احتمال دیدارنتانیاهو و بن‌سلمان در قاهره

کدخبر: 2346040

یک پایگاه صهیونیستی به نقل از منابع مطلع نوشته است که رایزنی‌های گسترده‌ای در جریان است تا نتانیاهو و بن سلمان به زودی در پایتخت مصر دیدار کنند.

پایگاه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» روز شنبه به نقل از «منابع دیپلماتیک عربی» نوشته است که رایزنی‌های فشرده‌ای میان آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و مصر در جریان است تا در هفته‌های آینده در قاهره دیداری میان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی انجام شود.

به گفته این منابع دیپلماتیک، در ماه‌های اخیر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا مسئولیت میانجیگری و ارتباط میان تل‌آویو و ریاض را بر عهده داشته است.

یکی از این منابع ارشد دیپلماتیک با تأیید در جریان بودن تلاش‌هایی برای انجام دیدار نتانیاهو و بن‌سلمان، به اسرائیل هیوم گفته است: «در روزهای اخیر بحث‌های فشرده‌ای میان واشنگتن، اسرائیل، مصر و عربستان سعودی در جریان بوده تا ظرف چند هفته آینده، حتی شاید پیش از انتخابات اسرائیل، نشستی در قاهره برگزار شود که علاوه بر مصر به عنوان میزبان، ایالات متحده، اسرائیل، عربستان سعودی و همچنین رهبران امارات عربی متحده، سودان، بحرین و عمان هم در آن شرکت داشته باشند.»

پیشنهاد بحرین برای برگزاری نشست در منامه

بنا بر این گزارش، بحرین پیشنهاد کرده است که این نشست به جای قاهره، در منامه پایتخت بحرین برگزار شود و دیدار نتانیاهو و بن سلمان هم همانجا انجام شود.

به گفته این منابع، اردن هم برای شرکت در این نشست دعوتنامه دریافت کرده است. امان بعد از دریافت دعوتنامه، با کشورهای عربی رایزنی کرده و موضع خود در قبال این موضوع را به اطلاع آن‌ها رسانده است. اردن اعلام کرده است که عبدالله دوم پادشاه این کشور خواهان آن است که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم برای شرکت در این نشست دعوتنامه دریافت کند. واشنگتن در پاسخ، اعلام کرده است که رایزنی در این خصوص با تشکیلات خودگردان در جریان است و تل‌آویو هم موافقت کلی خود را با مشارکت فلسطینی‌ها اعلام کرده است.

یک مقام ارشد تشکیلات خودگردان در گفت‌وگو با اسرائیل هیوم این مسئله را تأیید کرده، اما گفته است که فعلا «عباس و رهبری تشکیلات در رام‌الله به بایکوت واشنگتن و تعلیق روابط دیپلماتیک با اسرائیل ادامه می‌دهند.»

هشدار واشنگتن به تشکیلات خودگردان

به گفته این مقام فلسطینی، واشنگتن به تشکیلات خودگردان گفته است که این «آخرین شانس عباس و فلسطینی‌ها خواهد بود تا از موضع خود کوتاه آمده و در تحولات دیپلماتیکی که در این منطقه در جریان است، مشارکت کنند.»

یک مقام دیگر تشکیلات خودگردان هم در گفت‌وگو با اسرائیل هیوم گفته است که «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در تلاش است تا هفته آینده در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک با عباس نشست خبری مشترک برگزار کند. وی قصد دارد در این نشست خبری مخالفت خود با طرح سازش تحمیلی آمریکا موسوم به «معامله قرن» را اعلام و عنوان کند که در اواخر دوران کاری‌اش به عنوان نخست‌وزیر در آستانه انعقاد یک «توافق صلح» با فلسطینی‌ها بوده است.

احتمال دیدار عباس و اولمرت

عباس قرار است این هفته ضمن حضور در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت شرکت و سخنرانی کند. مقام‌های تشکیلات خودگردان گفته‌اند که اظهارات اولمرت در مخالفت با معامله قرن می‌تواند به افزایش حمایت بین‌المللی از موضع فلسطینی‌ها در رد این توافق، کمک کند.

یک مقام دفتر عباس گفته است که رئیس تشکیلات خودگردان هنوز در مورد حضور در نشست خبری مشترک با اولمرت تصمیم‌گیری نکرده است. آخرین دیدار این دو نفر به حدود یک سال و نیم پیش در پاریس بازمی‌گردد.

«جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا که «معمار معامله قرن» لقب گرفته، در واکنش به احتمال دیدار اولمرت و عباس، این اقدام احتمالی از سوی آن‌ها را «تقریبا رقت‌انگیز» توصیف کرده است.

وی که روز پنج‌شنبه در برابر مقر سازمان ملل در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «اینکه آن‌ها دارند از تلاش دیگران برای دستیابی به یک توافق انتقاد می‌کنند، تقریبا رقت‌انگیز است. این از حجم انبوه حسادت آن‌ها نشأت می‌گیرد، چراکه آن‌ها نتوانستند خودشان این کار را به انجام برسانند.»

کوشنر افزود: «اگر واقعا می‌خواهید به صلح دست یابید، باید تلاش‌های افراد دیگر برای اقدام جهت رسیدن به صلح را تشویق کنید، نه اینکه بدون آنکه به شما مربوط باشد، در اوضاع دخالت کنید تا اینکه جلب توجه کرده و در سرخط رسانه‌ها قرار بگیرید.»

مشاور رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت اولمرت و عباس «به صورت علنی با این طرح مخالفت می‌کنند، آن هم در حالی که آن‌ها فرصت [رسیدن به توافق] را داشتند، اما شکست خوردند. من این را بی‌احترامی می‌دانم.»

پیش از این هم پایگاه «اسرائیل دیفنس» گزارش داده بود که نتانیاهو در حال برنامه‌ریزی است تا پیش از انتخابات پارلمانی ۱۲ اسفند در فلسطین اشغالی، در ریاض با بن‌سلمان دیدار کند.

اسرائیل دیفنس این تلاش‌ها را دارای انگیزه‌های سیاسی دانسته و نوشته است که بهبود روابط تل‌آویو با کشورهای عربی هم می‌تواند با پیشبرد طرح موسوم به «معامله قرن» به انتخاب دوباره «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا کمک کند و هم اعتبار سیاسی نتانیاهو را افزایش دهد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هفته گذشته در جریان سفر به اوگاندا، در اقدامی از پیش اعلام‌نشده، با «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان که او هم در اوگاندا به سر می‌برد، دیدار و گفت‌وگو کرد. همچنین گفته می‌شود که نتانیاهو در پشت پرده در تلاش است تا با اعطای امتیازاتی به مغرب، این کشور را به عادی‌سازی روابط با اسرائیل متقاعد کند. او سال گذشته هم با سلطان قابوس، سلطان عمان دیدار کرد.

نتانیاهو پیش از این بارها از وجود روابط غیرعلنی میان چند کشور عربی و اسرائیل خبر داده و گفته است که سران این کشور خواهان عادی‌سازی روابط با تل‌آویو هستند، اما فعلا از واکنش منفی احتمالی در افکار عمومی داخلی، نگران هستند و به همین جهت روابط خود را با اسرائیل مخفی نگه داشته‌اند.

این هفته پایگاه «اکسیوس» گزارش داد که مقام‌های اسرائیل، امارات عربی متحده و آمریکا چند هفته پیش با هدف رایزنی برای اقدام علیه ایران، در کاخ سفید نشست سه جانبه داشته‌اند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: