آل سعود از «مزدوران» خارجی در لیبی حمایت مالی می‌کند

کدخبر: 2345089

یک روزنامه فرانسوی از حمایت مالی عربستان سعودی از مزدوران خارجی علیه دولت وفاق ملی لیبی پرده برداشت.

روزنامه «لوموند» فرانسه، روز شنبه در گزارشی فاش کرد که عربستان سعودی مزدوران روسی در لیبی را تامین مالی می‌کند و از حضور آنها در کنار شبه‌نظامیان تحت فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» حمایت می‌کند.

این روزنامه فرانسوی در گزارش خود نوشت، روسیه موفق شده است که نام خود را به عنوان بازیگر اصلی جنگ لیبی، از طریق اتخاذ رویکرد ارزان، ثبت کند؛ زیرا برخی منابع اعلام کردند که عملیات مزدوران شرکت «واگنر» روسی توسط عربستان سعودی حمایت مالی می‌شود.

این روزنامه ماهیت حمایت سعودی و نحوه آن را دقیق مشخص نکرده ولی تأکید کرد که عربستان سعودی در تامین مالی مزدوران روسی مشارکت می‌کند و این امر باعث کاهش هزینه‌های آنها برای مسکو می‌شود.

عربستان سعودی، امارات و مصر از حفتر علیه دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فایز السراج»، که از سوی جامعه جهانی مشروعیت یافته است، حمایت می‌کنند.

لوموند به نقل از «آندره چوبریجی» پروفسور روسی نوشت: «روسیه مشابه دوران شوری، از امکانات کافی برای ایفای نقش بازیگر تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز در لیبی نیست حتی خود لیبیایی‌ها مداخله روسیه را صرفا وسیله‌ای برای تغییر در موازنه قدرت قلمداد می‌کنند.»

لوموند افزود، از سال 2015 حفتر حمایت مستقیم روسیه را خواستار شد و آمادگی خود را برای تحقق تمام خواسته‌های روسیه در مورد نفت، راه‌آهن و دیگر خواسته‌هایش مورد تأکید قرار داد.

به نوشته این روزنامه، روسیه از سال 2017 از حفتر رسما حمایت می‌کند و در این راستار مزدورانی از گروه واگنر را به لیبی اعزام کرده است. طبق گزارش‌ها، حدود 30 تن از این مزدوران روسی طی درگیری‌های لیبی در سال 2019 کشته شدند.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: