شهادت حاج قاسم و ایجاد وحدت کلمه برای حضور در انتخابات

کدخبر: 2346441

شهادت قاسم سلیمانی مقدمات ایجاد «وحدت کلمه» و «همبستگی ملی» بی نظیری را بین مردم بوجود آورده است. اینک که چهل روز از شهادت ایشان می‌گذرد ملت ایران یکصدا آماده حضوری تاریخ ساز می شوند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی که دوم اسفند ماه برگزار خواهد شد تفاوت‌هایی با سال‌های گذشته دارد و شهادت یک قهرمان ملی «شهید حاج قاسم سلیمانی» که مجاهدت‌های بسیاری برای حفظ جان، مال و ناموس نه تنها ملت ایران که ملت‌های مسلمان دیگر هم انجام داده بود، مقدمات ایجاد «وحدت کلمه» و یک «همبستگی ملی» بی نظیری را بین یکایک مردم بوجود آورده است. اینک که چهل روز از شهادت این شهید بزرگوارمان می‌گذرد ملت ایران یکصدا آماده حضوری تاریخ ساز در عرصه انتخابات می‌شوند.

کوچکی نژاد: زد و بند با چاشنی تفحص شاهراه فساد در مجلس دهم است

جبار کوچکی نژاد با اشاره به رد صلاحیت ۷۰ نفر از نمایندگان فعلی به دلیل مشکلات اقتصادی و ضعف مجلس در نظارت و عملکرد نمایندگان اظهارداشت: مواردی که درباره ۷۰ تن از نمایندگان فعلی عنوان شد بحثی است که منتهی به نظارت بر عملکرد نمایندگان می‌شود و به واقع مجلس باید در این بخش قوی‌تر عمل می‌کرد.

وی افزود: هیئت رئیسه مجلس باید در برخی از موضوعات اقتصادی اخطارهایی را به نمایندگان می‌داد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین نامزدی که از مردم رأی می‌گیرد و پس از آن وارد مجلس شده و دست به اقدامات و فعالیت‌های اقتصادی فسادزا می‌زند به رأی ملت خیانت کرده است. در شرایطی که سفره مردم کوتاه‌تر شده هرگونه دست اندازی به بیت المال خیانت به رای مردم و نظام جمهوری اسلامی است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شاهراهای بروز مفاسد در مجلس دهم چه مواردی بوده است، بیان داشت: برخی موارد فساد برمی گردد به تطمیع نمایندگان از پیگیری برخی تحقیق و تفحصات مجلس. بنده به عنوان فردی که دو تحقیق و تفحص مهم را در مجلس کلید زدم، به خوبی شاهد این بودم که بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا نمایندگان را در پیگیری تفحصات تطمیع کنند. این افراد سعی می‌کنند با وعده امکانات و پست و مقام کار خود را پیش ببرند که البته ما به هیچکدام از این موارد توجه نکردیم.

کوچکی نژاد بیان داشت: این جای سوال دارد که چرا از شش تحقیق و تفحص مهم مجلس تنها تعدادی به نتیجه رسید. برخی پیرو این تحقیق و تفحصات زد و بند کردند تا این موضوعات به نتیجه نرسد. به اعتقاد بنده تعدادی زیادی از نمایندگانی که رد صلاحیت شدند به یقین از افرادی بودند که در تحقیق و تفحصات مجلس با مسئولین اجرایی زدوبند داشتند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در ارزیابی خود از عملکرد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: به اعتقاد بنده هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بسیار عملکرد بد و ضعیفی داشته است بنابراین مجلس یازدهم باید در زمینه نظارت بر رفتار نمایندگان عملکرد شفافی داشته باشد. این هیئت باید در مجلس آتی کارامد تر شود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تکیه زدن افرادی غیر متخصص بر ریاست کمسیون‌های اقتصادی مجلس چقدر در ایجاد فساد موثراست، گفت: متأسفانه این موضوع هم یکی از مشکلات ماست لذا گاهاً کسانی که بر صندلی ریاست کمیسیون‌های اقتصادی مجلس تکیه می‌زنند و حتی افرادی که به ریاست کمیته‌های تحقیق و تفحص در می آیند با برخی از مسئولین زد و بند می‌کنند. قطعاً رؤسای ضعیف کمیسیون‌های اقتصادی می‌توانند عاملی بر ایجاد شاهراه فساد در این کمیسیون‌ها شوند.

کوشکی: تدوین قوانین کارآمد برای مقابله با تخلفات اقتصادی نمایندگان ضروری است

محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به رد صلاحیت جمعی از نمایندگان مجلس به دلیل پرونده اقتصادی، گفت: این سوال مردم است که چنین نمایندگانی آیا لیاقت دارند در مجلس بمانند؟

وی افزود: مردم توقع دارند چنین نمایندگانی که با رانت‌های مختلف از قدرت سو استفاده کرده اند، برکنار شوند و متأسفانه قوانینی که از ابتدا با چنین نمایندگانی برخورد کند، وجود ندارد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه برخی در همین مجلس با ایجاد چنین قوانینی مخالفند، عنوان کرد: آنها چنین قوانینی را به ضرر منافع خود می‌بینند، نتیجه این می‌شود که برخی از نمایندگان افراد بی لیاقتی هستند و هر تخلفی که انجام دهند، اطمینان دارند که تا پایان دوران نمایندگی هیچ سوال و جوابی از آنها نخواهد شد.

کوشکی گفت: ما نیازمند قوانین کارآمدی هستیم که نمایندگانی را که از موقعیت خود سو استفاده می‌کنند، محاکمه کند و نماینده ای که پرونده اقتصادی دارد از مجلس اخراج شود، خلاء چنین قوانینی موجب شده بخش قابل توجهی از نمایندگان کنونی از رانت‌های اقتصادی استفاده کنند و پرونده‌های متعدد اقتصادی داشته باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه یکی از مشکلات این مجلس وکیل الدوله بودن بخش قابل توجهی از نمایندگان است، تصریح کرد: وقتی قوانین فعلی به گونه‌ای است که افرادی که در شأن نمایندگی نیستند و از پشتیبانی مادی و معنوی احزاب و جناح‌ها برخوردارند، به مجلس راه پیدا می‌کنند، افراد لایق در رقابت انتخاباتی حذف می‌شوند و نتیجه چنین می‌شود که نماینده ای در مقابل رئیس جمهور زانو می‌زند و این امر به معنای انحطاط پارلمان است.

کوشکی گفت: اگر افرادی که شأن نمایندگی دارند، وارد مجلس شوند، در عین تعامل سازنده با دولت می‌توانند ترمز دولت باشند و دولت را در مورد عملکردهایی که به زیان مردم است، توبیخ کنند و با ابزارهای قانونی مثل استیضاح دولت را مجازات کنند.

وی در پایان اظهار داشت: شرایط فعلی این مجلس و وضعیت بخشی از نمایندگان رد صلاحیت شده نشان می‌دهد، مجلس دهم عصاره فضائل ملت نیست و وکیل الدوله بودن را برخی نمایندگان انتخاب کرده اند تا به اهداف خود برسند و در این بین مطالبات مردم به حاشیه می‌رود.

«خبرگزاری مهر»
ارسال نظر: