تلاش ترامپ برای لغو توافق تجاری میان لندن و پکن

کدخبر: 2345033

رئیس‌جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با نخست‌وزیر انگلیس، درخصوص امضای قرارداد میان لندن و پکن برای استفاده از تجهیزات ارتباطی اینترنت نسل پنجم هشدار داد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در تماسی تلفنی درباره تصمیم لندن برای استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی ساخت چین گفت‌وگو کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کاخ سفید جمعه شب اعلام کرد: «این دو رهبر مسائل مهم منطقه‌ای و دوجانبه، نظیر همکاری جهت اطمینان از امنیت شبکه‌های ارتباط از راه دور، را به بحث گذاشتند».

انتظار می‌رود دولت انگلیس تا پایان ماه جاری میلادی (۱۱ بهمن) تصمیم نهایی خود برای به‌ کارگیری تجهیزات نسل پنجم اینترنت از طریق شرکت چینی «هوآوی» را اعلام کند.

از آنجا که آمریکا رقیب تجاری چین محسوب می‌شود تلاش می‌کند با نا امن جلوه دادن سیستم امنیتی شرکت هوآوی، انگلیس را از همکاری با آم منصرف کند.

آمریکایی‌ها مدعی هستند، دولت چین از این شرکت به‌عنوان ابزاری برای جاسوسی از سایر کشورها استفاده می‌کند. اما شرکت هوآوی که بزرگ‌ترین تولید‌کننده تجهیزات ارتباطی در جهان است بارها این ادعاها را رد کرده‌ است.

از سوی دیگر آمریکا شرکت هوآوی را به نقض تحریم‌ها علیه ایران متهم کرده است و در همین راستا سال گذشته از دولت کانادا درخواست کرد یکی از مدیران این شرکت را دستگیر و به آمریکا متسرد کند.

علاوه بر انگلیس، کشورهای دیگر اروپایی مانند آلمان نیز رسیدن به توافق با شرکت هوآوی را برای دستیابی به نسل پنجم اینترنت در نظر دارند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: