ترامپ توافق با طالبان را پذیرفت

کدخبر: 2346384

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با اشاره به ادامه مذاکرات طالبان و آمریکا گزارش داد که ترامپ به‌صورت مشروط این توافق را پذیرفته است.

در پی ادامه مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه قطر، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از موافقت مشروط دونالد ترامپ با این توافق خبر داد.

بر اساس گزارش این روزنامه، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به صورت مشروط با توافق صلح با طالبان موافقت کرده است و بر این اساس اگر طالبان خشونت در افغانستان را کاهش دهد، سپس توافقی برای خروج تدریجی نظامیان آمریکایی از افغانستان امضاء خواهد شد.

به نوشته نیویورک تایمز، ترامپ به صورت مشروط موافقت کرده که سربازان آمریکایی از افغانستان خارج شوند تا طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان یابد. اما زمانی این توافق امضا خواهد شد که طالبان تعهد خود بر کاهش خشونت را در بازه یک هفته‌ای پیش از امضا توافق به اثبات برساند.

نیویورک تایمز با اشاره به جزییات این توافق نوشت: در صورتی که طالبان خشونت را کاهش دهد، توافقی امضا می‌شود که براساس آن آمریکا نظامیان خود را از افغانستان به صورت تدریجی خارج کرده و مذاکرات بین الافغانی برای تعیین سرنوشت این کشور آغاز می‌شود.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز در این باره به نیویورک تایمز گفته است که ترامپ روز دوشنبه هفته جاری همزمان با شرکت در مراسم بدرقه 2 نظامی کشته شده آمریکایی در افغانستان، موافقت اولیه خود با توافق با طالبان را مشروط بر کاهش خشونت اعلام کرده است.

به گفته وی، 95 درصد توافق به دست آمده و طی چند هفته آینده نیز توافق نهایی میان آمریکا و طالبان امضا خواهد شد.

در همین حال، یک مقام ارشد طالبان نیز بدون اشاره به جزئیات این توافق، از قدم‌های مثبت برداشته شده در مذاکرات خبر داد.

در حالی که تلاش‌ها برای توافق آمریکا و طالبان از سوی واشنگتن در جریان است، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش در سومین خطابه سالانه خود، موسوم به «سخنرانی وضعیت کشور» بار دیگر از خروج سربازان این کشور از افغانستان سخن گفت.

ترامپ با اذعان به اینکه جنگ افغانستان هزینه سنگینی را بر عهده خانواده‌های آمریکا متحمل کرده، تاکید کرد که به به‌دنبال خروج سربازان آمریکایی از افغانستان است.

ترامپ در حالی از ادامه مذاکرات صلح سخن می‌گفت که چندی پیش به دلیل کشته شدن یک سرباز آمریکایی در کابل، این روند را متوقف کرد و آن را مرده خواند.

این در حالی بود که زلمی خلیلزاد نماینده آمریکا در افغانستان، در حال رایزنی با سران طالبان در دوحه قطر برای رسییدن به توافق بود.

پس از آنکه این روند متوقف شد، طالبان اعلام کرد تا خروج کامل آمریکا از افغانستان جنگ ادامه دارد و واشنگتن را تهدید به افزایش حملات بیشتر علیه نیروهای این کشور در افغانستان کرد.

طالبان تاکنون درباره این موضوع واکنش نشان نداده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: