درنگی در معرفی «موشه کانتور»

دوست نزدیک پوتین و نتانیاهو؛ بانی کنفرانس سالگرد هولوکاست!

کدخبر: 2344915

مجمع جهانی «هولوکاست» در حالی در بیت المقدس آغاز به کار کرد که حضور ۴۰ نفر از سران کشورهای مختلف به ویژه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه رویداد مهم و موفقیت قابل توجهی برای بنیامین نتانیاهو در شرایط فعلی سیاست داخلی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

نسیم آنلاین : مجمع جهانی «هولوکاست» در حالی در بیت المقدس آغاز به کار کرد که حضور ۴۰ نفر از سران کشورهای مختلف به ویژه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه رویداد مهم و موفقیت قابل توجهی برای بنیامین نتانیاهو در شرایط فعلی سیاست داخلی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

در این میان مرور شخصیت‌های پشت پرده این نشست از اهمیت به سزایی برخوردار است. بانی و پشتیبان مالی این کنفرانس، یک میلیاردر یهودی روسی به نام «موشه کانتور» است که از روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین و بنیامین نتانیاهو برخوردار است.

«ابو رابید» نویسنده صهیونیست در گزارشی برای شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در مورد جضور ده‌ها شخصیت در مجمع جهانی هولوکاست گفت: «حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، پرنش چالز ولیعهد بریتانیا و ده‌ها شخصیت عالیرتبه جهانی، این پرسش را مطرح می‌کند که به راستی چه کسانی پشت صحنه این نشست قرار دارند؟ ما با کمی تحقیق به یک نام برخورد می‌کنیم: موشیه کانتور»

این نویسنده صهیونیست در مورد موشه کانتور ادامه می‌دهد: «این مرد ۶۶ ساله از دوستان نزدیک نتانیاهو و پوتین محسوب می‌شود. او رئیس کنفرانس یهودی اروپایی و رئیس کلوپ جهانی هولوکاست است که ثروت وی بر پایه گزارش مجله فوربس ۳ میلیارد دلار می‌باشد. طبیعی است که موشه کانتور برای این کنفرانس چندین میلیون دلار هزینه کند.»

ویاچسلاو موشه کانتور کیست؟‌

اما به راستی موشه کانتور کیست؟‌ در اطلاعات مربوط به وی در ویکی پدیای انگلیسی آمده است: «او یک کارگزار مالی، سرمایه‌دار و فعال در نهادهای خیریه است که به صورت خاص در زمینه مبارزه با یهودستیزی در اروپا فعالیت می‌کند. او تاکنون مدال‌های تقدیر مختلفی را از مقامات عالی کشورهای مختلف مانند روسیه، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، لهستان، اوکراین، رومانی و... دریافت کرده است.»

این منبع در ادامه بر اساس گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد موشیه کانتور از سال ۲۰۰۷ ریاست کنفرانس یهودی اروپایی را بر عهده داشته که مجمعی برای ۴۲ انجمن یهودی در قاره پیر است. او هم‌چنین در سال ۲۰۰۵ «صندوق جهانی هولوکاست» را تأسیس کرده و تا امروز ریاست آن را بر عهده دارد.

در مورد روابط وی با پوتین گفته می‌شود یک بار پوتین ابراز آمادگی کرده تا به یهودیان اروپا تابعیت روسی بدهد! روزنامه القدس العربی در ژانویه ۲۰۱۶ در گزارشی می‌نویسد: «پوتین به موشیه کانتور وعده داد که یهودیانی که در دوره شوروی سابق این سرزمین را ترک کردند؛ امروز می‌توانند بدون هیچ نگرانی به روسیه بازگشته و تابعیت ما را بگیرند.» به نوشته این منبع، کانتور در ادامه از فشارهای ضدیهودی در اروپا می‌گوید و مدعی می‌شود برخی یهودیان جرأت ندارند از لباس و پوشش‌های یهودی در مجامع عمومی اروپا استفاده کنند و این موضوع محدود به روس‌تباران نیست که در پاسخ پوتین پیشنهاد می‌دهند این دسته از یهودیان نیز برای اقامت و دریافت تسهیلات به روسیه بیایند!

روزنامه هاآرتص نیز در گزارشی پیرامون رابطه عمیق میان پوتین و موشه کانتور می‌نویسد: «این کنفرانس چند جهت را دنبال می‌کند. یکی از جهات آن، پوشاندن نقش روسیه در جنگ جهانی دوم است. این استراتژی را پوتین دنبال می‌کند تا بتواند روابط کرملین با یهودیان را بهبود بخشد و از ظرفیت آنان در ایالات متحده و غرب به سود خود استفاده کند.»

لازم به ذکر است که میخائیل بوگدانف سفیر سابق مسکو در تل‌آویو و نماینده ویژه پوتین در خاورمیانه که پرونده‌های مهم دیگری مانند مصر و سوریه را نیز اداره می‌کند، از سه هفته قبل با نماینده ویژه نتانیاهو (گیلا گیملیل) بر سر موضوعات اختلافی میان مسکو و تل آویو، در بیت المقدس مذاکره کرده است که گفته می‌شود یکی از نتایج آن، استرداد بخشی از اموال تاریخی روسیه تزاری در بیت المقدس به کرملین است.

ارسال نظر: