاسیسات هسته ای) فردو را کشیدند، اما پشت آن نوشتند اگر فردو را خراب کنیم، مردم ایران متحدتر و منسجم‌تر در برابر ما می‌ ایستند. به جان کری گفتم به فرض که شما فردو را خراب کنید، آنگاه چه پاسخی برای ملت دارید؟ گفت برای همین است که نمی‌خواهیم با شما وارد جنگ شویم.»

مرکز هسته‌ای فردو با نام رسمی مرکز هسته‌ای شهید علی محمدی فردو، بخشی از یک سایت هسته‌ای غنی‌سازی اورانیوم در عمق ۹۰ متری صخره‌های سنگی در کیلومتر ۲۵ مسیر قم به تهران در شرق آزادراه است . فردو یک کارخانه غنی‌سازی با استفاده از سانتریفیوژ برای تولید UF6 غنی شده تا سقف 20 درصد و تولید UF6 غنی شده تا سقف ۵ درصد می‌باشد .

اهمیت فردو برای ایران و دلیل حساسیت غربی ها به روی آن به این دلایل است:

تنها سایت هسته ای جمهوری اسلامی است که اصول روز پدافند غیر عامل در آن به خوبی رعایت شده و از لحاظ نظامی بسیار استراتژیک است.

نزدیکی مرکز غنی سازی فردو به تهران و یا به تعبیری قلب کشور، از مزیت های این مرکز فوق پیشرفته غنی سازی است که آن را از سایر مراکز تاسیسات هسته ای ایران جدا می کند.

فردو ۴۰متر زیر زمین و ۹۰متر پوشش کوه دارد، یعنی ۱۳۰متر ضریب عدم دسترسی برای انهدام که عملاً مورد حمله قرار گرفتن این سایت را برخلاف نطنز، غیر ممکن ساخته است؛ این سایت هسته ای آنقدر برای آمریکاییها مهم بوده است که گفته می‌شود بمب ۴۰۰ میلیون دلاری سنگرشکن آمریکا تنها ویژه "نیروگاه‌های هسته‌ای ایران" بویژه "تاسیسات فردو" ساخته شده است.

تمامی تاسیسات مورد نیاز غنی سازی در فردو برخلاف نطنز در زیرزمین بوده و قابل انهدام نیست.

نحوه طراحی و چینش سانتریفیوژها (و با بکارگیری نسلهای جدید سانتریفیوژ) در فردو بدون هیچ تغییری دارای قابلیت غنی سازی برابر میزان مورد نیاز کشور است.

دقت در چینش نیروها و تمهیدات لازم، درز اطلاعات را از این مرکز محدود کرده است.

در واقع می­توان رعایت اصول پدافند عامل و غیر عامل را مهمترین رکن ضربه ناپذیری فردو نامید تا جاییکه در اسفند ماه سال 1392 حجت الاسلام علوی در جمع کمیته های پدافند غیرعامل اظهار داشت: «حساسیت دشمن در ارتباط با تاسیسات فردو به دلیل وجود پدافند غیرعامل است. »

اما این مرکز مهم و استراتژیک هسته ای که آمریکایی ها و رژیم صیهیونیستی تاکنون نتوانسته اند به آن گزندی وارد کنند، با بمب و خرابکاری و جاسوسی مختل نشد و از بین نرفت. اما با مذاکرات خسارت بار منتهی به برجام و تغییر محاسبه اذهان مسئولین در مذاکرات رسما تعطیل شد. براساس بند ۴۴ و ۴۵ متن برجام دولت و دستگاه سیاست خارجه پذیرفتند کاری که هیچ بمب و جاسوسی نتوانست بکند را خود اختیارا انجام دهند و تا ۱۵ سال هیچگونه غنی سازی در آن انجام ندهند و عملا آن را از خاصیت بیندازند.

آمریکا بجای استفاده از بمب که به اذعان خودشان نه توانایی اش را داشتند و نه حتی در صورت اقدام نتیجه مطلوبی نمی گرفتند، به سادگی از طریق مذاکره و فریب مقامات ایرانی آن هم در ازای هیچ فردو را به یک مکان متروکه تبدیل کنند.

ارسال نظر: