سخت تر شدن موقعیت جانسون با تقاضای مکرون

کدخبر: 2345036

رئیس جمهور فرانسه با پافشاری بر دسترسی ۲۵ساله کشور‌های اتحادیه اروپا به آب‌های انگلیس، این مسئله را شرطی برای هرگونه توافق تجاری با بروکسل دانست.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، از نخست وزیر این کشور درخواست کرده تمامی کشورهای اتحادیه اروپا باید دسترسی ۲۵ ساله به آب‌های انگلیس با هدف ماهیگیری داشته باشند.

اتحادیه اروپا می‌گویدپس از برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) پیش‌نیاز هرگونه موافقت‌نامه آزاد تجاری در آینده، رسیدن به توافقی برای ماهیگیری خواهد بود و زمان مطلوب برای رسیدن به این توافق تا اوایل ماه ژوئیه (تیر) است.

به نوشته اکسپرس، درحالی‌که بلژیک و انگلیس با اولین چالش بزرگ پس از برگزیت مواجه میشوند، دولت جانسون تنها تمایل دارد امکان دسترسی یک ساله به آب های این کشور را فراهم سازد.

آنگونه که دیلی‌تلگراف گزارش داده، این تقاضای فرانسه در جلسه‌ای خصوصی و بین اعضای کمیسیون اروپا و دیپلمات‌هایی از ۲۷ کشور دیگر مطرح شده است.

یک دیپلمات آگاه به این مسئله گفت: «ما می‌خواهیم مطمئن باشیم و نمی‌توانیم هرسال، یا هر پنج سال این مجادله را تکرار کنیم. باید معامله‌ای انجام بگیرد».

مکرون درحالی این تقاضا را مطرح می‌کند که بیشتر کشورهای اروپایی مدت زمان آن را غیرمنطقی دانسته و درنظر دارند این توافق را به ده سال برسانند.

اعضای کمیسیون بیان کرده‌اند حصول توافق تا ژوئیه آینده (تیر) دشوار خواهد بود، اما مقامات عالی‌رتبه امیدوارند تا این زمان به امتیازاتی از سوی دولت انگلیس دست یابند. دلیل این امیداوری این است که حدود سه‌چهارم از ماهی‌های صیدشده از منابع آبی انگلیس در اروپا به فروش می‌رسد.

رئیس جمهور فرانسه در شرایطی این تقاضا را مطرح می‌کند که بوریس جانسون تحت فشار زیاد سیاست‌های داخلی برای برآورده کردن تعهداتی است که در جریان انتخابات سال گذشته درماه دسامبر (آذر) به ماهیگیران بریتانیایی داده بود.

نخست وزیر انگلیس پیش‌تر مکرر به ماهیگیران بریتانیایی این وعده را تکرار کرده بود که برگزیت می‌تواند هزاران هزار ماهی بیشتر برای آنان به ارمغان بیاورد.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: