مقتدی صدر «کلاه‌آبی‌ها» را منحل کرد

کدخبر: 2346337

رهبر جریان صدر عراق ضمن انحلال نیروهای تحت امر خود موسوم به کلاه آبی‌ها، نخست‌وزیر جدید را به عدم حمایت تهدید کرد.

«مقتدی الصدر»، رهبر جریان الصدر عراق و رئیس ائتلاف «سائرون» در پارلمان این کشور، نیروهای طرفدار خود موسوم به «کلاه‌آبی‌ها» را منحل کرد.

صدر سه‌‌شنبه (۲۲ بهمن) طی بیانیه‌ای کوتاه در حساب توییتری خود، از این اقدام خود خبر داد و نوشت که «انقلاب» در عراق به صورت تدریجی، به رغم برخی کارشکنی‌ها از سوی برخی خرابکاران و حامیان خشونت، به مسیر اول خود در حال بازگشت است، از این رو، همزمان با این تحول، کلاه آبی‌ها را منحل کرده است.

او گفته است که راضی نیست که این گروه به اسم جریان الصدر در تظاهرات‌ حضور داشته باشد مگر اینکه با معترضان بدون آنکه تصریح به وابستگی آن‌ها با جایی شود، ادغام و یکی شوند. او این هفته بعد از حوادث نجف اشرف از این نیروها خواست از میادین تظاهرات خارج شده و تأمین امنیت را به نیروهای امنیتی واگذار کنند.

کلاه‌آبی‌ها ماه‌های گذشته طی توافقی که با فرماندهی عملیات بغداد داشتند، مسئولیت تامین امنیت تظاهرات‌کنندگان را برعهده بگیرند.

صدر از اقدام برخی از معترضان در اعلام برائت از مخربان و اغتشاش‌گران در عراق استقبال کرد و به نیروهای امنیتی این کشور گفت که با دور کردن خرابکاران، امنیت را برقرار کرده و از «انقلابیون مسالمت‌آمیز» حمایت کنند. او همچنین گفته است که همچنان منتظر نتایج تحقیق در حوادث اخیر نجف اشرف است تا به وظیفه شرعی و ملی خود در این باره عمل کند. هفته گذشته در جریان درگیری‌های این شهر، شماری کشته و زخمی شدند.

او همچنین به طور ضمنی محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه را تهدید به اعلام برائت و عدم حمایت از دولت آتی او کرده است.

صدر نوشت: «شاهد فشارهای حزبی و فرقه‌ای برای تشکیل دولت موقت هستیم. این یعنی عدم اعتقاد ما به این دولت در حال افزایش است و حتی شاید منجر به اعلام برائت از آن بکنیم».

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: