اما و اگرهای افتتاح آزادراه تهران شمال در دهه فجر

کدخبر: 2345159

در حالی که هفته گذشته نوبخت از افتتاح آزادراه تهران-شمال در دهه فجر خبر داده بود، صبح امروز وزیر راه و شهرسازی این خبر را تکذیب کرد.

یک بام و دوهوای یک افتتاح جنجالی از بزرگترین آزاد راه تهران به شمال کشور، گریبان گیره مردم شده است. ادعاهایی که زمان افتتاح این پروژه را دائم به تعویق انداخته است.

مسیر آزادراه تهران شمال از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد.

اجرای این طرح که طول تقریبی آن ۳۲ کیلومتر است، باعث می‌شود مسیر فعلی حدود ۶۰ کیلومتر کوتاهتر گرد. این مسیر به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج می‌شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده قدیم کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل می‌گردد.

اما و اگرهای افتتاح آزادراه تهران شمال در دهه فجر

محمد اسلامی وزیر راه‌ و شهرسازی صبح امروز (یکشنبه) در حاشیه مراسم معارفه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در جمع خبرنگاران درباره افتتاح آزاد راه تهران شمال در دهه فجر امسال گفت: تمامی نکات ایمنی در این قطعه رعایت شده و هیچ مشکلی از لحاظ امنیت برای تردد مسافران ندارد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: قطعه یک آزاد راه تهران _ شمال در دهه فجر فتتاح نمی‌شود و این طرح تا پایان بهمن با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می‌رسد.

این در حالی است که پیش از این بهرامی معاون ساخت و توسعه آزاد راه‌ها وزارت راه وشهرسازی از افتتاح آزمایشی قطعه اول آزاد راه تهران _ شمال خبر داده و گفته بود: طبق اعلام وزیر راه وشهرسازی و رئیس بنیاد مستضعفان، قطعه اول آزاد راه تهران_ شمال در دهه فجر افتتاح می‌شود.

همچنین محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هفته گذشته همزمان با بازدید از قطعه یک آزادراه تهران شمال در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به اینکه زمان تحقق وعده‌های دولت در خصوص طرح‌های عمرانی به ویژه افتتاح قطعه یک آزادراه تهران_شمال رسیده است، گفت: در اواخر خرداد طی بازدیدی که از قطعه یک آزاد راه تهران_شمال داشتیم اعلام کردیم که امسال این محدوده افتتاح می‌شود و هم‌اکنون زمان تحقق این وعده محقق شده است.

گفتنی است، مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران - چالوس در سال ۱۳۵۳ آغاز شد و پس از پیروزى انقلاب اسلامى مطالعات مسیر آزادراه از سوى وزارت راه و ترابرى به مسابقه گذاشته شده و بهترین طرح توسط هیئتی متشکل از وزارت راه و ترابرى و سازمان مدیریت و برنامه ریزى نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد. طول قطعه یک این آزادراه ۳۲ کیلومتر بدون احتساب جاده قدیم است که این محدوده ۱۷ کیلومتر تونل و پل دارد و مسیر تهران_چالوس یک تا یک ساعت و نیم کوتاه می‌شود و مسافران می‌توانند یک ساعت و نیم به چالوس برسند.

سال‌ها از آغاز این پروژه می‌گذرد و همچنان افتتاح رسمی آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. امروز در جدیدترین اظهارنظر تناقض‌آمیز وزیر راه و شهرسازی ضمن رد امکان افتتاح این طرح در دهه فجر امسال، موعد افتتاح آن را پایان بهمن اعلام کرد. حال باید منتظر بود و دید آیا این آخرین موعدی است که برای افتتاح این طرح تاریخی و پرحاشیه مطرح شده است یا نه؟

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: