هاوانا: دولت ترامپ عامل تخریب روابط کوبا-بولیوی است

کدخبر: 2345097

وزارت خارجه کوبا اعلام کرد که دولت موقت بولیوی از زمان به قدرت رسیدن، در مسیر تخریب روابط دوجانبه گام برداشته و در این راستا از سوی دولت ترامپ تحت فشار بوده است.

هاوانا اعلام کرد که دولت ترامپ عامل وخامت اخیر روابط کوبا- بولیوی بوده است به گونه‌ای که با حمایت کاخ سفید، پویش‌های دروغ‌پراکنی علیه هاوانا را در دستور کار دولت کنونی بولیوی قرار داده‌اند.

پس از آنکه دولت موقت بولیوی روابط دیپلماتیک‌اش را با کوبا به حالت تعلیق درآورد، هاوانا اعلام کرد که دولت موقت از زمان به قدرت رسیدن، در مسیر خراب کردن روابط دوجانبه گام برداشته و در این راستا از سوی دولت ترامپ تحت فشار بوده است.

کوبا که یک هم پیمان قوی دولت‌های نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا و اوو مورالس رئیس جمهوری پیشین بولیوی بوده، از زمان حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید همواره از سوی واشنگتن تحت فشار است. ترامپ از زمان حضورش در کاخ سفید فشارها علیه کشورهای چپ‌گرای انقلابی از جمله ونزوئلا و کوبا را تشدید کرده و این در حالی است که رهبران این کشورها بارها بر مقاومت در برابر فشارهای کاخ سفید تاکید و تصریح کرده‌اند که تحریم‌های واشنگتن علیه آنها نتیجه‌ای نخواهد داشت.

دولت هاوانا ضمن محکوم کردن سرنگونی اوو مورالس از قدرت، اقدام مخالفان در بولیوی را کودتای تحت حمایت کاخ سفید خوانده است. در این میان « جنینه آنیِس » رئیس جمهوری خودخوانده و موقت بولیوی نیز تلاش کرده از زمان حضورش در این سمت، بولیوی را به سوی آمریکا سوق دهد.

به گزارش ایرنا، در همین حال وزارت خارجه کوبا دیروز (شنبه پنجم بهمن) در بیانیه‌ای اعلام کرذ: مقام‌های دولت موقت بولیوی کمپین دروغ‌پراکنی علیه کوبا را در دستورکار قرار داده‌اند. این اقدام با تحریک آمریکا انجام شده است.

وزارت خارجه کوبا تصریح کرد که از زمان خروج مورالس از قدرت، واشنگتن به دولت موقت بولیوی فشار آورد تا روابط هاوانا- لاپاز رو به وخامت برود.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در 20 اکتبر (28 مهرماه گذشته) که در دور نخست مورالس پیروز شد، تظاهرات اعتراض‌آمیز و اعتصاب‌های گسترده‌ای در بولیوی آغاز شد. سناتور آنیِس پس از کناره‌گیری مورالس از ریاست جمهوری در 10 نوامبر (19 آبان ماه) و پناهنده شدنش به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرد. مورالس چندی بعد از مکزیک به آرژانتین رفت.

اقتصاد بولیوی به دنبال بحران سیاسی و ناآرامی‌های اخیر با زیان میلیارد دلاری رو به رو شده به گونه‌ای که طبق اعلام اتاق صنایع ملی بولیوی، بخش صنایع و تجارت متحمل دست‌کم 1.1 میلیارد دلار زیان شد.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: