تحریف تاریخ به سبک روحانی

کدخبر: 2346565

رئیس‌جمهور در تازه‌ترین سخنانش دیوار کشیدن در دانشگاه‌ها در دهه شصت را به مخالفان و رقیبان امروز خود نسبت داد؛ در حالی که عاملان آن اقدام، بخشی از بدنه حامیان وی در انتخابات‌های ۹۲ و ۹۶ بودند.

رئیس جمهور صبح امروز در نشست زنان مدیر و فرهیخته بار دیگر با اشاره به حوادث سال‌های نخست انقلاب اسلامی و دهه 60، تلاش کرد مخالفان و رقیبان خود را تندرو قلمداد کند و تندروی‌های آن زمان را همان مخالفان امروز خود بداند.

او در این باره به ماجرای درخواست برخی از تندروها برای دیوار کشیدن در کلاس‌های دانشگاه‌ تهران پرداخت و در ادامه گفت: "در انتخابات می‌گفتم بعضی‌ها به دنبال دیوار هستند. می‌گفتند این فرد برای انتخابات این حرف را می‌زند. چه کسی دنبال دیوار بود؟ شماها اول انقلاب برای دانشگاه تهران دنبال دیوار بودید و آن‌کسی که جلوی شما را گرفت، امام بود."

اما چه کسانی به دنبال دیوار کشیدن بین دخترها و پسرها در کلاس‌های دانشگاه‌ بودند؟

در دهه شصت در برخی از کلاس‌های دانشگاه تهران دیوارکشی شد. فاطمه طباطبایی همسر حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی (عروس امام خمینی (ره)) آن زمان دانشجوی رشته فلسفه دانشگاه تهران بود. او در خاطرات خود عنوان کرده است: «یک روز ما رفتیم دیدیم که وسط این کلاس بزرگ تیغه کشیده‌اند. در ورودی یکی بود ولی وسط آن را تخته زده بودند و از در ورودی ما وارد می‌شدیم پسرها سمت چپ می‌رفتند آن طرف می‌نشستند و دخترها روبروی در می‌نشستند.»

فاطمه طباطبایی موضوع را به اطلاع امام خمینی (ره) رساند. امام به فرزندش احمدآقا دستور داد تا با دانشگاه تماس بگیرد و بگوید سریع تیغه را بردارید. پس از آن آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت نیز به دستور امام خمینی (ره) در نماز جمعه به این مطلب اشاره کردند و فرمودند: «این سیاست جمهوری اسلامی نیست.»

همچنین رهبر انقلاب سال 82 و در دوران اصلاحات، در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع دیوار کشیدن در دانشگاه‌ها در دهه 60 پرداختند و فرمودند: «این آقایانی که حالا دست‌اندرکار اردوی مختلط‌اند، همان کسانی هستند که سال 63-64 توی کلاس‌ها دیوار کشیدند. بنده به دستور امام رفتم در نمازجمعه گفتم این کار بد است. خوب من نمی‌فهمم چطور اینها اینجور عوض می‌شوند. صد و هشتاد درجه راهشان را عوض می‌کنند. امام به من گفتند این چه کاری هست. ما رفتیم در نمازجمعه تهران گفتیم که این کار، کار مناسبی نیست. دیوارکشی حرف ما و انقلاب نیست.»

فاطمه طباطبایی در خاطرات خود عنوان کرده است که این اقدام ظاهراً توسط انجمن اسلامی دانشگاه تهران انجام گرفت. اعضای انجمن آن زمان تمایلات چپ‌گرایانه داشتند و علاوه بر گرایش به چپ، مواضع ایدئولوژیک و انقلابی هم داشتند و متمایل به عدالت‌خواهی بودند؛ اما در دهه 70 و در دوران سازندگی و اصلاحات، تمایلات ایدئولوژیک اعضای انجمن اسلامی کاهش و به تدریج تفکرات رادیکال پیدا کردند و به تعبیر رهبر انقلاب، صد و هشتاد درجه تغییر یافتند. اعضای چپ انجمن اسلامی در دهه 60، در میانه دهه 70 به حامیان و اعضای جبهه اصلاحات و برخی به اپوزیسیون تبدیل شدند.

کسانی که در دهه 60 به دنبال دیوارکشی در دانشگاه‌ها بودند، بخشی از بدنه حامیان روحانی را در سال‌های 92 و 96 برای رسیدن به قدرت تشکیل دادند، اما اکنون روحانی با دادن آدرس غلط به مردم ضمن تطهیر حامیان خود، تندروی‌ها و افراط‌های دهه شصت را به رقیبان و مخالفان خود نسبت می‌دهد.

چپ‌های تندرو علاوه بر دیوار کشیدن در دانشگاه‌ها، اقدامات افراطی دیگری نیز در دهه شصت در جامعه انجام دادند که نمونه آن فرو کردن پونز در پیشانی بدحجاب‌هاست. اکبر گنجی از جمله افرادی است که در دهه شصت در لباس یک انقلابی، دختران بدحجاب را مجازات خیابانی می‌کرد؛ به گونه‌ای که او به اکبر پونز معروف شده بود.

اکبر گنجی پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات در حلقه نزدیکان رئیس این دولت قرار گرفت و در کنفرانس برلین شرکت کرد. گنجی پس از خروج از ایران و پناهندگی به جرگه اپوزیسون‌ها پیوست. او در سال 96 اعلام کرد که "اپوزیسیون از ادامه دولت روحانی حمایت کند".

محمدطه عبدخدایی معاون خاتمی در وزارت ارشاد نیز سال گذشته به برخی از رفتارهای افراطی اصلاح‌طلبان در دهه 60 اشاره کرد. او گفت: «آقای میرلوحی (محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب) که دانشجوی هند بود، بعد می­‌آید رئیس کمیتۀ تهران می‌­شود و می‌­رود پیست اسکی دیزین و شمشک دستور می‌­دهد تمام عینک­‌های دودی را جمع کنند! چون این مظهر غرب است!»

او در خصوص مخالفت خاتمی و تاجزاده با آزادی ویدیو گفت: «در جلسۀ معاونین این را مطرح کردم که چرا ما این کار را می‌کنیم؟، آقای تاج­زاده روبه‌روی من بود، گفت: آقا رفته فرنگ متجدد شده! و یک‌سری آقایان ما را هو کردند که چنین سخنی را گفتیم. بعد آقای خاتمی گفت: پس مواد مخدر را هم آزاد کنیم! من گفتم: مواد مخدر ماهیتش مشکل دارد. پس شما دوربین عکاسی را هم ممنوع کنید چون ممکن است با دوربین عکاسی عکس‌­های مستهجن گرفته شود.»

پاک کردن رفتارهای افراطی دهه 60 از اذهان مردم کار سختی است، اما روحانی در خدمت به اصلاح‌طلبان تندرو و اپوزیسیون که سبد رای او را در انتخابات‌ها پر کردند، تلاش دارد عاملان آنان را افراد دیگری (مخالفان و رقیبان امروز) خود معرفی کند. روحانی با تحریف تاریخ علاوه بر تصفیه تاریخ تندروی‌های اصلاح‌طلبان، به دنبال تسویه حساب با مخالفان خود است.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: